22 možností, čo si počať s pavilónom s rozbitou strechou
13. 5. 2022Komentář
V roku 2019 poškodila sklenený svetlík Československého pavilónu v Benátkach búrka. Tak ako minulý rok počas bienále architektúry, aj tento rok zostáva náš pavilón zatvorený. Situácia vzbudzuje v umeleckej obci rôzne reakcie. Spolek Skutek preto minulý rok adresoval otvorený list ministerstvám kultúry ČR a SR a riaditeľkám oboch národných galérií. Vojtěch Fröhlich reaguje na absentujúcu prezentáciu v pavilóne performatívnymi vstupmi. Anetta Mona Chişa a Lucia Tkáčová pripravili pre redakciu Artalku abecedný manuál, čo všetko by bolo možné v pavilóne prezentovať.
22 možností, čo si počať s pavilónom s rozbitou strechou
plán A
Spolupráca so Slnkom: vybrať zo svetlíka rozbité sklá a nahradiť ich vitrážou. Pavilón zaliaty farebným svetlom, sakrálna meditatívna atmosféra. Liečba krásou, pavilón ako pokojné útočisko v ruchu Bienále.
plán B
Mini mundus matrioška: postaviť vnútri pavilónu jeho nepremokavú zmenšeninu a v nej urobiť mini-výstavu, do ktorej sa bude dať vojsť. Dojem Gulliver, spochybnenie mierok a hierarchií.
plán C
Z núdze cnosť: situácii-špecifická výstava, v ktorej sa zatekajúci strop využije ako katalyzátor a hlavný aktér. Napríklad: nechať v pavilóne vyrásť špekulatívno-zoetický biotop, ktorý bude živiť voda a prach z neba. Alebo: pod rozbitým stropom vysadiť záhon durmanu obyčajného (Datura stramonium) a zalievať ho kvapkajúcou vodou zo strechy.
plán D
Ako hore, tak aj dole: rozbiť v pavilóne aj podlahu. Trhlina na strope sa bude „odrážať“ na zemi. Zhmotnenie prvého postulátu Smaragdovej dosky možno „dokoná divy jednej veci“.
plán E
Faradayova klietka: pozvať drotárov, aby pavilón celý odrôtovali. Drôtovanie sa tradične používalo na spevnenie predmetov a predĺženie ich životnosti, v tomto prípade poškodenej budovy. Vnútri pavilónu efekt Faradayovej klietky – pavilón chránený pred elektrickými, elektrostatickými a elektromagnetickými poliami a vlnami. Bezpečné miesto/ostrov bez signálu, internetu, bez surveillance.
plán F
Od malého tresku k veľkému: animácia, ktorá v spätnom chode zachytáva udalosti od pádu konára na strechu pavilónu až po vznik sveta. Projekt by zdôrazňoval citlivú závislosť vývoja dejov na počiatočných podmienkach, v ktorých drobné zmeny môžu mať za následok veľké osudové výkyvy.
plán G
Bežné, ale lepšie ako nič: freska alebo graffiti, alebo projekcia, alebo svetelná show na fasáde zamknutého pavilónu.
plán H
Nomen omen (tiež bežné, ale tiež lepšie ako nič): anagram z písmen názvu pavilónu. Napríklad: VOCAL AS ECO CHIC, COOL CAVE AS CHIC, alebo COLIC CHAOS CAVE.
plán I
Tekutá moc: hydroaktivistická výstava plávajúca vo vode benátskych kanálov. Pavilón ako veľvyslanectvo podmorskej ríše, výstava pre ryby, mušle, potápačov a gondolierov.
plán J
Kypiace biomimetické prostredie z materiálov, ktoré pri styku s vodou tvrdnú; procesuálna výstava, ktorá by sa „urobila sama“ (cement, sádra, želatína, alginát, …)
plán K
Implodujúce biomimetické prostredie z materiálov, ktoré sa pri styku s vodou rozkladajú; procesuálna výstava, ktorá by postupne zanikla (hlina, pigmenty, papier, soľ, cukor, chlieb…)
plán L
Spovednica: zvuková inštalácia vnútri a vonku budovy. Pavilón bude rozprávať svoje spomienky z predchádzajúcich výstav, bôle, krivdy a sny, traumu z rozbitia strechy. Pavilón ako ladička, anténa, kryštálka.
