TOP svět 21.–27. 10. 2019

Polský ministr kultury dosadil do vedení Zámku Ujazdowského ve Varšavě konzervativce a homofoba Piotra Bernatowicze – Umělci a akademici vyzývají v petici k bojkotu tureckých kulturních institucí

1/ Polský ministr kultury dosadil do vedení Zámku Ujazdowského ve Varšavě konzervativce a homofoba Piotra Bernatowicze

Pohled do výstavy Strategie vzpoury, galerie Arsenal v Poznani, 2015. Zdroj: Kultura.poznan.pl

Na polské výtvarné scéně výrazná kulturní instituce prezentující současné umění a pořádající residenční pobyty pro mezinárodní umělce Zámek Ujazdowského (Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski) ve Varšavě získá namísto odvolané ředitelky Małgorzaty Ludwisiak nového ředitele Piotra Bernatowicze dosazeného ministrem kultury Piotrem Glińskim. Jak informuje polský zpravodajský server OKO.press ministr kultury tak pokračuje v ofenzívě proti současnému umění, která se již v minulosti projevila na restrikcích proti polské filmové a divadelní produkci a nyní se začíná více soustředit na oblast výtvarného umění. Dosazení Bernatowicze, který byl vybrán bez výběrového řízení, je snahou o upevnění a propagaci národně-katolických ideálů politické strany PiS (Právo a spravedlnost) v rámci kulturních institucí. Piotr Bernatowicz vystudoval dějiny umění a svou dizertační práci věnoval recepci díla Pabla Picassa ve střední a východní Evropě v letech 1945–1970 pod vedením významného historika umění Piotra Piotrowského. Do současnosti působil jako ředitel Radia Poznań a v letech 2013–2017 vedl Galerii Miejska Arsenal v Poznani. Během svého vedení galerie výrazně vystupoval proti elitám, LGBT komunitě i feministickému hnutí. Na výstavě Strategie buntu (Strategie vzpoury, 2015) prezentoval například plakáty s nápisy „Jesteś wredna, brzydka i leniwa – zostań feministką” („Jsi protivná, ošklivá a lenivá – staň se feministkou“). V nedávné době kurátorsky vytvořil výstavu Historiofilia. Sztuka i polska pamięć (Historiofilie. Umění a polská paměť, 2017) v Stara Drukarnia Naukowo-Techniczna ve Varšavě, jejímž cílem bylo nabídnout pohled na jakousi „pravicovou avantgardu“. Již nyní je jisté, že Bernatowicz bude ve vedení Zámku Ujazdowského udávat zcela jiné směřování instituce, než měla doposud. Galerie byla založená v roce 1985 Wojciechem Krukowskim, legendou polské neo-avangardy a v prezentaci současného umění patří mezi nejvýznamnější instituce v Polsku. V posledních letech se úspěšně zapojila do projektů performativního umění, jako například výstavy Inne tańce (Jiné tance, 2018) prezentující současné mimoevropské umění z Íránu, Libanonu nebo Kuvajtu.

2/ Umělci a akademici vyzývají v petici k bojkotu tureckých kulturních institucí

Kurdské protesty během demonstrace v Londýně. Zdroj: Steve Taylor/Getty Images.

Téměř tři sta umělců, akademiků, politiků a spisovatelů mezi nimiž jsou například Noam Chomsky, Howie Hawkins, Sherko Abbas, Alice Creischer nebo Simon Denny podepsali výzvu iniciativy „Boycott Turkey“ vzniklou v reakci na vpád tureckých vojsk do severovýchodní Sýrie na začátku října. Petice vyzívá kulturní a odbornou veřejnost k bojkotu kulturních projektů a institucí sponzorovaných tureckou vládou a zároveň vybízí signatáře k větší aktivitě v mezinárodní prezentaci syrské problematiky ať už formou výukových panelů, výstav či rozvíjením spolupráce s existujícími akademickými a veřejnými iniciativami specializujícími se na procesy neoimperalismu, kolonialismu, rasismu a militarismu. Rojava, od roku 2013 autonomní region v severní a severovýchodní Sýrii obydlený převážně Kurdy a fungující nezávisle na syrské vládě, představoval do vpádu tureckých vojsk ojedinělé politické společenství založené na komunalismu, přímé participativní demokracii a eko-socialismu v dané oblasti, prosazující v praxi lidskoprávní otázky i ženská práva. Právě tyto hodnoty jsou nyní ohroženy. „Invaze tureckého státu v severovýchodní Sýrii odstartovala nebezpečný válečný stav do jediného relativně stabilního regionu v zemi, který vede k ohrožení tisíců životů, dalšímu vysídlení obyvatelstva a pravděpodobně způsobí obrovské, možná i nevratné poškození mezinárodních právních i lidskoprávních norem v daném regionu, nehledě na jedinečný experiment feministické sociální transformace“, hlásá zveřejněná petice. Kritik David Levi Strauss předseda programu MFA na School of Visual Arts v New Yorku (a koeditor svazku esejů o revoluci v Rojavě, 2016) dodává, že „destrukce rojavské revoluce a etnické čistky Kurdů se dějí v našem jménu po zbabělém ústupu a zradě Kurdů Donaldem Trumpem.“ Podpoření petice tak nabízí alespoň částečnou participaci za šíření myšlenek Rojavy a nesouhlas s tureckými válečnými aktivitami v daném regionu.

Petra Lexová | Vystudovala dějiny umění a učitelství výtvarné výchovy. Věnuje se výzkumu středoevropského sochařství 60. a 70. let a architektuře. V současné době je doktorandkou na Semináři dějin umění MU v Brně a přednáší na Ústavu věd o umění a kultuře FF JU v Českých Budějovicích.