TZ: Titania Seidl

Titania Seidl / "Civility, the Fine Forms, Painting and So on" / Galerie ART / Brno / 19. 7. – 2. 9. 2013

TITANIA SEIDL / "CIVILITY, THE FINE FORMS, THE OLD PAINTINGS AND SO ON"

19. 7. – 2. 9. 2013. Vernisáž výstavy se uskuteční ve čtvrtek 18. 7. v 19.00 za osobní účasti autorky.

Titania Seidl připravila pro výstavu v Galerii ART soubor maleb, jež doplňuje výraznou tapetou a drobnými objekty, čímž vytváří heterogenní instalaci v ploše galerijní stěny. Ve své práci se Titania kontinuálně zabývá jak formálními problémy média malby, tak formou v širším slova smyslu, s přesahem ke společenskému významu a historické konstrukci krásy. Tato témata hrají ústřední roli i v rámci této výstavy, přičemž zvláštní pozornost je věnována adjustaci, reflektující klasické muzeální stereotypy.

Klíčovým slovem, které bychom mohli použít pro základní charakteristiku výstavu Titanie Seidl, je “kánon”. Kánon forem, tedy určitý vytříbený systém toho, co je historicky potvrzeno jako možné a příjemné na pohled, je pro autorku výchozím bodem pro reflexi pojmu dokonalosti. Tato skutečnost je založena na přesvědčení, že to, co obecně považujeme za hezké, je dáno postupným usazováním konvencí, které nakonec splývají s naším podvědomím a stávají se součástí “přirozenosti”, konstruované ovšem zvnějšku. Základní kanonické prvky lze na nejobecnější rovině sledovat v architektuře, a to nejen na velkolepých stavbách aristokratů, jejichž architekti vždy dbali na dokonalost formy, nicméně, jak poznamenává Titania, na obyčejných městských domech střední třídy, která tytéž stavební a proporční prvky používá zcela automaticky a v zásadě nevědomě. Architektura – konkrétně stavby pro zaměstnance automobilového průmyslu v Detroitu – je jedním z důležitých inspiračních zdrojů autorky.

Druhým zdrojem je pak stará akademická literatura a v ní obsažené vzorníky tvarů a motivů, které jsou považovány za přijatelné a jsou doporučeny architektům či malířům k užívání. Dnes slavní umělci se proti těmto předpisům často vzpírali (a proto jsou dnes slavní), velká část akademiků však tyto modelové prvky běžně používala, a tak se postupně staly součástí tradice, jejíž původ a konstrukci si jen těžko uvědomujeme. Kánon ovlivňuje naše preference, zrcadlí se v artefaktech populární kultury a podstatnou měrou určuje, co je to dobrý vkus.

Titania Seidl téma tradice a vkusu ve své práci reflektuje a zároveň vyjadřuje nemožnost absolutního odstupu a imunity vůči vlivu kánonu. Její obrazy jsou výsledkem velmi pečlivé a soustředěné malířské práce prostoupené důkladnou rozvahou. Malby se pohybují v určitém omezeném barevném spektru, přičemž charakteristickými jsou snivé pastelové odstíny zašlých dob připomínající zaprášené starožitnosti a zároveň aktuální co do intelektuální souvislosti se zpracovávaným tématem.

Titania Seidl (*1988) žije a pracuje ve Vídni. Vystudovala malířství na Universität für Angewandte Kunst v ateliéru Judith Eisler a malba (někdy ve spojení s instalací či objektem) je jejím základním vyjadřovacím prostředkem. V letech 2012/2013 byla rezidentkou rakouské nadace Lenikus Sammlung poskytující ateliéry čerstvým absolventům uměleckých škol. Spolu s Lukasem Thalerem a Danielem Ferstlem založila ve Vídni výstavní prostor MAUVE, na jehož dramaturgii zaměřené na mladé současné umění se dále podílí.

/Klára Stolková/

Galerie ART, Cihlářská 19, Brno, 602 00

Otevřeno denně od 14 do 24 hod.

http://www.graukllktv.eu/galerie/art/

http://www.facebook.com/galerieartbrno