plán M
Oprava ako performancia: robotníci by pracovali v umelecky poňatých uniformách a strechu by počas trvania Bienále postupne opravili.
plán N
Čepčenie: celú budovu niečím obaliť, obliecť ju. Umelci a umelkyne by pre pavilón navrhli rôzne kostýmy, obradné obliekanie a prezliekanie pavilónu. Shapeshifting, pavilón s tekutou indentitou.
plán O
Slučka: pozvať ešte raz Romana Ondaka, aby spravil ďalší LOOP.
plán P
Ministerstvo pre práva počasia: vyhlásiť pavilón za meteorologicky slobodnú zónu a prenechať ho úplne počasiu. Scitlivovanie divákov voči právomociam počasia; performancie a intervencie v pavilóne ovplyvnené počasím (atmosferickým tlakom, teplotou a vlhkosťou vzduchu, smerom a rýchlosťou vetra, morskou hladinou, teplotou vody, atď). Počasie ako afektívna atmosféra, ktorá vytvára nové rozhranie „umelecko-meteorologického prežívania“.
plán R
Druhý zmysel: vytvoriť v pavilóne čisto pachovú výstavu, určenú pre čuch. Spochybnenie hegemónie zraku a z nej prameniaceho okulofalocentrizmu.
plán S
Výstava ako intriga: roznášanie rôznych klebiet a mystifikácií, vytváranie „dôkazov“ o tom, čo všetko sa za dverami zavretého pavilónu deje. Výstupom by boli príbehy o spektakulárnych, ale tajných dejoch, na ktoré majú prístup len vyvolení. Miestami by sa okolo pavilónu objavovali „stratené“ rekvizity (kusy bizarných kostýmov, predmety neznámeho využitia (aj krvavé), falošné peniaze, príčesky a spodné prádlo, noviny z minulosti alebo z budúcnosti, …)
plán T
Pohostinný postantropocentrický pavilión, a.k.a. konár na návšteve: Intervencia, ktorá bude rásť zvonka dnu. Napríklad: prijať konár, ktorý rozbil strechu, a nechať ho vnútri rásť a vyvíjať sa. Starať sa oň, osídliť ho hniezdami pre kadejaké živočíchy, urobiť prírodno-kultúrnu minirezerváciu.
plán U
DKP: vyzvať slovenské inštitúcie, aby poskytli exponáty a nepotrebné predmety vyradené z depozitárov. Z týchto „nehodnotných“ vecí potom urobiť monumentálnu inštaláciu. Vyradené veci „posvätiť“ účasťou na Bienále. Upcycling, pavilón ako garant hodnôt.
plán V
Bez ohňa niet dymu: vnútri pavilónu páliť legálne aj nelegálne aromatické látky: tabak, marihuanu, kadidlo, rôzne byliny, knihy, chemické látky. Cez dieru v streche by sa kúdolil dym rôznych farieb a vôní a vytváral dojem fantazijných javov, rituálov, ktoré prebiehajú vnútri. Dym by mohol byť aj prerušovaný, na spôsob dymových signálov.
plán W
Časová kapsula: pavilón už neotvoriť a nechať ho ako odkaz vo fľaši pre budúce generácie. Vnútri pripraviť „archeologické nálezisko“, ktoré objavia ľudia z budúcnosti.
plán X
Večný štrajk: pavilón nechať navždy zatvorený ako permanentný bojkot Bienále ako inštitúcie. Bronzová plaketa na fasáde, ktorá to objasní.
plán Y
Akcia kukučka: prenajať si akýkoľvek priestor v Benátkach (opustený obchod, kostol, palác) a urobiť výstavu tam. Toto ani nie je nápad, je to úplná normálka.
plán Z
Vojna znesie všetko: vyhovoriť sa, že zamknutý pavilón je gesto solidarity s ukrajinským národom.
Lucia Tkáčová | Lucia Tkáčová je umelkyňa, ktorá v súčasnosti žije vo Vyhniach v okrese Žiar nad Hronom. Zaoberá sa možnosťami umenia zmeniť svet v telesnej, mentálnej a duchovnej rovine, introspektívnym aktivizmom a planetárnou akupunktúrou. V roku 2019 sa venuje projektu Zlaté časy, v ktorom sa spolu s tímom Galérie HIT stará o program v Galérii Jozefa Kollára v Banskej Štiavnici.