TS: Košická moderna a jej kontext

Košická moderna a jej kontext / Výstavu pripravili: Zuzana Bartošová, Michał Burdziński a Alexandra Homoľová / Slovenská národná galéria / Bratislava / 5. 12. 2014 - 15. 3. 2015

Košická moderna a jej kontext

Výstavu pripravili: Zuzana Bartošová, Michał Burdziński a Alexandra Homoľová

Termín: 5. december 2014 – 15. marec 2015

Miesto: Slovenská národná galéria, Esterházyho palác, 2. poschodie, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava

Názov košická moderna sa zaužíval v umeleckohistorickej literatúre pre tvorbu protagonistov výtvarného umenia medzivojnových Košíc. Ich kľúčové diela sú milovníkom umenia i odbornej verejnosti známe. Viackrát boli predstavené doma i v zahraničí, a to rovnako ucelenými súbormi, ako monografickými prehliadkami tvorby jednotlivých umelcov. Menej známy je však celkový obraz výtvarného života Košíc od začiatku 20. storočia do konca prvej Československej republiky a okolnosti širšieho dosahu, ktoré ho formovali. Predtým rakúsko-uhorské mesto, kde sa hovorilo prevažne maďarsky, sa ocitlo v novom štáte a zmenili sa jeho politické i kultúrne súradnice. Postupne tu začalo prevažovať slovenské obyvateľstvo, ale početnú skupinu tvorila aj česká administratíva. V Košiciach bola pred prvou svetovou vojnou významná židovská obec, čo sa po nej zrejme nezmenilo, súdiac aj podľa konfesionálnej príslušnosti viacerých osobností košickej moderny.

Výstava Košická moderna a jej kontext predstavuje rozmanitosť umeleckých tendencií a bohatstvo kultúrnych udalostí východoslovenskej metropoly. V centre jej pozornosti je výtvarná tvorba najvýznamnejších reprezentantov medzivojnového obdobia – Košičanov i umelcov, ktorí v meste dlhší či kratší čas žili. V pozadí skutočnosti, že sa v meste zdržalo niekoľko jedinečných migrujúcich osobností, boli aktivity Josefa Poláka, ktorý viedol Východoslovenské múzeum s nevšednou kreativitou a otvorenosťou. Pozýval výtvarníkov na dlhšie pobyty v meste a vytváral podmienky pre ich tvorbu, pričom nezabúdal na význam vzdelávania: pri Východoslovenskom múzeu založil výtvarnú školu. Prehliadkami, ktorých zorganizoval viac ako dvesto, otváral publiku cestu k porozumeniu výtvarnému umeniu.

Výstava v svojich odbočeniach výberovo zapája ukážky náznakových segmentov výstav, ktoré sa konali v Košiciach a zaslúžili sa o plastický a výnimočný kultúrny život mesta počas prvej Československej republiky. Rovnako uvádza ukážky plagátovej tvorby a polygrafickej produkcie. Tieto oblasti boli vtedy prirodzenou časťou vizuality a identity mesta.

Z dnešného pohľadu optimálny čas masarykovskej demokracie má však aj svoju druhú tvár – sociálne napätie, chudobu a krízu –, čo rezonuje v ľavicovej politickej orientácii mesta i v tvorbe viacerých príslušníkov košickej moderny. V tom istom čase sa viacerí umelci vrátili k zážitkom z prvej svetovej vojny, ktorá poznačila ich osudy. Medzi nimi ešte stále tvorili aktéri košickej výtvarnej scény prelomu 19. a 20. storočia, im sa venuje prológ výstavy.

Umeleckému dianiu v medzivojnovom období v Košiciach sa počas dvadsiateho storočia venovalo iba niekoľko kritikov a historikov umenia; boli to najmä Ladislav Saučin a Tomáš Štrauss, popri tom tiež Kálmán Brogyányi a Imrich Groško. Až v rámci dlhodobého medzinárodného projektu Východoslovenskej galérie sa ukázalo, že tento – v stredoeurópskom meradle výnimočný – fenomén má potenciál zaujať nielen slovenských a maďarských, ale aj českých a poľských odborníkov. Projekt zahŕňal dve vedecké konferencie (2010 a 2012) a prípravu reprezentatívnej monografie (2013), ktorá podrobne, na základe výskumov jej dvadsiatich autorov, zmapovala kultúrny život v Košiciach v dvadsiatych rokoch 20. storočia. Vyvrcholením projektu bola – ako najvýznamnejšia udalosť roka 2013, kedy boli Košice európskym hlavným mestom kultúry – výstava Košická moderna a jej presahy (december 2013 – máj 2014) kurátoriek Zuzany Bartošovej a Leny Leškovej v priestoroch Východoslovenskej galérie. Na jej základe vznikol koncept výstavy Košická moderna a jej kontext, ktorú dnes prezentuje Slovenská národná galéria. Obdobne ako výstava v Košiciach, aj ona poukazuje na širšie súvislosti výtvarného života Košíc od prelomu 19. a 20. storočia do zániku prvej Československej republiky. Bratislavská verejnosť tak bude mať možnosť v obnovenej, i keď priestorovo o čosi skromnejšej podobe pripomenúť si mnohé pozoruhodné osobnosti, ich aktivity a diela.

Kurátorský výklad na výstave Košická moderna a jej kontext sa uskutoční v štvrtok 15. januára 2015 o 18.00 hod. na 2. poschodí Esterházyho paláca SNG. Výstavou sprevádzajú Zuzana Bartošová, vedecká pracovníčka Ústavu dejín umenia SAV a Michał Burdziński, ktorý pôsobí ako doktorand na Varšavskej univerzite a aktuálne je na študijnom pobyte v Ústave dejín umenia SAV.