Lorem ipsum dolor

Istanbulské bienále je pod tlakem kritiky posunuto na 2025

25. 1. 2024Helena TodorováZprávy

Rozruch kolem 18. istanbulského bienále pokračuje posunem termínu chystané výstavy na rok 2025. Zároveň s tím probíhá i změna na pozici kurátorky.

Istanbulské bienále umění, které patří mezi nejvýznamnější přehlídky současného umění na Blízkém východě, se v poslední době zmítá v nejrůznějších problémech a kontroverzích. Istanbulská nadace pro kulturu a umění nedávno vydala prohlášení, že 18. istanbulské bienále, které se mělo otevřít 14. září 2024, bude odsunuto na rok 2025.

Mezinárodní poradní výbor Istanbulské nadace pro kulturu a umění (dále jen IKSV) v srpnu 2023 jednohlasně doporučil na post kurátorky Dafne Ayas, která má kurátorské zkušenosti z nejrůznějších světových bienále – spolukurátorovala bienále v Kwangdžu v roce 2021, byla kurátorkou Moskevského bienále v Rusku v roce 2015 a také kurátorkou Baltského trienále v Litvě v roce 2012. Jak informoval Artalk na podzim loňského roku, následně velmi nečekaně vedení IKSV vybralo na kurátorský post historičku a teoretičku umění Iwonu Blazwick, která je bývalou kurátorkou Whitechapel Gallery v Londýně. Tento výběr proběhl za velmi netransparentních okolností a nebylo jasné, proč IKSV nedalo na doporučení poradního výboru. Uvedli jen, že „není ten správný čas“. Panují celkem oprávněná podezření, že Dafne Ayas nebyla zvolena z politických důvodů, jelikož se během 15. benátského bienále, kde kurátorovala Turecký pavilon, v katalogu otevřeně přihlásila k uznání arménské genocidy, kterou turecká vláda soustavně popírá. Je zřejmé, že Iwona Blazwick se politicky jevila jako bezpečnější volba. Je také předsedkyní královské komise v Saúdské Arábii, která má na starosti rozvoj veřejných uměleckých projektů v zemi.

Po zvolení Iwony Blazwick se vzedmula velká nevole z řad umělecké obce a také umělců a umělkyň, kteří měli na Istanbulském bienále vystavovat. Řada z nich podepsala otevřený dopis, který vyzývá k transparentnímu výběrovému řízení. „Kdo rozhoduje o Istanbulském bienále?“ ptá se petice. „Jaká jsou kritéria a etické zásady výběrového řízení?“ IKSV během několika dní oznámila, že v příštích ročnících bude výběrové řízení transparentnější a bude vybírat pouze z kandidátů a kandidátek doporučených zmiňovaným poradním výborem. Navzdory tomuto slibu čtyři turečtí umělci a umělkyně, kteří byli vyzváni k účasti na bienále, později v příspěvku na instagramu oznámili, že pozvání odmítají, protože akce již nepředstavuje „příznivou půdu pro uměleckou tvorbu a sdílení“. Mnozí z tureckých umělců a umělkyň již delší dobu tvrdí, že se autocenzurují, aby neznepokojili vládu prezidenta Recepa Tayyipa Erdoğana a jeho konzervativní stoupence a stoupenkyně. Letošní ročník bienále se měl zaměřit na „roli umění po dozvucích ztráty a traumatu“, zatímco předchozí ročníky se tematicky věnovaly například změnám životního prostředí.

V lednu vyšla zpráva o zvolení nového vedení IKSV, jelikož ředitelka Bige Örer se po všech kontroverzích rozhodla odstoupit ze své funkce, již zastávala od roku 2008. Místo ní nastoupila Kevser Güler, která v letech 2007–2014 pracovala pro Istanbulské bienále a v roce 2013 působila jako asistentka kurátora 13. ročníku akce. V letech 2020–2021 byla kurátorkou a ředitelkou výstav v Yapi Kredi Culture and Arts, organizaci pro současné umění založené tureckou bankou, po níž je pojmenována.

V polovině ledna letošního roku pak vyšlo již zmiňované prohlášení IKSV, že vzhledem k vlnám kritiky a celkové situaci bude 18. istanbulské bienále odloženo až na rok 2025. V prohlášení je uvedeno, že byť na bienále pracovali soustavně a navázali již mnoho mezinárodních spoluprací, jsou k tomuto kroku nuceni „kvůli nastalé situaci“. V reakci na kritiku rozhodovacích postupů se tak vedení nadace rozhodlo revidovat svoje řídicí mechanismy s cílem zvýšit jejich participativnost. V prohlášení se píše, že „cílem bylo vždy zajistit, aby Istanbulské bienále poskytovalo platformu pro umělecké vyjádření, dialog a interakci“. Dále přiznávají, že nežádoucí kontroverze v uměleckých kruzích měly neblahý účinek na umělce a umělkyně, kteří měli na bienále vystavovat, stejně jako na různé spolupráce a partnerství, což nakonec vedlo k rozhodnutí Istanbulské bienále odložit. Mluvčí IKSV zároveň pro The Art Newspaper uvedla, že Iwona Blazwick na svoji funkci rezignuje právě kvůli odsunutí bienále. Pro volbu kurátora či kurátorky na rok 2025 se dle prohlášení IKSV chystá transparentnější výběrové řízení.

 

Foto: Stálá instalace Haliç Haliç’te od Ayse Erkmen, vzniklá v rámci 17. istanbulského bienále v roce 2022. Foto: Sahir Ugur Eren, Istanbul biennale.

Helena Todorová | (*1996) vystudovala dějiny umění na Masarykově univerzitě v Brně, v současnosti pokračuje ve studiu teorie a dějin moderního a současného umění na UMPRUM. Od roku 2024 je redaktorkou Artalku.