Kuloárny rozhovor troch galérií o svojom zúfalom stave

Výstavu Ringo ever, Rembrandt never v Liptovskej galérii Petra Michala Bohúňa žiadali zamestnanci ukončiť, avšak jej vedenie ju považovalo za vhodný výber, ktorý priláka návštevníkov. V tej istej galérii na začiatku leta polícia zabavila osemnásť obrazov Rudolfa Filu pre podozrenie, že ide o falzifikáty. Galéria Jána Koniarka v Trnave sa v poslednej dobe nevenovala žiadnej publikačnej činnosti, no zato sa venovala tvorbe šteklivých fotografií. A v Turčianskej galérii v Martine za necelé dva roky odišlo deväť zamestnancov a momentálne tam už nie je zamestnaný žiadny odborný pracovník či kurátor zbierky. V nasledujúcom texte od Jany Kapelovej si prečítate fiktívnu konverzáciu medzi týmito troma galériami o ich zúfalom stave a túžbe po zmene. Rozhovor sa rozhodli publikovať práve v tomto čase, nakoľko spomínané galérie majú vypísané výberové konania.

Koláž Jana Kapelová, zdroj: internet

Kuloárny rozhovor troch galérií o svojom zúfalom stave

 

TG: Rozumieš tomu? Pretože ja vôbec nie…

LGPMB: Čo máš na mysli?

TG: No to, že po dvanástich rokoch sa zmenil župan a zdá sa, že sa budeme mať lepšie?

LGPMB: Kvetinové motívy sa už nenosia, skôr zelená.

TG: Treba si cibriť vkus.

GJK: Inak, aj u nás najmä zelená.

(Galérie si spoločne tľapli rukami)

GJK: A čo to tu máte vlastne za výstavu? Insita?

LGPMB: Taká odľahčená výstava k storočnici Československa. Ako Čech vníma Európu, gender, migráciu a iné témy.

TG: Dali ste aj honorár?

LGPMB: Jasné, 70 000 českých korún.

GJK: Dobré. U nás, ak máme grant, vyplácame autorom pár stovák. Ak nezískame, môžu byť radi aspoň výstave.

LGPMB: Naša riaditeľka razí tézu, že ak chceš kvalitu, musíš dať pár tisícok! Inak ak by sa ti niečo páčilo, dá sa sprostredkovať predaj.

GJK: Uhm, možno ten menší vzadu s poprsím – pre nášho riaditeľa.

(Galérie sa odmlčali, prehliadajú si výstavu.)

GJK: A zamestnanci sú s tou homofóbiou, rasizmom, antisemitizmom, antifeminizmom a šovinizmom v pohode?

LGPMB: Čo si, spísali petíciu.

TG: Heh, u nás podobne. Tiež máme petíciu, kvôli neodbornosti… a veď to poznáte.

LGPMB: Si predstav, aká synchronicita!

LGPMB: Nejdeme na kávu? Už mám dosť.

GJK: A možno niečo silnejšie na povzbudenie?

František Ringo Čech, zdroj: FB profil

(O pár minút neskôr v kaviarni)

LGPMB: Tri kávičky, jedna s mliekom.

TG: Tak čo hovoríte, konečne sa veci pohli!

GJK: U nás máme našťastie jedného umelca, ktorý vytrvalo kriticky komentuje prácu riaditeľa. Trochu som to podceňovala, ale teraz to vnímam ako dôležité. Ale inak podobne ako u vás. A máte aj kontroly?

TG: Ha, keby len, aj trestné oznámenie.

GJK: Fakt?

LGPMB: Nám polícia zabavila obrazy, vraj Filove falzifikáty. SNG ich skúma. Aspoň dáka dráma v regióne.

GJK: U nás len hĺbková kontrola depozitu, ale že až do deväťdesiatych.

TG: Akože od intendantúr?

GJK: Tak nejak.

