Otázniky okolo istanbulského bienále 2024

Tureckí umelci a umelkyne žiadajú väčšiu transparentnosť pri výbere kurátor*ky istanbulského bienále súčasného umenia, píše Veronika Svoradová.

Výstava Respiro umelca Sarkisa (kurátorka Defne Ayas) v tureckom pavilóne na Bienále umenia v Benátkach, 2015. Zdroj: Wikimedia Commons

Istanbulské bienále umenia, ktoré patrí medzi najvýznamnejšie prehliadky súčasného umenia na Blízkom Východe, sprevádzajú rok pred jeho začiatkom otázniky a protestné hlasy zo strany umelcov, umelkýň aj odbornej verejnosti. Dôvodom je spôsob, akým bola vybraná hlavná kurátorka pre rok 2024, ktorou by mala byť Iwona Blazwick. 

Medzinárodný poradný výbor Istanbulskej nadácie pre kultúru a umenie (ďalej len „IKSV“), ktorá pravidelne organizuje turecké bienále, v auguste 2023 jednohlasne odporučil na post kurátorky budúcoročného bienále súčasného umenia v Istanbule Defne Ayas, známu kurátorku so skúsenosťami s prípravami výstav na bienále po celom svete. Manažment IKSV však tento návrh zamietol a nadácia si namiesto Ayas vybrala historičku umenia, kritičku a bývalú kurátorku londýnskej Whitechapel Gallery Iwonu Blazwick. 

Pochybnosti o výberovom procese a úvahy o konflikte záujmov vyvolala skutočnosť, že samotná Blazwick bola v tom čase členkou spomínaného poradného výboru, ktorý pôvodne vybral a odsúhlasil inú kandidátku. Otázne je tiež, prečo IKSV po prvý raz v histórii svojho fungovania nezverejnila mená tohtoročných členov poradného výboru. 

Dôvody, pre ktoré bola Ayas ako kurátorka manažmentom IKSV zamietnutá, nie sú známe. V oficiálnom vyrozumení pre kurátorku nadácia uviedla, že nespĺňa kritéria nadácie. Otázkou ostáva, prečo ju teda výbor vôbec nominoval do užšieho výberu a napokon vyhodnotil ako najlepšiu kandidátku. 

Ayas bolo údajne v telefonickom rozhovore s IKSV povedané, že teraz „nie je ten správny čas“ na to, aby ako kurátorka pripravovala istanbulské bienále. V rozhovore pre turecké noviny T24 naznačila, že dôvody jej nahradenia sú pravdepodobne politické. Kurátorka sa v roku 2015 podieľala na príprave výstavy Respiro v tureckom pavilóne na bienále umenia v Benátkach, na ktorej sa objavila zmienka o arménskej genocíde, ktorú turecká vláda popiera. 

Prípadu venovali pozornosť viaceré svetové médiá, kritické hlasy sa však ozvali aj z radov tureckých umelcov a umelkýň. Tí*tie IKSV adresovali otvorený list, v ktorom volajú po transparentnejšom výberovom procese. 

Kauza okolo IKSV a jej postupov následne viedla k dobrovoľnému odstúpeniu Esry Sarıgedik Öktem z funkcie kurátorky tureckého pavilónu na blížiacom sa 60. ročníku bienále umenia v Benátkach. Sarıgedik Öktem, ktorá je zároveň zakladateľkou galérie zastupujúcej tureckého umelca Gülsüna Karamustafu vystavujúceho na benátskom bienále, svoje rozhodnutie zdôvodnila obavami z možných obvinení z konfliktu záujmov. Na príprave tureckého pavilónu sa podieľa aj IKSV.

IKSV na kritiku začiatkom októbra reagovala vyhlásením, v ktorom sa zaviazala k viacerým zmenám. Zároveň však avizovala, že 18. ročník bienále umenia v Istanbule prebehne od 14. septembra do 17. novembra 2024 tak, ako bolo naplánované – a teda s Iwonou Blazwick ako jeho hlavnou kurátorkou.

Veronika Svoradová | Narodená 1985, vyštudovala slovenský jazyk a literatúru na Filozofickej fakulte UK v Bratislave, kde ďalej pokračovala v doktorandskom štúdiu na Katedre slovenskej literatúry a literárnej vedy. Po obhájení dizertačnej práce spolupracovala so Studia Academica Slovaca ako lektorka slovenského jazyka a literatúry pre cudzincov a s viacerými slovenskými vydavateľstvami ako korektorka a redaktorka. V rokoch 2016 až 2019 pôsobila ako lektorka slovenského jazyka a kultúry vyslaná Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR na Bolonskej univerzite v Taliansku. Po návrate na Slovensko pracovala ako odborná asistentka v Studia Academica Slovaca - centre pre výučbu slovenčiny ako cudzieho jazyka. Výskumne sa zameriava na slovenskú literatúru prvej polovice 20. storočia a didaktiku slovenčiny ako cudzieho jazyka. Od roku 2021 spolupracuje s Artalk.sk ako redaktorka.