TZ: Jiří Kobr ve Výkladech AXA

Jiří Kobr / Tisk z výšky / kurátorka: Iva Mladičová / Výklady AXA / Palác AXA / Praha / 25. 2. – 29. 5. 2022

Výběr prací Jiřího Kobra pro Výklady AXA je zaměřen na grafickou techniku dřevořezu. Se dřevem jako samozřejmým sochařským materiálem autor pracuje kontinuálně od devadesátých let. Specifický výstavní prostor, součást funkcionalistické stavby využívané především jako hotel a plavecký bazén, není ale pro charakteristické náměty a témata prací Jiřího Kobra vůbec samozřejmý. Vzhledem k původním idejím spojeným s funkcionalistickou architekturou působí až paradoxně, neboť výjevy dřevořezů na plátně a papíru se většinou přímo vztahují k symbolice křesťanských příběhů, pouze některé z nich odkazují k civilnosti běžné každodennosti nebo přírodní krajině. Jiří Kobr nachází právě v křesťanství prostor možností invenčního myšlení v paradoxech. Grafické tisky charakterizuje jednoduchá obrysovost, živá barevnost, prostorová neohraničenost; obdobné rysy nacházíme u autorových soch: „Expresivní tvarosloví pro mě představuje i jistou bezprostřednost, přímočarost dětské kresby, nebo lidového umění. Působí na mě i jako znak, znamení, má schopnost poutat a přidržet pozornost. Vnímám v něm i určitou poetičnost spolu s vtipem, humorem.“ (JK, 2019) Právě Kobrova schopnost zviditelňovat symboličnost biblických příběhů v prostoru dnešního bytí je podnětem zrealizovat takovou výstavu v samotném centru velkoměstského životního rytmu. Použitá forma působí podpůrně, neboť figurální výjevy jakoby vydělené z proudu původního děje vstupují do našeho světa skrze zpřítomnění srozumitelných emocionálních stavů. Funkcionalismus se pokoušel původní celistvost lidské existence reflektovat analyticky, dřevořezové výjevy tak znovu připomínají syntetickou rovinu základních lidských témat, vědomí vzájemnosti člověka, přírody a přesahující posvátnosti.

JIŘÍ KOBR (nar. 1974 ve Dvoře Králové nad Labem) absolvoval v letech 1997–2003 pražskou Akademii výtvarných umění (restaurování, P. Siegl, a sochařství, J. Zeithamml; za diplomovou práci Kříž obdržel Cenu rektora). V letech 1991–2002 se věnoval řezbářské praxi pod vedením M. Michovského (Basilej). Z jeho samostatných výstav připomeňme z posledních několika let např.: vitrážová výzdoba oken kaple ve Strakově u Litomyšle, od 2016; „Ejhle…“ Domorodé kultovní sochařství z Čech, Ústav makromolekulární chemie AV ČR v Praze, 2017 (u příležitosti výstavy přednesl přednášku Staré náboženství v novém umění – Důvody k optimismu při oživovacích pokusech); Zahrada uzavřená / Hortus conclusus, zahrada Břevnovského kláštera, Praha, 2017–2020; Kostel sv. Jana Křtitele v Horním Žďáru, 2018–2019; V koutku…, Galerie Dům, Klášterní zahrada, Broumov, 2019; Pod Skalou (s J. Špaňhelem), městská galerie v Trutnově, 2019; Neděle, zámek Kratochvíle, 2020; Eliášův oheň (s J. Špaňhelem), kostel sv. Jana Nepomuckého, Tetín, 2021–2022. Je autorem řady kopií, rekonstrukcí a realizací dřevěných soch nejen pro sakrální prostory, např.: kopie Černé Matky Boží v Celetné ulici v Praze, 2000; čtyři andělé na hlavní oltář hřbitovního kostela v Horním Maršově, 2016; rekonstrukce figurální výzdoby oltáře na Staroměstské radnici v Praze, 2018; kopie sochy Salvátora do kaple Nejsvětější Trojice v Žirči, 2019; socha Terezie z Lisieux pro kostel Pražského Jezulátka, 2019. V letech 2002–2005 vyučoval řezbářství a modelování na Vyšší odborné uměleckoprůmyslové škole a SUPŠ v Praze. Je členem volného sochařského seskupení Socha 2.