TZ: Kresby olomoucké autorky art brut Anny Zemánkové vystavuje Bienále v Benátkách

Kresby olomoucké autorky art brut Anny Zemánkové vystavuje Bienále v Benátkách / Muzeum umění Olomouc / Olomouc / 10. 6. 2013

Další pocta pro olomouckou autorku art brut Annu Zemánkovou: její kresby vystavuje Bienále v Benátkách!

Olomouc, 10. 6. 2013

Není ve světě prestižnější přehlídky výtvarného umění než slavné Bienále v Benátkách. To letošní, které bylo zahájeno 1. června a potrvá do 24. listopadu, je zvlášť zajímavé pro Olomouc. V Benátkách totiž vystavuje Anna Zemáková (1908-1986) - původem olomoucká kreslířka a malířka, nejznámější česká autorka art brut neboli umění v surovém stavu. Skutečna hvězda mezi autory art brut byla zařazena do speciální expozice 150 autorů z 37 zemí světa v tzv. Encyklopedickém paláci. Početnou kolekci děl Anny Zemánkové vlastní i Muzeum umění Olomouc.

Ohniskem letošního 55. Bienále v Benátkách je rozsáhlá mezinárodní výstava nazvaná Palazzo Enciclopedico (Encyklopedický palác) a právě pro ni vybral mezi stovkami děl z celého světa kurátor a ředitel New Musea v New Yorku Massimiliano Gioni také kresby Anny Zemánkové. Projekt Encyklopedického paláce vychází ze stejnojmenné, nerealizované myšlenky samouka Italo-Američana Maurina Auritiho. Ten si v roce 1955 nechal patentovat návrh na 700 metrů vysokou budovu kruhového půdorysu o 136 patrech, která měla ve Washingtonu uchovávat a vystavovat veškeré světové vědění v celé jeho šíři a rozmanitosti. „Záměrem benátského Encyklopedického paláce je komplexní pohled na moc imaginace a její využití při organizaci poznání a vědění prostřednictvím propojení uměleckých děl současných tvůrců, historických artefaktů, různých důležitých informací i prací, které si nenárokují být uměním, ale jsou součástí podnětů obrazotvornosti a inspirací pro sny v jiné realitě,“ přiblížila historička umění Anežka Šimková z Muzea umění Olomouc. V Encyklopedickém paláci na benátském Bienále vystavuje zhruba 150 autorů z 37 zemí světa. Je mezi nimi také osm světově proslulých tvůrců art brut, tedy neprofesionálního, neakademického umění, které je charakteristické naléhavostí, původností sdělení a osobitým, imaginativním pohledem na vnitřní skutečnost.

Původem olomoucká kreslířka a malířka Anna Zemánková (1908-1986) je zastoupena velkoformátovými kresbami, které pocházejí z kolekce Galerie Cavin-Morris v New Yorku. „Anně Zemánkové se zařazením do kontextu této mezinárodní přehlídky dostalo velkého komplimentu, ale není pochyb o tom, že zcela oprávněně. Od šedesátých let minulého století se řadí ke světovým špičkám imaginativních tvůrců – autodidaktů, kteří obohatili svět o fantaskní barevné odrazy své ´vnitřní přírody´,“ řekla Šimková, která se na tvorbu art brut specializuje. Zemánková podle ní patří k tvůrcům, kteří energií svých niterných výtvarných vyznání přinesli tak výraznou a uznávanou kvalitu, že suverénně překonávají bariéry dělící profesionální a neprofesionální tvorbu, překonávají hranice států a světadílů.

Početnou kolekci prací Anny Zemánkové vlastní a nezřídka vystavuje i Muzeum umění Olomouc, které se fenoménu art brut věnuje dlouhodobě. „Patříme k nemnoha českým institucím, které umění v surovém stavu koncepčně sleduje a mapuje. Největší událostí byla komplexní výstava Art brut v českých zemích v roce 2008, realizovaná ve spolupráci s teoretičkou Alenou Nádvorníkovou. Uspořádali jsme i jednotlivým autorům z této oblasti samostatné výstavy, například Anně Zemánkové, Ceciíli Markové, Natálii Maslikové-Schmidtové, významná byla rovněž reprezentativní přehlídka kolekce olomouckého sběratele Pavla Konečného nazvaná Umělci čistého srdce,“ vyjmenovala Šimková. Právě se sběratelem Pavlem Konečným navíc muzeum uspořádalo již dva ročníky festivalu Art Brut Film Olomouc - přehlídky filmů a videosnímků, věnovaných fenoménu art brut či outsider art.

