TZ: Eastern promises
17. 3. 2009Infoservis
Roman Bicek, Michal Černušák a Marcel Mališ: Eastern promises, BKC: Galerie U Dobrého pastýře, Brno, 11. 3. - 14. 4. 2009
Výstava představí exponenty nejmladší malířské generace na Slovensku - Romana Biceka, Michala Černušáka a Marcela Mališe. Iniciátorem setkání těchto tří umělců je Marcel Mališ, jehož oslovení Romana Biceka a Michala Černušáka vychází z přesvědčení o společných východiscích a přístupech. Současně jej motivovala potřeba překročit limity výstavních příležitostí v rámci Bratislavy, kde tito tři autoři působí.
Kromě generační spřízněnosti a orientace na médium malby spojuje tyto absolventy Vysoké školy výtvarných umení v Bratislavě kritická reflexe současnosti, kterou formulují prostřednictvím ironie a nadsázky. Po stylové stránce zahrnuje vystavený soubor různorodou škálu přístupů od fotorealistických tendencí k expresivní, rozvolněné formě.
Mališův soubor Rebranding - Lebesraum komentuje omezování a společenskou determinaci jedince. Morální apel směřuje ke kritice konzumu a kapitalismu, který tohoto jedince chlácholí iluzí společenské svobody. Spoutaná tělesnost hlavy potažené igelitem s reklamním potiskem sugeruje dezorientaci, zoufalství a apatii. Obrazy Michala Černušáka také tematizují působení společenského systému na jedince. Černušákova perspektiva ale připomíná postavení svědka, který je současně zděšen i fascinován obřím spektáklem. Mališovo pojetí naproti tomu zůstává komorní a sebereflexivní. Roman Bicek je v tomto ohledu méně čitelný, výjevy často získávají ironicko kritický rozměr až úrovni názvu /např. „Vela kohútov na smetisku, vela kokotov na sídlisku"/.
O výrazném postavení malby lze uvažovat v kontextu nastupující generace současných slovenských umělců obecně. Pro brněnský kontext to ovšem popírá například nedávná samostatná výstava laureáta ceny Oskára Čepana - Svätopluka Mikyty - v Domě pánů z Kunštátu nebo progresivně koncipovaná výstava studentů grafického designu v rámci posledního Bienále grafického designu v Moravské galerii v Brně. ( Svätopluk Mikyta bude mít v rámci Galerií brněnského kulturního centra samostatnou výstavu v letošním prosinci.)
Název výstavy cituje známou filmovou gangsterku Davida Cronenberga. Její využití není pouze hříčkou odkazující zeměpisné poloze Slovenska vůči Česku, ale nabízí volné spojení s tématem (zmnožené) identity. V ní se mísí skepse vůči sociální determinaci, kritika společenského „těla" nutně si podrobujícího jedince a historické odkazy. Zůstává naděje se vzepřít.