TS: Ján Mančuška

Ján Mančuška / Prvá retrospektíva / Kurátor: Vít Havránek / Kurátor za Dom umenia/Kunsthalle Bratislava: Juraj Čarný / Dom umenia/Kunsthalle Bratislava, Námestie SNP 12, Bratislava / 13. november 2015 – 14. február 2016

Centre Pompidou v Paríži aj MoMA v New Yorku ho majú vo svojich zbierkach. Bol československým umelcom, ktorý za svoj krátky život dosiahol mimoriadny medzinárodný úspech. Dom umenia/Kunsthalle Bratislava uvádza Prvú retrospektívu konceptuálneho umelca Jána Mančušku, ktorá je jeho prvou veľkou prehliadkou na Slovensku. Vernisáž výstavy sa uskutoční 12. novembra 2015 od 18:00 do 20:00 hod.

Jána Mančuška (1972 – 2011) nebol nikdy považovaný za predstaviteľa slovenskej umeleckej scény, on sám sa však považoval za slovenského autora žijúceho v Československu a neskôr v Čechách. Výstavu kurátorsky pripravil Vít Havránek pre Galerii hlavního města Prahy. V Dome umenia/Kunsthalle Bratislava je prvou reprízou a v upravenej verzii bude prezentovaná v Moravskej galérií v Brne. Retrospektívna výstava je postavaná na niekoľkoročnej rekonštrukcii, súpise diel a autorských scenárov. Vznikla v spolupráci Galérie hl. m. Prahy s Ján Mančuška Estate, Adrew Kreps Gallery New York, Meyer Riegger Berlin/Karlsruhe a dlhou radou inštitucionálnych a súkromných vypožičiavateľov.

Ján Mančuška vstúpil na výtvarnú scénu v druhej polovici deväťdesiatych rokov spolu s Josefom Bolfom, Jánom Šerýchom a Tomášom Vaněkom ako umelecká skupina Bezhlavý jezdec. Jeho tvorba je vzdialeným pokračovaním československého konceptuálneho umenia šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov. Sám rozvíjal dve hlavné línie – post-konceptuálnu umeleckú tradíciu, v ktorej problematizoval jazyk v procese rozprávania (jazyk literárny, jazyk videa, performance či filmu) a na strane druhej, rástol jeho záujem o komunikáciu. Fascinovali ho skutočné a existenciálne príbehy. Umelosť jazyku a ťaživosť zdielaného príbehu by sme tak mohli označiť za hlavné ťažisko sily jeho prejavu.

Výstava je koncipovaná chronologicky, pričom kladie dôraz na precíznu reinštaláciu prelomových diel, ktoré boli veľkoryso požičané z významných medzinárodných a domácich zbierok a z inštitúcií ako sú Centre Pompidou Paríž, Kontakt Erste Group Viedeň či Thyssen-Bornemisza Art Contemporary Viedeň. Návštevník na výstave takisto nájde paralelné línie kresieb, štúdií a dobových materiálov, ktoré ponúkajú exkurz do „post-konceptuálnej“ pracovne, ktorá nahradila klasický umelecký ateliér.

Výstavu sprevádza rozsiahla obrazová publikácia s množstvom autorových teoretických textov. K výstave sú pripravené sprievodné vzdelávacie programy – komentovaná prehliadka výstavou, kurátorský sprievod s Vítom Havránkom či rodinné programy.