TG: To by sa zišlo aj nám. Predošlá garnitúra červenej ruže vyhnala také čudesné výhonky ako ambiciózneho stavbyvedúceho, ktorý neuspel v Matici slovenskej ako predseda, ale upichol sa v galérii ako riaditeľ. Ekonómku, ktorej miesto počas materskej dohodili inej známej, a tak ju museli podľa zákona zamestnať niekde inde. Ale v ekonomike a personalistike sa vyznala, to treba uznať. Zamestnávala potichu rodinných príslušníkov, priateľov a popri tom sa nám Galandovia možno zapatrošili.

GJK: Možno zapatrošili?

TG: Tak nevieme, možno nie, ale riaditeľka chcela vykopnúť galerijnú pedagogičku, tak ju spravila správkyňou knižnice a depozitu, od ktorého jej ale nedala kľúče, lebo vraj ešte neprebehla inventúra, ale medzitým depozit zapečatili a… Mám ešte pokračovať?

LGPMB: Mne už stačilo.

GJK: Rozuzlenie sa asi čoskoro dozvieme. Ale personalistika jej teda šla.

TG: Po odchode riaditeľky zostala u nás jediná odborná zamestnankyňa, ale iba vďaka tomu, že jej poverená riaditeľka zrušila výpoveď. Inak odišli 2 ekonómky, 2 kurátori, 1 produkčná/dokumentátorka výstavnej činnosti, 3 správcovia depozitu, 1 informátor, 1 technik/šofér.

LGPMB: Pekná štatistika. Na porovnanie naša: s 15 zamestnancami sa udialo 18 personálnych zmien, z toho 9 sa týkalo kľúčových odborných zamestnancov (kurátor, galerijný pedagóg).

GJK: U nás sme nemali až také šachovanie, iba „personálny rozvrat“.

(odmlka)

GJK: A to nemáte odbory? Že by niečo vymohli, alebo aspoň gastrolístky…? Napríklad my ich máme v hodnote 4,80!

TG: Odbory riaditeľka nepriamo rozpustila tým, že donútila odísť zamestnancov. Miesto odborov nám vytvorila zamestnaneckú radu, ktorá pozostávala z dvoch jej „spriazdnených duší“. Ale gastráče sme mali tiež za 4,80!

GJK: Tak aspoň niečo. (úškrn)

LGPMB: Ja neviem, či máme odbory, mňa tieto veci veľmi nezaujímajú. Naša riaditeľka mala aspoň trochu bližšie k odboru než tá vaša. Celkom vkusne nadizajnovala pár hotelov a reštaurácií, ale aj stálu expozíciu v Dolnom Kubíne.

GJK: Aj my sme mali pôvodne interiérového dizajnéra. Hm, aká náhoda. Nová demokracia HZDS nám zadovážila kamoša priamo od fachu. Dokonca vyštudoval VŠVU. Len ten zoznam výstav v kaviarňach, kasíne, v olympijskom dome a na farme Bolka Polívku… Tss!

TG: Nuž, veď hej, aj maľoval, aj si to u vás vystavoval. Aj rekonštrukciu Synagógy dovrzal, aj katalógy poslušne u dvorného grafického štúdia TTSK tlačil. Inak absolútne som nevedela to grafické štúdio vygoogliť. Zákazky ste zadávali analógovo?

(spoločný smiech)

LGPMB: Ja som si všimla, že sa rád fotografuje. V jeho monografii, ktorú zrejme dostal ako odmenu za lojalitu, nájdete taký súkromný archív blízkych priateľov (Mikuš, Štaffa, Bidelnica, Polakovič). Zdá sa, že je to celkom milý a srdečný človek. Dokonca zobral priateľku na umelecký veľtrh do Monaka. A na facebooku som narazila na ďalší fotografický projekt s názvom „Keď robíš, čo ťa baví.“, obrázky mladej polonahej slečny vo vašich priestoroch.

