TZ: Někdy v sukni. Umění 90. let

Někdy v sukni. Umění 90. let / Moravská galerie v Brně: Uměleckoprůmyslové muzeum / Brno / 7. 2. - 18. 5. 2014

Někdy v sukni. Umění 90. let

7/2–18/5/2014

vernisáž 6. 2. 2014 v 18 h

Moravská galerie v Brně / Uměleckoprůmyslové muzeum, přízemí a Camera, Husova 14

www.moravska-galerie.cz

AUTORKA VÝSTAVY A KATALOGU: Pavlína Morganová

ARCHITEKTKA VÝSTAVY: Pavla Sceranková

GRAFIČKA VÝSTAVY: Adéla Svobodová

VYSTAVUJÍCÍ UMĚLKYNĚ:

Veronika Bromová, Milena Dopitová, Lenka Klodová, Zdena Kolečková, Alena Kotzmannová, Martina Klouzová-Niubó, Markéta Othová, Míla Preslová, Elen Řádová, Kateřina Šedá, Štěpánka Šimlová, Michaela Thelenová, Markéta Vaňková, Kateřina Vincourová

Konečně se dají dějiny českého výtvarného umění vyprávět bez umělců. Výstava představí tvorbu žen umělkyň, které se prosadily v devadesátých letech minulého století. V přízemí a 1. patře Uměleckoprůmyslového muzea uvidíte šedesát exponátů — klíčových děl své doby — od čtrnácti českých umělkyň.

Do roku 1989 se ženy v rámci českého výtvarného umění pohybovaly spíše v pozici solitérních osobností ve stínu svých mužských kolegů. V 90. letech se na české scéně v rychlém sledu prosadilo několik generací umělkyň, jejichž tvorba přinesla nová témata, novou vizuální stránku uměleckého díla, ale i do té doby nevídanou pozici žen v rámci uměleckého provozu. Výstava Někdy v sukni je pokusem retrospektivně ukázat posun v českém umění 90. let skrze jejich díla. Je příznačné, že většina umělkyň 90. let nevyužívá klasická média, a pokud je používá, tak je výrazným způsobem přesahuje. V jejich tvorbě se objevují dvě základní tendence: konceptuální práce s objektem či instalací a průzkum různých typů technického obrazu. Pro obě tendence je typické používání nových materiálů, často pocházejících přímo z obyčejného života, a objevování témat, která se vážou k sociálním strukturám, k prožitkům každodennosti a reflexi vlastní identity.

Výstavu doprovází publikace dokumentující tvorbu vystavujících umělkyň od roku 1990 až do současnosti. Zasazuje ji do širších sociologických a především umělecko-historických souvislostí. Obsahuje též rozhovory s jednotlivými vystavujícími, které připravily výrazné české teoretičky jako Martina Pachmanová, Lenka Lindaurová, Helena Musilová, Ivona Raimanová, Gabriela Kotíková, Zuzana Štefková nebo Terezie Nekvindová. Vznikla tak ojedinělá orální historie k umění 90. let. Přítomnost a minulost vizuálně propojují fotografie Alexandry Vajd, která vyfotografovala všechny zúčastněné umělkyně i teoretičky, a také architektku výstavy Pavlu Scerankovou a grafičku Adélu Svobodovou.

To, že se na přípravě projektu podílely výhradně ženy, není výsledkem nějaké feministické ukřivděnosti, pocitu, že ženy a umělkyně 90. let je potřeba takto kolektivně vyzdvihnout a pozitivně diskriminovat — naopak vychází z přesvědčení, že právě ženy na české výtvarné scéně 90. let sehrály nejdůležitější úlohu a byly nositelkami nového uměleckého výrazu. V jejich dílech můžeme jasně sledovat přechod od klasické postmoderny k postkonceptuálním postupům současnosti.

Devadesátá léta jsou obdobím, v němž je poprvé možné napsat dějiny českého výtvarného umění bez umělců. Je to navíc období vytvářející podhoubí, z něhož vyrůstá současná výtvarná tvorba.

Pavlína Morganová, autorka výstavy

DOPROVODNÝ PROGRAM K VÝSTAVĚ

Pátek 7/2/2014 v 11 h komentovaná prohlídka výstavy s autorkou Pavlínou Morganovou

Zdarma k ceně vstupného na výstavu

Pátek 7/2/2014 sympozium Mezi minulostí a přítomností: Od diletantek k profesionálním umělkyním, 13–18 h

Sympozium věnované vztahu současných umělkyň k jejich předchůdkyním za účasti autorek výstavních projektů, které pořádá Moravská galerie v Brně a Dům umění města Brna

Smyslem sympozia je hledání mostu mezi současností a nedávnou i (zdánlivě) dávnou minulostí, a to prostřednictvím ženské genealogie v českém umění. Příspěvky a diskuse by měly připomenout starší generace umělkyň, bez jejichž emancipační práce by postavení žen na současné umělecké scéně nebylo zdaleka tak samozřejmé, jakým se dnes zdá být. Spíše než na konkrétní osobnosti by se však debatující měli soustředit na vizuální a politické strategie a na životní postoje, které umělkyně v minulosti a současnosti používaly a používají s cílem nabourat patriarchální normy v kultuře, umění, společnosti i v rodině. Pozornost bude rovněž věnována tématům jako manželství/partnerství, mateřství, výchova, vzdělávání, recepce a interpretace uměleckou kritikou a uměnovědou.

Program:

Úvod: Martina Pachmanová, autorka výstavy Vlasta Vostřebalová Fischerová, a Pavlína Morganová, autorka výstavy Někdy v sukni

13.00–14.15: Šlechtičny, diletantky a modernistky

Martina Pachmanová / historička umění a kurátorka, VŠUP v Praze

Petr Šámal / historik umění a kurátor, Sbírka grafiky a kresby NG v Praze

Libuše Heczková / literární historička, Ústav české literatury a literární vědy FF

14. 30–15.45: Umělkyně v totalitě

Tereza Petišková / Dům umění města Brna

Anna Vartecká / historička umění a kurátorka, ÚJEP Ústí n. Labem

Adéla Matasová / umělkyně a pedagožka

Mária Orišková / historička umění a kurátorka, Trnavská univerzita v Trnavě

16.00–17.15: "Sametový holky"

Pavlína Morganová / historička umění a kurátorka, AVU v Praze

Milena Dopitová / umělkyně a pedagožka, VŠUP v Praze

Lenka Klodová / umělkyně a pedagožka, FaVU Brno

17.15–17.45: Závěrečná diskuse