Artalk.cz

TZ: MUD se rozzářil výstavou ROŽNI!

MUD se rozzářil výstavou ROŽNI! / Muzeum umění a designu v Benešově / Benešov / 7. 8. 2020

Letos v létě se Muzeum umění a designu v Benešově naplnilo světlem. Od 5. srpna až do ledna 2021 se můžete přijít podívat na výstavu CRASHTEST 10 / ROŽNI!, která zkoumá různorodé významy světla. Na výstavě jsou k vidění originální designová svítidla a světelné objekty, které mají transcendentální, často až psychologický charakter. Taková je i světelná instalace Tomáše Krejčího, která je umístěna před secesní budovou muzea. Výstava byla zahájena společně s výstavou Nejkrásnější české knihy roku 2019 a výstavou olejomaleb Aleny Vernerové Ohlédnutí.

Na výstavě, kterou realizoval tým kurátorů studujících dějiny umění, jsou prezentována díla umělců vysokých uměleckých škol. Tato kreativní mezioborová a také meziuniverzitní spolupráce dala vzniknout expozici, která divákům odkrývá nekonečný potenciál světla jako výtvarného nástroje. Snad málokterý přírodní úkaz odjakživa fascinoval lidstvo tolik jako fenomén světla. Střídání dlouhých, slunných, letních dnů a temných, zimních nocí, protiklad tepla domova (symbolizovaného ohněm hořícím v kamnech nebo krbu) a nehostinné tmy a mrazu. Dualita světla a temnoty, stejně jako jing a jang, je jevem každodenním avšak záhadným, jak nám ukazuje výstava ROŽNI!

Skrze práce současných mladých umělců máme možnost setkat se s různorodými způsoby, jak lze světlo výtvarně uchopit. „Dílo umožňuje pocítit světlo a jeho sílu na vlastní kůži. Světlo, které na nás dopadá shůry a připomíná nám svou velkolepost. K realizaci jsem využil a recykloval reflektory z tovární haly. Líbila se mi surovost industriálních světel a fascinovala mě představa obrovského
množství energie, které je potřeba k osvícení továrního provozu,“ říká Tomáš Krejčí, autor sochy Spotlight, která je umístěna před budovou MUD.

„Ve sklepních prostorech MUD vedle sebe koexistují často protichůdná díla. Objekty Lenky Tomanové pracují se světlem ve funerálním kontextu, zkoumají myšlenku posledního odchodu duší a vyhasínání životní energie. Zatímco pro artefakty Jany Kučerové je světlo prostředkem pro sdílení velice niterných a často temných tajemství,“ vysvětluje jedna z kurátorek výstavy Kristýna Belasová.

Na výstavě se objevují rozličná umělecká média od site-specific instalace, přes designová svítidla, po objekty, na které by jediná kategorie nestačila. Sedm autorů nabízí sedm autorských, koncepčně odlišných přístupů ke světlu.

Expozici připravil tým kurátorek, studentek dějin umění na Ústavu dějin křesťanského umění KTF UK v Praze pod vedením Milana Pecha. Expozice je výsledkem kurátorského projektu CRASHTEST, jehož název je metaforou zátěžové zkoušky pro všechny zúčastněné. Jak začínající kurátoři, tak i mladí výtvarníci skrze něj procházejí jakýmsi testem odolnosti proti nárazu – mínění veřejnosti a výtvarné kritiky. „Projekt Crashtest je jedinečnou příležitostí pro studenty teorie umění a mladé umělce vyzkoušet si svou profesi. Jsem velmi ráda, že tomuto smysluplnému, originálnímu a skvěle vedenému projektu můžeme v MUD poskytnout zázemí. Rovněž mě těší, že se prostřednictvím této výstavy do muzea vrací téma českého designu. Myslím si, že by státní instituce měly vytvářet více příležitostí realizace jak pro mladé umělce, tak pro studenty teorie umění. V MUD velmi rádi podpoříme takovéto iniciativy i v budoucnu,“ říká o spolupráci instituce a školy, vedoucí programového oddělení MUD, Alena Ochepovsky.

Vystavující umělci:
Kristýna Mikolášková (ČVUT, UMPRUM, Praha), Tomáš Krejčí (UTB, Zlín), Karim Tarakji (UJEP, Ústí nad Labem), Jana Kučerová (UJEP, Ústí nad Labem), Lenka Tomanová (ČVUT, Praha), Petr Pavčo (ČVUT, Praha), Juraj Kusy (ČVUT, Praha).

Kurátorky výstavy:
Kristýna Belasová, Magdaléna Trefná, Michaela Uksová.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *