Documenta 15 odstránila dielo pre obvinenia z antisemitizmu 

Kurátori dokumenty 15, indonézsky kolektív ruangrupa, odstránili na žiadosť starostu mesta Kassel dielo s názvom People’s Justice od kolektívu Taring Padi z indonézskej Yogyakarty, píše Barbora Komarová v krátkej správe zo sveta.

Zahalené dielo s názvom People’s Justice od kolektívu Taring Padi. Zdroj: FB Taring Padi

Po nedávnych nepodložených obvineniach z antisemitizmu, o ktorých sme písali na Artalku začiatkom tohto mesiaca, stojí aktuálna documenta 15 a jej kurátorský tím Ruangrupa pred ďalšími podobnými problémami. 

Len tri dni po otvorení tejto medzinárodnej výstavy boli organizátori nútení zakryť jedno z vystavených diel. Po niekoľkých dňoch padlo napokon rozhodnutie úplne ho deinštalovať a stiahnuť z prehliadky. Jedná sa o veľkoformátový banner s názvom People’s Justice z roku 2002 od indonézskeho kolektívu Taring Padi, ktorý má pripomínať obete dlhej a brutálnej diktatúry v Indonézii pod vedením generála Suharta, ktorý vládol Indonézii v rokoch 1967 až 1998. V spleti situácií a množstve iných, satiricky zobrazených postáv sú za problematické považované dve z nich – vojak patriaci k izraelskej tajnej službe Mossad a starší muž, ortodoxný Žid s čiapkou s písmenami SS, ktoré sú vnímané ako explicitne antisemitské. 

Skupina Taring Padi sa po explózii kritiky ospravedlnila a uviedla, že dané postavy ani celkové dielo neboli v žiadnom prípade zamýšľané ako antisemitské a takéto obvinenia odmietajú. Banner bol vytvorený pred dvadsiatimi rokmi v inom kontexte. Odvtedy bol vystavený na viacerých výstavách po celom svete, no teraz je po prvýkrát prezentovaný v Európe: Banner People’s Justice (2002) je kampaňou proti militarizmu a násiliu, ktoré sme zažili za vojenskej diktatúry Suharta počas tridsiatich dvoch rokov v Indonézii, a jeho odkazu, keďže existuje aj v súčasnosti. Vyobrazenie vojenských postáv na transparente vyjadruje naše skúsenosti. Všetky zobrazené postavy ako také odkazujú na všeobecne známe symboly v indonézskom politickom kontexte, napríklad skorumpovanú byrokraciu, vojenských generálov a ich vojakov, ktorých symbolizujú prasatá, psy a potkany, aby kritizovali vykorisťovateľský kapitalistický systém a vojenské násilie.“

Okrem prvotného prekrytia diela a jeho následného deinštalovania nasledovali po kritike aj ospravedlnenia a ďalšie vyjadrenia. Generálna riaditeľka documenty Sabine Schormann vo svojom vyhlásení okrem vyjadrenia ľútosti nad vzniknutou situáciou taktiež zdôraznila, že manažment documenty nie je a ani nemal byť kontrolným orgánom, ktorému by sa museli predkladať diela vybrané na výstavu. Avšak v najbližších týždňoch bude prebiehať detailnejšia kontrola všetkých výstav a prezentovaných diel, čo môže spôsobiť dočasné uzatvorenie niektorých výstavných priestorov. Okrem toho sa Edukačné centrum Anny Frank v Kasseli rozhodlo 29. júna 2022 zorganizovať panelovú diskusiu na tému antisemitizmu a rasizmu. Kurátorský tím ruangrupa taktiež odmieta obvinenia z antisemitizmu, pričom pochybenie, že už vopred na diele nespozoroval problematické postavy, vzal kolektívne na seba. Táto chyba mohla byť spôsobená aj faktom, že väčšina organizácie tohtoročnej documenty musela prebiehať online vzhľadom na pandemickú situáciu. 

Zdá sa však, že niektorým ospravedlnenia a odstránenie diela nestačí. Nemecká ministerka kultúry Claudia Roth uviedla, že po deinštalovaní diela by malo nasledovať detailné prešetrenie, ako sa vôbec na výstavu mohlo dostať. Ďalší kritici rovno žiadajú, aby kurátori a organizátori rezignovali. Prezident nemecko-izraelskej spoločnosti Volker Beck plánuje podať žalobu, keďže prejavy antisemitizmu sú v Nemecku považované za trestný čin. Izraelské veľvyslanectvo v Nemecku vo svojom vyhlásení na Twitteri označuje documentu za šíriteľa propagandy v štýle Goebbelsa“. 

Nálezová komisia (documenta Finding Committee) tiež pripúšťa, že zobrazené postavy sa nedajú čítať inak ako antisemitsky. Zároveň sa však postavila za kurátorský tím a celý tohtoročný projekt documenty, ktorý by nemal ostať v tieni tejto kontroverzie: „Ak môžeme vysloviť prosbu smerom k verejnej diskusii, bolo by to umožniť všetkým 1 500 umelcom na tejto bohatej a silnej výstave, aby boli vypočutí. Odporúčame všetkým, aby venovali pozornosť tomu, čo dali dohromady kolektív ruangrupa, umelecký tím a partneri. Budete počuť zvuk sveta stúpajúceho cez svetové časové pásma – sveta, ktorý hovorí, že súčasný systém moci a vzťahov by nemal určovať budúcnosť planéty; že klimatický kolaps a nerovnosť sú neznesiteľné, ale že existujú spôsoby, ako toto bremeno môžeme niesť spolu. To je to, čo pre nás documenta 15 znamená. Dúfame, že to isté môže znamenať aj pre mnohých iných.“

Barbora Komarová | Barbora Komarová je kurátorka a kritička, venuje sa súčasnému vizuálnemu umeniu. Bakalársky titul z dejín umenia získala na UK v Bratislave, magisterský na Université Rennes 2 vo Francúzsku, kde sa špecializovala na kurátorstvo a teóriu súčasného umenia. Momentálne pôsobí na VŠVU v Bratislave ako PR manažérka a zároveň ako doktorandka na katedre teórie a dejín umenia.