GJK: Povedzme, že sa snažil spropagovať galériu a napomôcť mladým tvorcom, ako sa len dalo.

TG: Dajme tomu.

LGPMB: Ale Štaffa, autor aktov, má už po šesťdesiatke. A pozri, tu je to dievča v stálej expozícii s Koniarkovou sochou, ale táto fotka mohla byť nafotená vlastne kdekoľvek. Mimochodom dosť zlá kompozícia.

GJK: No, ale veľká škoda, že nezachytili, ako máme nanovo usporiadanú stálu expozíciu. Pôvodne ju mala robiť Belohradská, ale riaditeľ sa jej akosi zabudol spýtať a trúfol si na to sám, nechal sa pritom uniesť momentálnou inšpiráciou.

Dominika Bandiková: „Keď robíš, čo ťa baví.“ zdroj: internet

LGPMB: Bože, myslíte, že tie vypísané výberové konania niečo zmenia?

TG: V zmysle, že budeme mať morálne spôsobilé a odborné vedenie? Neviem.

GJK: Tak ale výberové konanie je vypísané v princípe vždy univerzálne, naše je vcelku podobné tým vašim. Možno až na plat, my ponúkame o polovicu menej, ale vraj to dorovnajú osobným ohodnotením a príplatkom za riadenie.

TG: My ponúkame 1200 eur brutto plus tie gastrolístky.

LGPMB: Ja som mala problém s formuláciou, počkajte kde to je. Tu: „Predloženie projektu… s dôrazom na efektívnu hospodárnosť a finančnú udržateľnosť organizácie.“

GJK: Podobne. To aby z VÚC mohli šikanovať vedenie. Kvantitatívne ukazovatele sú vždy nad kvalitatívnymi.

TG: Naša riaditeľka si s návštevnosťou poradila jednoducho. Zvykneme aj sobášiť, no a tak prirátavala aj svadobných hostí alebo to jednoducho zaokrúhlila nahor.

LGPMB: Ha, ha, ha! To je dobré.

GJK: Fakt dobré!

LGPMB: No, ale ozaj myslíte, že tie výberové konania niečo zmenia?

GJK: Objednáme si? Už sa pritvrdzuje.

(Galérie zhodne prikývnu)

GJK: Poprosím vás, vernisážové.

Čašník: Biele alebo červené?

GJK: Hlavne zdarma.

LGPMB: Ja si dám aj pagáč.

TG: Tak aj ja.

TG: Podľa môjho názoru je vždy rozhodujúca komisia. Uvidíme, či z VÚC prizvú odborníkov, alebo kumpánov. Podľa toho bude jasné, či chcú zmenu.

LGPMB: Nazdravie!

(Galérie si pripili)

GJK: Keď nás tak počúvam, asi by bolo dobré, aby uchádzači vedeli, do čoho idú. Snáď tie kontroly spravia poriadne a aspoň niečo vyriešia pred príchodom nového vedenia.

TG: Psst! Tam ide PGU!

LGPMB: Kde? Ja ju nevidím.

TG: No tááám, vidíš… Aa, už prešla. Nechápem, že sa jej riaditeľ tak dlho drží. U nej sa zmeny nedejú?!

LGPMB: Ani v OG. Predstavitelia župy asi nemali v regióne kamošov, ktorým by dohodili miesto…

TG: Mali.

LGPMB: Ako to myslíš?

TG: Len taká konšpirácia, nechajme to tak. Uhm, čo myslíste, prihlási sa teda niekto?

LGPMB: Teraz, keď sa za riadiacu prax dá považovať aj kurátorská prax… Aká konšpirácia?

TG: Fakt nerieš.

GJK: No mne to prišlo veľmi obmedzujúce, veď kto už tu len viedol galériu? Vidieť zas tých istých mužov na výberových konaniach, ach!

LGPMB: Tak možno je to príležitosť pre dlhoročné kurátorky, ktoré by už rady zmenu, ale… (na chvíľu sa odmlčí) Buďme pozitívne, vznikla možnosť na zmenu.

