Víťazom medzinárodnej súťaže výtvarných návrhov na protokolárne miesto SR Hrob neznámeho vojaka je sochár Marek Kvetán

Víťazom medzinárodnej súťaže výtvarných návrhov na protokolárne miesto SR Hrob neznámeho vojaka je sochár Marek Kvetán. Rozhodla o tom 21. marca 2022 nezávislá odborná porota pod vedením významnej teroetičky umenia Ľuby Belohradskej. Okrem odmeny 15-tisíc eur získal víťaz aj licenciu na dielo.

Prvé miesto - Marek Kvetán

Víťazom medzinárodnej súťaže výtvarných návrhov na protokolárne miesto SR Hrob neznámeho vojaka je sochár Marek Kvetán

Kvetánov pamätník má tvar kruhu – zhotovený môže byť z ocele alebo bronzu – ktorý symbolizuje štít padajúci alebo opierajúci sa o zem. „Samotný tvar kruhu tu zastupuje aj symbol času a večnosti, čím odkazuje k pietnemu miestu pamätníka,“ vysvetlil autor. Teleso pamätníka je doplnené o motív večného ohňa. Dielo by malo do priestoru medzi Propellerom a parkom na Vajanského nábreží pribudnúť už v septembri 2022. Druhé miesto získal návrh moravských sochárov Pavla Korbičku a Ondřeja Bělicu, tretie ocenené dielo je výsledkom spolupráce architektov Emanuela Zatlukaja a Branislava Lackoviča a sochára Jakuba Trajtera. Súťaž výtvarných návrhov bola vyhlásená v polovici januára 2022, odbornou garantkou bola vedúca kurátorka zbierok moderného a súčasného umenia SNG Lucia Gregorová Stach. Do súťaže sa zapojilo 21 jednotlivcov, kolektívov a ateliérov zo Slovenska, Čiech a Moravy s 24 dielami. Dve diela museli byť vylúčené pre nesplnenie podmienok súťaže.

Čestné uznanie poroty – Dušan Zahoranský a Monika Kučerová

Vyhodnotenie súťaže prebehlo 21. marca 2022. V súlade s podmienkami súťaže porota ocenila sedem návrhov, udelila aj jedno Čestné uznanie poroty – a to návrhu Dušana Zahoranského a Moniky Kučerovej.

Víťaz súťaže získa odmenu 15 000 eur a udelenie licencie na dielo. Autor druhého víťazného návrhu získal odmenu 7 000 eur, za tretie miesto náleží autorovi odmena 5 000 eur. „To, že tento projekt sa stretol s nečakane širokou odozvou výtvarníkov, architektov a sochárov, signalizuje, že verejné objednávky tohto druhu nie sú masová záležitosť, ale ide skôr o unikátne príležitosti,“ podotkla Ľuba Belohradská. Podľa nej išlo o veľmi komplikované zadanie. „Ide o veľmi exponovaný priestor, kde už teraz existuje súbeh viacerých sochárskych diel. Navyše, do hry vstupuje aj ľudský faktor - keďže ide o obľúbené prídunajské korzo. Toto všetko museli súťažiaci navnímať a správne vyhodnotiť a Marek Kvetán bol v tomto najúspešnejší," zhodnotila vedúca poroty. Ocenila minimalistické riešenie Kvetánovho návrhu pamätníka, ktoré výrazne emocionálne spája symboliku obete a končiaceho života. „Ten kruh, ktorý istým spôsobom levituje v priestore, upozorňuje na vratkosť ľudskej existencie. A zároveň - kruh ako taký odveky symbolizuje nekonečný príbeh trvania, ale aj nekonečnosť ľudského života," zhrnula. Belohradská tiež vyzdvihla, že súťažné návrhy boli riešené adekvátnymi výtvarno-umeleckými prostriedkami. „Je to dôležité. Aby spätne, aj po uplynutí rôznych časových úsekov - môžeme pokojne hovoriť o dekádach či storočiach – táto situácia vydávala jasný vizuálny kód, že ide o umelecké dielo, ktoré vzniklo v prvej tretine 21. storočia,“ povedala.

„Boli sme očarení množstvom a kvalitou návrhov a skutočne možno povedať, že okrem hladu po takýchto verejných súťažiach pre umelcov a umelkyne, architektov a architektky, je to aj výrazom obdobia, ktoré žijeme. A hoci súťaž prebiehala ešte pred vypuknutím otvoreného vojenského konfliktu na Ukrajine, napätie a rastúcu konfliktnú atmosféru určite cítili aj účastníci tejto súťaže,“ myslí si odborná garantka súťaže Lucia Gregorová Stach.

