TS: Fero Király a Eva Vozárová na Nástupišti 1-12

Fero Király / Eva Vozárová: Alvin Lucier I Am Sitting in a Room / Nástupište 1-12 / Topoľčany / 10. 6. 2021 o 18:00 hod.

Multimediálny priestor pre súčasnú kultúru Nástupište 1-12 srdečne pozýva štvrtok 10. jún 2021

18:00 – Fero Király / Eva Vozárová: Alvin Lucier I Am Sitting in a Room

18:30 – Roman Ďurček: Disharmónia, kurátorka Lucia Horvátová

Otvorenie výstavy

19:00 – Fero Király: 2^33

Pár slov o sound arte, zvukových inštaláciách a zvukovej ekológii

? ?? ??????? ?? ? ???? (1969) amerického skladateľa experimentálnej hudby Alvina Luciera patrí medzi najzásadnejšie diela elektroakustického experimentu. Je priesečníkom koncertu a zvukovej inštalácie, pozostáva z naživo preneseného textu, ktorý sa opakovane nahráva a prehráva späť do miestnosti. Artikulácia ľudskej reči sa akustikou priestoru vytráca, slová sa stávajú nezrozumiteľnými a menia sa na zvuky zosilnené rezonanciou miestnosti. Vďaka jedinečným akustickým charakteristikám priestoru je každé predvedenie jedinečné.I Am Sitting in a Room bolo po prvý raz realizované v Guggenheimovom múzeu v New Yorku v roku 1970. Dielo skúma otázku, nakoľko hudbu vytvárajú hudobníci, nástroje a priestor v ktorom sa hudba odohráva. Zároveň je ponorom a absolútnym vyjadrením jedinečnosti priestoru, v ktorom sa divák a performer stretávajú. Slovenskú premiéru realizovali Fero Király a Eva Vozárová v spolupráci s nemeckým skladateľom Hauke Harderom v októbri 2020 na JAMA – 74. ročník Milana Adamčiaka. Uvedeniu diela bude predchádzať krátka prednáška Fera Királya, ktorá diváka uvedie do kontextu sound artu, zvukových inštalácií a zvukovej ekológie.

Alvin Lucier – I Am Sitting in a Room (1969), Predvedenie: Eva Vozárová (hlas), Fero Király (mix)

?^?? je nové audiovizuálne dielo hudobníka Fera Királya. Je kritickou úvahou o druhu Homo Sapiens, ktorý okrem mentálnych kapacít a protistojného palca definuje najmä neobmedzená (a neobmedziteľná?) rozpínavosť. Súboj o prežitie zatiaľ vyhrávame, ale dokedy?

2^33 (čítaj: dve na tridsiatu tretiu) je výsledkom pretrvávajúceho záujmu Fera Királya o oblasť počítačovej hudby. Performance sa odohráva pred divákovými očami naživo formou livecodingu – nového prístupu k programovaniu počítača ako nekonečne variabilného hudobného nástroja. Zvuková syntéza, mikro a makroštrukúra je v synchronicite s autorskou vizuálnou zložkou, ktorá je postavená na základnom atóme našej komunikácie, symbole, v tomto prípade čísle.

-Fero Király je hudobník so slabosťou pre interdisciplinárne projekty. Zaujíma sa o digitálne technológie a ich prieniky s umením. Jeho projekty majú presah do performance, soundartu, inštalácií a interpretácie súčasnej hudby. Venuje sa aj hudobným vzdelávacím projektom. Je spoluzakladateľ Cluster ensemble s Ivom Šillerom. / ferokiraly.com

-Eva Vozárová je bývalá novinárka. Od roku 2017 je na voľnej nohe v oblasti kultúry. Okrem organizovania podujatí a kultúrnych projektov sa venuje umeleckej a kurátorskej činnosti. V roku 2020 spolu založili združenie ooo z potreby vytvorenia dedikovaného priestoru pre sound art, súčasnú hudbu a intermediálne umenie. V minulosti realizovali aktivity v rámci iných zoskupení a v roku 2019 založili /ne/festival intermediálneho umenia JAMA v odkaze Milana Adamčiaka. JAMA naštartovala potrebu vytvorenia nového priestoru venovaného špeciálne realizácii intermediálnych a interdisciplinárnych projektov a spolupráca s inými tvorcami v tejto oblasti.

www.zdruzenie.ooo

Dvojkoncert je súčasťou celoročných aktivít ooo_2021 občianskeho združenia ooo. Projekt podporil z verejných zdrojov ako hlavný partner Fond na podporu umenia.

Roman Ďurček je absolvoval Fakultu výtvarných umení na AU v Banskej Bystrici pod vedením prof. Ľudovíta Hološku akad. mal., kde v roku 2017 ukončil magisterské štúdium. Na konte má niekoľko samostatných a kolektívnych výstav nielen na Slovensku, ale aj v Česku, Rakúsku a Švajčiarsku.

V r. 2018 získal cenu Martina Benku za diplomovú prácu a bol finalistom súťaže Maľba roka v r. 2017 a 2019. Roman Ďurček sa vo svojej tvorbe zameriava na zobrazenie človeka v rámci dnešnej uponáhľanej doby a negatíva s ňou súvisiace, ako sú tlak na kariéru a postavenie, súťaživosť, či stres.

V súčasnosti absolvuje doktorandské štúdium na AU v Banskej Bystrici.

Tvorbu série obrazov Disharmónia podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia formou štipendia.

Visual: Matej Lacko (Nástupište 1-12)

Činnosť Nástupišťa 1-12 podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia ako hlavný partner. Mediálny partner Rádio Fm, Pardon a Mesto Topoľčany.