- - -

Anna Zemánková, rozená Veselá (1908–1986)

Narodila se 23. 9. 1908 v Olomouci, od mládí vykazovala výtvarný talent a také se jako samouk věnovala svátečně malování do svých pětadvaceti let, kdy se provdala za důstojníka Bohumíra Zemánka.důstojníka Bohumíra Zemánka. Vyučena dentistkou provozovala úspěšně své povolání, po narození dětí se pak věnovala s velkým citovým nasazením jejich výchově. Na Moravě žila se svou rodinou do roku 1948, tehdy se díky manželovu převelení do Prahy rodina usídlila v Praze-Dejvicích.

Východiskem z velké životní citové krize spojené s postupně ubývající dominantní rolí ženy a matky v rodině, se stal na radu jejích dvou synů návrat k dávnému koníčku – výtvarné práci. Stalo se v roce 1960 a Anně Zemánkové až do její smrti 15. ledna 1986 se stalo její kreslení náruživostí a osudem. Pomáhalo jí také překonávat těžkosti života, když jí byly v 80. letech amputovány obě nohy.

Fantazijní svět jejích květů a plodů, bizarních květenství a organických útvarů přetavený z tišin okouzlení i vnitřních dramat uchvacuje silným výrazem, technickou dokonalostí a rozpětím výtvarné kreativity. Od tempery přešla brzy k pastelu, který se stal v 60. a 70. letech její dominantní technikou, používala i pastelky, propisku a olej, vynalézavě postupně využívala perforací a vytlačování papíru; plastických a dekorativních účinků dosahovala háčkovanými, korálkovými aplikacemi, vlepováním. V námětech a technice žensky jemných brikoláží, i v jakési posedlosti detailem, byla její invence takřka nevyčerpatelná. Široký prostor mezi iniciálami jejího jména A-Z jakoby symbolický naznačoval i širokou škálu možností jejího dynamického a výrazného výtvarného projevu. Pracovala v soustředění nejčastěji v časných ranních hodinách a pak později během dne, často za poslechu klasické hudby (Beethoven, Janáček ad.). Exaltované vypětí napájené z tajemného nevědomého podloží její psychicky přecitlivělé osobnosti nacházelo své zhmotnění ve stovkách artefaktů, fascinujících svou původností, animálností, vzrušující obrazností.

Svět Anny Zemánkové postupně poznávali nejdříve návštěvníci jejích bytových výstav, v roce 1966 díky Jiřímu Vykoukalovi se staly její kresby zjevením na výstavě v Divadle Na Zábradlí v Praze, v roce 1980 a 1982 je poznávala její rodná Olomouc na výstavách v Divadle hudby. V 90. letech byly vystaveny její práce v chebské galerii, ve Špálově galerii v Praze a Moravské galerii v Brně, samostatné výstavy prací A. Zemánkové uskutečnila v roce 1994 a 1998 newyorská galerie Cavin-Morris. V roce 1998 proběhla v Muzeu umění Olomouc a v galeriích v Chebu, Litoměřicích a Klatovech / Klenové profilová výstava její tvorby připravená ve spolupráci s Arsénem Pohribným. Rok 1998 znamenal velké zviditelnění díla Anny Zemánkové rovněž na výstavě Art brut – umění v původním (surovém) stavu připravené Alenou Nádvorníkovou v Galerii hlavního města Prahy, kde byla vystavena početná kolekce kreseb. Na desítkách dalších výstav u nás, v Evropě a Americe byla tvorba Anny Zemánkové součástí mnohých přehlídek prací jako jedné z předních, ve světě uznávaných představitelek díla zahrnovaného nejčastěji pod názvy art brut, spontánní tvorba či outsider art.

Její práce jsou dnes součástí sbírek asi dvou desítek galerií a muzeí po celém světě, nechybějí např. v prestižní kolekci Collection de l´Art Brut v Lausanne, Musée de la création franche v městě Bègles, Musea Charlotte Zander v Bönningheimu v Německu, The Musgrave Kinley Outsider art collectin v Londýně, ve sbírce ABCD francouzského sběratele Bruno Decharma; z několika galerií na americkém kontinentu jmenujme alespoň Milwaukee Art museum ve státě Wisconsin. V České republice je autorka zastoupena např. ve sbírkách litoměřické Oblastní galerie výtvarného umění, v Muzeu umění Olomouc, na Slovensku ve Slovenské národní galerii.

Anežka Šimková