GJK: Na to si pripijem!

TG: Inak mne by sa zišli aj nejaké kurátorky a kurátori do galérie aj ďalší odborníci, lebo to jednoducho jeden človek nedá.

GJK: Tak to je samozrejmé, potrebuješ tím.

TG: Keď ja už nevládzem. Posledné dve vedenia ma tak zhumpľovali, že… Viete, čo sa o mne hovorí?

GJK: Čo?

LGPMB: Hej, zachytila som.

TG: Tak to nemusím hovoriť.

GJK: Čo? Ja neviem…

LGPMB: Vidno, že nie si z Liptova. Keď si to vezmeš, TG je galéria VÚC, ale sídli v budove mesta. Nemá žiaden odborný personál. Výstavy totálne prehliadané umeleckou obcou aj obyvateľmi. Jej renomé je na dne. Ale predovšetkým je to jedna zo šiestich galérií Žilinskej VÚC, a to ešte väčšina z nich má svoje menšie pobočky. A okrem toho v samotnom Martine je dokopy deväť múzeí a galérií.

TG: No veď toto.

GJK: Čo?

LGPMB: No, že začína byť vnímaná ako prebytočná, až zbytočná a hlavne odoberá riadne z rozpočtu.

TG: Ja som to vedelaááá. Dopadnem ako KG a zatvoria ma!

GJK: Neplač, to bude dobré. Isto dostaneš kvalitné vedenie a všetko bude v poriadku. Aj s KG to tak dopadlo. Ono to len teraz tak blbo vyzerá.

LGPMB: Nebola by som si tým taká istá.

GJK: Ty buď ticho, aby si nedopadla podobne.

TG: Ale ona má pravdu…

LGPMB: Hlavne my tu máme systém objektivizácie výberu kandidátov na riaditeľov. Každé 4 roky paušálne odvolávajú zamestnancov z vedúcich pozícií. Niekedy aj skôr bez udania dôvodu. No a komu by sa chcelo sťahovať do Martina celý život aj s rodinou na dobu určitú, aby napravil tú spúšť?

GJK: Možno budú musieť spraviť dve kolá výberových konaní, aby presvedčili ľudí, že to myslia úprimne. Aj s VSG to tak bolo.

(GJK utešuje TG)

Svadba v TG, zdroj: internet

LGPMB: Pán čašník, ešte raz by sme poprosili to isté.

TG: Lenže, aj keby som dostala v pohode vedenie, treba mi aj to kurátorské zázemie, niekoho do depozitu, lektorky, človeka do knižnice, na granty, grafiku… A videli ste teraz to výberové konanie ŠG na kurátorku?

GJK: Asi hej, tak letmo.

TG: No tak si tam asi letmo nezachytila, že kurátorka „vyhľadáva a zabezpečuje mimorozpočtové zdroje svojej činnosti“. Čo ak to budú chcieť aj u nás?

GJK: Vidíš v tom problém? Veď to je samozrejmosť.

TG: Jasné, že vidím! Prečo požadovať kumulované funkcie od jednej zamestnankyne, ktorá má vygenerovať odbornú činnosť a zabezpečovať na ňu finančné prostriedky aj so všetkou agendou? Ja to už poznám, nikto mi nebude robiť dva úväzky za necelých 500 eur, jedine, ak čerství absolventi… Po dvoch rokoch odídu frustrovaní a vyhorení. Sa im ani nečudujem, veď kurátor je v prvom rade odborný zamestnanec a nie fundraiser. Ale vysvetli to zriaďovateľovi!

LGPMB: Naša riaditeľka napríklad nemá úplne jasno v tom, kto je odborník. Minule jej to v rozhlase musela vysvetľovať Rada galérií. Ako potom môže vedieť, čo všetko by mal alebo nemal robiť?

