Pravicový novinář v čele Benátského bienále?

Pietrangelo Buttafuoco by měl v příštím roce nahradit současného prezidenta Benátského bienále Roberta Cicutta. Jak informoval Artnet news, jedná se o další politické dosazení pravicového kandidáta do čela významné kulturní instituce v Itálii.

Pietrangelo Buttafuoco. Foto: Wikimedia Commons

Novinář a scénárista Pietrangelo Buttafuoco byl nominovaný italským ministrem kultury Gennarem Sangiulianem, aby se stal budoucím prezidentem Benátského bienále. Nominaci musí posoudit italská sněmovna i senát, které oznámí své stanovisko 14. listopadu.

Stávající ředitel přehlídky Cicutto byl jmenován prezidentem Bienále v roce 2020 tehdejším levicovým ministrem kultury Dariem Franceschinim. Jeho práce v čele přehlídky byla obecně uznávanou, jak v době pandemie, tak po 59. ročníku v roce 2022, který byl údajně nejnavštěvovanějším všech dob. V příštím roce Cicuttovi končí první ze tří možných funkčních období a je pravděpodobné, že jej nahradí právě Buttafuoco.

Jeho plánované jmenování v současnosti vyvolává diskuse. Buttafuoco byl členem ústředního výboru italského hnutí – Národní právo a národní shromáždění a Národní aliance, stran spojených s neofašistickými ideologiemi. Zároveň nemá žádné zkušenosti s vedoucí manažerskou pozicí.

Toto rozhodnutí není jediným případem, kdy vládnoucí populistická pravicová strana Fratelli d’Italia (Bratři Itálie) v čele s předsedkyní vlády Giorgiou Meloni dosazuje do vedoucí pozice kulturního sektoru pravicově smýšlejícího kandidáta. V minulém roce byl například do čela Fondazione MAXXI jmenován novinář Alessandro Giuli. (více zde) Buttafuoco během volební kampaně minulý rok veřejně podporoval předsedkyni vlády Meloni a se současným ministrem Sangiulianem má blízké vztahy již několik let.

Současná situace je jedním z dalších kroků avizované „transformace“ italského kulturního sektoru, který deklarovala nová pravicová vláda po loňských parlamentních volbách. Ta se podle svých slov snaží o lepší zpřístupnění kultury a umění širším vrstvám obyvatelstva i hlubší zájem o kulturní památky a jejich obnovu, jak v minulosti informoval The Art Newspaper. Zároveň se strana skrze kulturu snaží prosadit své politické cíle a ideologické směřování podbarvené nacionalismem, bojem za silnou rodinu a křesťanstvím, jak uvedl Artalk v minulém roce.

Raffaele Speranzon, zástupce strany Fratelli d’Italia, komentoval situaci pro italský deník La Stampa slovy: „Byl rozbit další skleněný strop. Nadace Bienále byla levicí často považována za léno, do kterého lze umístit přátele a akolyty.“ Na jeho prohlášení reagovala středolevá politička Rachele Scarpa, že Speranzonovy komentáře „přinášejí mrazivou vizi toho, jak pravice pojímá kulturní instituce naší země. […] Nejvíce alarmující je, že zpochybňuje práci instituce jako Bienále, jejímž jediným cílem musí být postarat se o podobu výstav, nikoliv udělat Fratelli d’Italia šťastnými“.

Dosazení Buttafuoca do vedení Benátského bienále může být do budoucna problematické s ohledem na další liberální směřování přehlídky a svobody reflektovat současná společenská témata. Strana Fratelli d’Italia ve svých předvolebních prohlášeních zmiňovala zájem o hodnoty spojené s tradiční rodinou, odpor vůči přiznání větších práv homosexuálním párům a LGBTQ+ skupinám i odpor k migraci. Podobné omezování lidských práv se může promítnout i do samotného programu budoucích přehlídek.

Petra Lexová | Vystudovala dějiny umění a učitelství výtvarné výchovy. Věnuje se výzkumu středoevropského sochařství 60. a 70. let a architektuře. V současné době je doktorandkou na Semináři dějin umění MU v Brně a přednáší na Ústavu věd o umění a kultuře FF JU v Českých Budějovicích.