TZ: Štěpánka Stein, Salim Issa

Štěpánka Stein, Salim Issa: Portrét, České centrum, Praha, 11. 6. – 18. 7. 2009

Spolupracující autorská dvojice fotografů Štěpánka Stein a Salim Issa se ve své tvorbě zaměřuje především na subjektivní dokument, portrét, módní a reklamní fotografii a fotografii prací českých architektů a designérů. Výstava Portrét je výběrem ze čtyř větších fotografických souborů Space Cowboys (2002), Národní divadlo (2006), Little Hanoi (2008) a Workers (2009).

U všech vystavených fotografií je patrná snaha o překročení hranic klasicky pojímaného portrétu. Děje se tak především díky osobitému stylu, který si oba spolupracující autoři budují a který spojuje prvky módní a stylizované fotografie s výjimečností portrétovaného.

Nejstarší vystavený soubor portrétů Space Cowboys byl poprvé prezentován v roce 2002 v rámci Stuttgartské výstavy Čeští umělci v Německu. Nadpozemské krásy vesmírných kovbojů je zde dosaženo unifikovanou stylizací, ze které na diváka tu a tam zapůsobí osobnost portrétovaného.

Cyklus portrétů pro Národní divadlo vznikal v průběhu divadelní sezóny 2006. V popředí zájmu fotografů stála především snaha o zachycení všech osob, které se podílí na chodu divadla a také prostoru, v němž se odehrává každodenní divadelní provoz. Dokumentární postup, který pro výstavbu souboru oba spolupracující autoři zvolili, nabízí divákovi komplexní vhled do vnitřního života Národního divadla. Skupinové portréty i portréty jednotlivců jsou spojnicemi mezi přípravou, realizací a výsledkem činností v divadle.

Také o dva roky mladší cyklus fotografií Little Hanoi dalece překračuje hranice klasické módní fotografie ve prospěch sociálního portrétu. Fotografie k tomuto souboru vznikaly v prostředí největší pražské vietnamské tržnice. Autorům šlo především o to, postihnout její nenapodobitelnou „hanojskou“ atmosféru a také poukázat na roli, kterou u nás vietnamská komunita hraje. Stylizované portréty rodin i jednotlivců zachycují několik generací Vietnamců různých věkových kategorií v jim přirozeném prostředí a pomáhají překonat českou společností pěstované klišé Vietnamec-stánkař. „Bylo pro nás velmi inspirující pracovat v tak specifickém prostředí, které nese zřetelné rysy vietnamského města i s jeho atmosférou. Jako bychom se přesunuli do jiného světa, kterému je česká republika zcela vzdálená.“ (Štěpánka Stein)

Nejmladším prezentovaným souborem na výstavě Portrét jsou Workers, zosobňující prostředí současných developerských ambicí. Autoři zde zachycují proměnu sociální a imigrantské politiky České republiky. Zatímco 90. léta charakterizoval příliv „stavebních“ dělníků ze Slovenska a Ukrajiny, proudí k nám nyní dělníci z východněji položených zemí bývalého Sovětského svazu.