TOP svět 9.–15. 3. 2020

Koronavirus uzavírá muzea a galerie po celém světě, kulturní instituce se se situací vyrovnávají po svém – Britský filmový institut a Southbank Center již nebude nadále sponzorovat společnost Shell – Zemřela britská performerka Genesis P-Oriddge

1/ Koronavirus uzavírá muzea a galerie po celém světě, kulturní instituce se se situací vyrovnávají po svém

Tate Modern zůstává i nadále otevřená. Zdroj: MasterOfHisOwnDomain, wikimedia commons

Šíření koronaviru COVID-19 v posledním týdnu paralyzovalo většinu kulturních a uměleckých institucí a k posunu termínu byla donucena i řada uměleckých přehlídek a veletrhů. Zatímco některé instituce zavírají své brány návštěvníkům, jiné nechávají částečně otevřeno nebo přitvrzují hygienická opatření. Podrobný přehled přináší článek The Art Newspaper informující o stavu v jednotlivých zemích. Pomalu se vytvářejí platformy na podporu nezávislých umělců a vláda v Německu připravuje podpůrný program pro kulturní instituce.

Ve Francii v minulém týdnu zavřelo Musée Louvre a další velké instituce jako Musée d'Orsay, Musée de l'Orangerie nebo Musée National Picasso. Podobně jsou na tom i instituce v New Yorku, které postupně zavíraly v průběhu minulého týdne – Guggenheim Museum, Museum of Modern Art (MoMa) nebo Whitney Museum of American Art. Řada z nich postupně zpřístupňuje své sbírky online nebo láká na streamované přenosy z aktuálních výstav. Světové kulturní a komunitní centrum About 92nd Street Y v New Yorku pořádá živě vysílané koncerty a online kurzy kreslení nazvané Drawing at the Natural History Museum přibližující obrázky muzeálních artefaktů za pomoci zoomu. Některé instituce jen omezují své programy jako The Walker Art Centre, které ruší své programy do 15. dubna, ale jeho galerie zůstávají otevřené. Své přenosy se rozhodla zdarma streamovat Metropolitní opera v New Yorku. Generální manažer instituce Peter Gelb dodává, že „MET každý večer nabídne jeden ze svých HD přenosů pořízených za posledních 14 let“. Stream začne v půl osmé newyorského času a bude možné jej zhlédnout během následujících 20 hodin. Zavřená zůstávají italská muzea a galerie, která otevřou nejdříve 3. dubna. Velké výstavy jako Scuderie del Quirinale věnovaná Raffaelovi budou prodlouženy do 2. června. Letošní architektonické Bienále v Benátkách bude zkráceno na tři měsíce a namísto zahájení 23. května otevře své brány až 29. srpna. Oproti tomu britská muzea zůstávají i nadále otevřená veřejnosti. British Museum na svých stránkách informuje, že se snaží řídit pokyny Public Health England a pravidelně o nich informujeme své zaměstnance i návštěvníky, jinak jsou jejich sbírky stále přístupné. Zároveň upozorňuje umělce, kteří se mají účastnit plánovaných výstav, aby zvážili svou přítomnost, pokud cestují ze zemí s vysokou nákazou koronaviru. V minulém týdnu byl pozitivně testován jeden ze zaměstnanců Tate Modern v Londýně. Jak uvedl Art Newspaper, nakažený pracoval během 2. března v kanceláři galerie a poté se podílel na přípravě edukačního programu pro dospělé. Podle tiskové mluvčí „byly prostory, kterými muž procházel, důkladně vydezinfikovány a galerie je i nadále otevřena veřejnosti“. Zároveň všichni, kdo se setkali s nakaženým zaměstnancem, včetně účastníků vzdělávacího programu, byli o jeho stavu informováni.

Prognostika není příznivá ani pro umělecké veletrhy. Art Brussels, který měl otevírat v dubnu, byl přeložen na nový termín 25.–28. června. ArteBa v Buenos Aires bylo odloženo na neurčito. Podobně je na tom i 16. ročník SP-Arte v Sao Paulu, které se mělo konat v dubnu, nebo Art Fair’s New York, původně ohlášený na 25.–29. března, které jsou rovněž odloženy na neurčito. Na Tefaf Maastricht uměleckém veletrhu byl pozitivně testován jeden z obchodníků s uměním. Veletrh tak poprvé za svou historii skončil minulý týden o několik dní dříve.

