Pokračování Sborníku metakritických textů je na světě
14. 11. 2016Recenze
Po loňském vydání Mety, tedy Sborníku metakritických textů, jehož autoři podrobili kritice recenze výtvarného umění ve vybraných českých médiích, publikujeme nyní na Artalku i jeho druhý díl.
Meta 2. Sborník metakritických textů
Oproti minulému roku došlo k obměně "metakritického kroužku": kromě iniciátorů projektu, Marka Meduny a Milana Saláka, se na druhém čísle z původního kolektivu autorů podílela už jen Alžběta Bačíková, zatímco Radim Langer, Martin Prudil a Lucie Rosenfeldová se rozhodli nepokračovat. Nově se však do práce na sborníku zapojili Pavel Jestřáb, Pavel Šmíd a Michal Novotný, v rámci skupiny výtvarných umělců jediný kritik a kurátor. Vydání Mety 2 opět podpořil Spolek Skutek.
Tentokrát autoři analyzovali recenze vydané v období od února do dubna 2016 na serveru Artalk.cz, v časopise Art+Antiques a v Hospodářských novinách a reportáže o umění odvysílané v televizním pořadu České televize Artmix.
Na rozdíl od prvního dílu pisatelé rezignovali na sjednocení "metody" kritizování kritiky a do textů v novém čísle se tak více propisují individuální styly jednotlivých autorů. Jejich výtky směrem k recenzentům i médiím jako takovým se však s těmi, které zazněly v příspěvcích v prvním sborníku, často překrývají: autoři spatřují problém mnoha recenzí v absenci kritického hodnocení, v používání žurnalistických floskulí či v nahrazování argumentů asociacemi. Zdůrazňují nicméně, že zcela jasnou představu o tom, jak by výtvarná kritika měla vypadat, nemají. "Spíše jsme schopni postihnout několik postupů, které se nám zdají nešťastné, nebo vlastností, jež se zdají být součástí velké skupiny textů," píší v úvodu.
I v tomto čísle autoři popisují podmínky, v nichž výtvarní kritici působí. Naprostá většina z nich je pouze externími přispěvateli jednotlivých periodik (mnohdy i několika najednou) a jejich práce je značně finančně podhodnocena, z čehož vyplývá, že nemají prostor a dostatečné zázemí k tomu, aby se kritice věnovali soustavně a v psaní se zdokonalovali. Převažují tedy mladí kritici, kteří se postupem času obracejí k jiným činnostem v rámci uměleckého provozu. "Metarecenzenti" si rovněž všímají skutečnosti, že umělci, jejichž výstav se recenze týkají, si negativní ohlasy často berou osobně a jejich reakce bývají nepřiměřené, čímž kritikům situaci příliš neusnadňují.
Ze své pozice šéfredaktorky jednoho z rozebíraných médií se nechci pouštět do kritické reflexe sborníku. V každém případě však lze říct, že Meta 2 obsahuje úctyhodný počet příspěvků a poskytuje potřebnou zpětnou vazbu kritikům i redakcím jednotlivých periodik. Jak autoři v úvodu sdělují, další číslo sborníku již pravděpodobně nevznikne. Projekt však výrazně rozproudil diskusi o výtvarné kritice v českém prostředí, která, doufejme, jen tak neutichne.
Klára Peloušková | Narozena 1991, absolvovala bakalářské studium dějin umění a teorie interaktivních médií na FF MU v Brně a magisterské studium teorie a dějin moderního a současného umění na UMPRUM v Praze, kde nyní pokračuje v doktorském programu. V letech 2013–2014 byla koordinátorkou rezidenčního programu studios das weisse haus při organizaci pro současné umění das weisse haus ve Vídni a v letech 2016–2018 působila jako šéfredaktorka Artalk.cz. Nyní pracuje jako metodička na Katedře designu UMPRUM a zabývá se současnou teorií designu. Je laureátkou Ceny Věry Jirousové pro mladé kritiky výtvarného umění do 28 let.