Druhé miesto - Pavel Korbička a Ondřej Bělica

„Tri ocenené návrhy sú ukážkou toho, že život nie je minimalistický, no pripomínať si život je možné aj minimalistickými prostriedkami,“ povedala starostka Starého Mesta Zuzana Aufrichtová. Ako doplnila, protokolárne miesto nie je iba pamätník, ale väčšie územie, ktoré sa zhodou okolností začína i končí pri dvoch národných inštitúciách – Slovenskej národnej galérii a Slovenskom národnom múzeu. „Súčasťou tohto územia bude okrem sochárskeho diela aj kvalitnejší verejný priestor. Aktuálne realizujeme  výmenu betónovej dlažby za kamennú, žulovú, do ktorej bude neskôr osadených 42 bronzových dlaždičiek s názvami 42 významných bojov s rokom, v ktorom sa udiali,“ uzavrela starostka.

Citáty autorov k dielam:

Marek Kvetán: „Pamätník neznámeho vojaka je koncipovaný ako čistá geometrická forma, ktorá dopĺňa existujúci priestor budúceho pietneho miesta v kontexte existujúcich sôch a pamätníkov v lokalite nábrežia. Priestor – lokácia je silne zastúpená lineárnymi prvkami (rieka, dopravné a pešie komunikácie), preto je ako základný prvok zvolený kruhový objekt. Kruh tu symbolizuje štít, ktorý padá alebo opiera sa o zem. Samotný tvar kruhu tu zastupuje aj symbol času a večnosti, čím odkazuje k pietnemu miestu pamätníku. Materiálové prevedenie plastiky je navrhnuté v dvoch možných variantoch, v oceli a bronze. Obidva materiály odkazujú svojim použitím k trvalým sochárskym dielam ale aj k historickému využitiu týchto materiálov v armáde. Na vonkajšej strane oplášťovania telesa pamätníka je po jeho obvode navrhnuté umiestnenie textu viažuceho sa k jeho pietnemu odkazu. Text je realizovaný vybratím hmoty čím jeho sochárska forma odkazuje na prácu s typografiou používanou na označenie vojenského bojového materiálu. Samostatným prvkom plastiky je jeho svetelná časť. Po celej spodnej časti kruhu – štítu je osadený svetelný zdroj ktorý osvetľuje priestor pamätníku. Hlavnú časť pamätníku dopĺňa jeho druhá – zrkadlová časť, ktorá sa nachádza ako jeho tieň zapustený v teréne priestoru pamätníka a vytvára mu „pomyselné lôžko“. Jeho forma a tvar odkazuje k proporciám hlavnej plastiky a je realizované z betónových blokov osadených v rovine dláždenia. Celý priestor pamätníku ako aj pietneho miesta je tvorený dlažbou, ktorá nadväzuje na okolitú pešiu komunikáciu, čím vizuálne zjednocuje daný priestor. Teleso pamätníka je doplnené o motív večného ohňa. Ten je navrhnutý v dvoch možných variantoch. Buď ako klasický plameň alebo ako svetelný lúč – reflektor. Obe svojím vertikálnym tvarom dopĺňajú horizontálnu kompozíciu plastiky a odkazujú na symbol štítu a meča zabodnutého do zeme.“

Tretie miesto – Emanuel Zatlukaj, Jakub Trajter, Branislav Lackovič

Korbička a Bělica: „Hrob neznámeho vojaka je dielo rozvíjajúce ideu armádnych vojenských znakov do podoby symbolu hľadáčika palnej zbrane, ktorej terčom sa stal neznámy hrdina bojujúci za slobodu svojej vlasti. Svetelný obrazec je tvorený tromi základnými prvkami vo farbách národnej trikolóry. Pietny biely kríž pretína modré okružie smerom do čereného stredu, pulzujúceho v rytme ľudského srdca. Ten je symbolom nielen zraniteľnosti človeka, ale predovšetkým symbolom nehynúcej nádeje, že obeť neznámeho bojovníka nebola márna a národ, za ktorého slobodu bojoval, žije ďalej vďaka jeho hrdinstvu.... Dominantným výtvarným prvkom pamätníka je svetlo, ktoré v použitej farebnej kombinácii vytvára na nábrežnej rovine optický iluzívny reliéf, premenlivý v závislosti od počasia. Kruhové pietne miesto dotvárajú skruže z podhľadového betónu, ktoré ho oddeľujú od okolitej dláždenej plochy. Skruž, najbližšia pulzujúcemu stredu pamätníka, ponesie do kríža sa opakujúci nápis Hrob neznámeho vojaka, doplnený o znaky Slovenskej republiky.“

Emanuel Zatlukaj, Jakub Trajter, Branislav Lackovič: „Kruh ako všesmerový odraz neba je členený líniami, tvoriacimi kríž, ako symbol smrti, symbol vojenského vyznamenania, a súčasne kompas, nástroj orientácie vojaka, kompas večným plameňom ukazujúci geografický sever, kompas odkazujúci aj na spojencov, pripravených brániť náš mier. Línie kompasu symbolizujú aj ryhy podkladu, na ktorom sa režú náhrobné kamene. Sú to anonymné životy, anonymné osudy.“