Na podporu umělecké komunity i umělců – herců, muzikantů, tanečníků, vizuálních umělců a dalších pracujících na volné noze, vznikla i americká platforma CoVID-19 & Freelance Artists. List nabízí zdarma seznam zdrojů a příležitostí finanční úlevy dostupný umělcům všech oborů. Německá vláda rovněž slíbila finanční podporu umělcům zasaženým důsledky koronavirových opatření. Reagovala tak na výzvy německých kulturních institucí, kterým byla kvůli zákazu shromažďování zrušena veřejná vystoupení. Situace je podle Německé kulturní rady velmi znepokojivá a bude třeba, aby byla alespoň část ztracených příjmů kompenzována veřejnými orgány. Německá ministryně kultury Monika Grütters již finanční pomoc umělcům přislíbila, aniž by zatím specifikovala, v jaké výši bude vyplácena. Předseda Svazu jazzových hudebníků Nikolaus Neuser se obává, že pokud by vláda kompenzovala pouze akce zrušené z nařízení státu, těžko se potřebná pomoc dostane i k nezávislým jazzovým umělcům. Proti úzkosti a napětí ve společnosti vzniklému v souvislosti se šířením nákazy se snaží bojovat muzea zapojená do projektu „Moment of Zen“. Na svých twitterových účtech prezentují umělecká díla vybízející k meditaci a uklidnění namísto zběsilého rolování internetových zpráv.

Nadějněji vypadá situace v Asii. Kulturní instituce v Číně, Jižní Koreji nebo Japonsku začínají opět otevírat své brány pro návštěvníky jako National Museum of Modern and Contemporary Art v Jižní Koreji.

2/ Britský filmový institut a Southbank Center již nebude nadále sponzorovat společnost Shell

Southbank Centre v Londýně. Zdroj: wikimedia commons

Southbank Centre, zahrnující Hayward Gallery, National Poetry Library, Royal Festival Hall a především Britský filmový institut (BFI), už nebude nadále podporovat společnost Shell. Vedle Royal Shakespeare Company či National Galleries of Scotland, které rozvázaly spolupráci se společností British Petroleum, se Southbank Centre stávají dalšími, kdo odmítá spolupráci s ropnou společností v souvislosti se zhoršující se klimatickou situací. Shell potvrdil, že neobnovuje své sponzorské dohody s institucemi a rozhodnutí je tak vzájemné. Jak uvedl tiskový mluvčí Shell „v loňském roce se firma rozhodla dále nepodporovat fungování BFI ani Southbank Centre, které v minulosti činilo zhruba 20 000 GBP. Ředitelka pro vnější záležitosti BFI uvedla, že se v současné době snaží zkoumat ekologický dopad vlastních aktivit a najít pro instituci lepší řešení směrem k udržitelné praxi v budoucnosti.

3/ Zemřela britská performerka Genesis P-Oriddge

Genesis P-Orridge v roce 2009. Zdroj: Seth Tisue, wikimedia commons

Ve věku 70 let zemřela britská performerka Genesis P-Oriddge (1950–2020), která poslední tři roky bojovala s leukémií. Umělkyně, která sebe sama definovala jako třetí pohlaví a veřejně se označovala zájmeny s/he nebo he/r, se proslavila na počátku 70. let jako zakladatelka divadelního a hudebního kolektivu COUM Transmission a jako členka kapely Throbbing Gristle. Po jejich rozpadu spoluzaložila skupinu Psychic TV. P-Orridge od mládí zajímala alternativní kultura a okultismus, s jejichž pomocí se snažila vymezit proti systému soukromého školství v Anglii. Během 60. let, když studovala anglickou literaturu na Hull University, začala vytvářet první hudební performance a happeningy, kterými se proslavila během 70. let. Výstava Prostitution v roce 1976, na které se P-Orridge významně podílela, v Institute of Contemporary Arts v Londýně vyvolala společenský i politický rozruch. V rámci přehlídky se objevily pornografické snímky, použité tampony, injekční stříkačky a další tabuizované předměty. „Pro COUM Transmission tehdy neexistovalo zakázané téma – zmrzačení, sex, tělesné tekutiny, snímky holocaustu“, i z toho důvodu je britský parlament nazval „vraky civilizace“. Genesis P-Oriddge se vůči tomuto označení několikrát ohradila a pro Artforum v roce 2015 uvedla: „Jak je možné, že novinář může diskutovat o brutalitě a nihilismu a jiných nechutných věcech, ale pokud to samé dělají umělci, jsou bezohlední a označeni za zlo?“ Na konci 70. let se začala P-Orridge a členové COUM více zabývat otázkou genderových norem ve svých performancích. Zájem o genderová témata se odrazil i v dílech z konce 90. let, jako byl Pandrogeny Project, v rámci kterého P-Orridge podnikla chirurgický zákrok, aby se více podobala své manželce Lady Jaye Breyer, která zemřela v roce 2007.

Petra Lexová | Vystudovala dějiny umění a učitelství výtvarné výchovy. Věnuje se výzkumu středoevropského sochařství 60. a 70. let a architektuře. V současné době je doktorandkou na Semináři dějin umění MU v Brně a přednáší na Ústavu věd o umění a kultuře FF JU v Českých Budějovicích.