GJK: Jedna zástupná riaditeľova otázka od nás: „Načo je kurátor, veď obrazy vieme rozložiť aj sami?!“

TG: Počuj, to víno je nejaké ťažké, sa mi zdá.

LGPMB: To skôr naša situácia.

LGPMB: No a teda načo sú tie odbory? Nemohli by riešiť aj toto?

TG: Mňa sa nepýtaj, nám ich zrušili.

GJK: Neviem, možno len na tie gastrolístky?

LGPMB: A Rada galérií? Tá by nepomohla?

TG: Rada galérií nemá, najmä po decentralizácii, žiaden hlas. Keď pri jednom výberovom konaní chcela nominovať do komisie odborného člena, z VÚC jej povedali: „Výberová komisia je menovaná v zmysle interných predpisov, a nie na základe prejaveného záujmu o účasť vo výberových komisiách.“

GJK: RGS navrhovala aj zmeny v zákone o Múzeách a galériách, ale myslíš, že na MKSR sa tým niekto zaoberal?

TG: No veď hej. Kto by sa tým už len zaoberal. Múzeá a galérie, hmmm a ministerstvo kultúry?

LGPMB: A AICA?

TG: AICA? AICA už iba vyberá členské.

GJK: Ja myslím, že za tento stav môže predovšetkým decentralizácia. Veď keď galérie prešli pod VÚC, išlo to s nimi dolu vodou. Odvolávali riaditeľov z vykonštruovaných dôvodov.

TG: Už to tak nefunguje.

GJK: Snáď. Ale myslíš, že sa im niekto ospravedlnil? Takému Vladimírovi Beskidovi?

LGPMB: Za odvolanie? U nás by mohli Zuzane Gažíkovej a vo VSG Petrovi Markovičovi?

TG: Pozor, pozor, u nás Jarmile Kováčovej!

GJK: Ale aj Alene Vrbanovej zo SSG. Mohli by aj dvakrát, ešte za odvolanie počas intendantúr.

TG: Ááá, aby sme vymenovali všetkých pekne retrospektívne, tak aj Kataríne Rusnákovej z PGU a ako úplne poslednej Zuzane Bartošovej zo SNG. Ospravedlňujeme sa, že sme vám zničili životy.

(chvíľka odmlky)

LGPMB: Myslím, že VÚC spoločne s MKSR by sa im fakt mali oficiálne ospravedlniť, ale aj celej umeleckej obci a vôbec – spoločnosti za to, že dostali galérie až do tohto zúfalého stavu.

TG: O-spra-vedl-ňu-je-me sa vám za zmrzačenie vašich životov.

LGPMB: A dôchodkov!

GJK: A galérií!

TG: Presne tak ako hovoríš, moja.

Čašník: Ešte flaštičku?

Galérie: Hej.


Vysvetlivky použitých skratiek:

AICA - Asociácia kritikov umenia (Association internationale des critiques d´art)

GJK – Galéria Jána Koniarka v Trnave

HZDS – Hnutie za demokratické Slovensko

KG – Kysucká galéria v Oščadnici

LGPMB – Liptovská galéria Petra Michala Bohúňa v Liptovskom Mikuláši

MKSR – Ministerstvo kultúry

OG – Oravská galéria v Dolnom Kubíne

PGU – Považská galéria umenia v Žiline

RGS – Rada galérií Slovenska

SNG – Slovenská národná galéria v Bratislave

SSG – Stredoslovenská galéria v Banskej Bystrici

VÚC – Vyšší územný celok

VSG – Východoslovenská galéria v Košiciach

TG – Turčianska galéria v Martine

TTSK – Trnavský samosprávny kraj

Jana Kapelová | Je umelkyňa. Často sa zameriava na tému vzdelávania, práce, osobného naplnenia a odcudzenia, na fungovanie umeleckej scény ako špecifického spoločenstva. Jej častými nástrojmi sú dialóg, analýza a rekonštrukcia sociálnych situácií.