Radim Labuda získal Chalupeckého cenu

Vítězem Ceny Jindřicha Chalupeckého 2008 se stal Radim Lebuda. Jeho instalaci na soutěžní přehlídce tvořili svázaní muži a chatující Filipínec.

Na živo bylo možno vidět Labudův projekt pouze na vernisáži Chalupeckého finále. Na žíněnkách leželo ve výstavním sále pět svázaných mužů v různých polohách. Projekt s názvem Tihle měl podle Labudy konfrontovat návštěvníky galerie s nečekanou situací. Záleží pak na každém, jak si tento zážitek interpretuje. „Velký rozdíl jsem zaznamenal mezi reakcí například Američanů a Čechů," popsal kurátor výstavy Tomáš Pospiszyl. „Skupinka Američanů, kterou jsem po výstavě provázel, spojovala svázané muže s Irákem a pohled na ně byl pro ně nepříjemný. Češi brali situaci spíše s humorem a viděli v ní sexuální podtext." O jakémsi druhu osobní sexuální fantazie hovořil v souvislosti s instalací i sám autor. Na výstavě jsou nyní lidská těla nahrazena obrazovkami s videozáznamem ležících mužů z vernisáže (mezi svázanými dobrovolníky byl i další finalista Chalupeckého ceny Ondřej Brody).

Druhou část vítězné Labudovy expozice tvoří internetový komunikační kanál s jednadvacetiletým mladíkem z Filipín. Tento student obchodní akademie si na školné a živobytí vydělává sexuálními službami po internetu. Radim Labuda se pokusil jeho situaci alespoň na krátkou chvíli změnit a zaplatil mu za to, že bude dvě hodiny denně k dispozici on-line v galerii, kde může „pouze" komunikovat s návštěvníky pomocí Skype. Mladík má navíc možnost sledovat dění na žíněnkách, stává se tak na chvíli z pozorovaného objektu tím, kdo sám pozoruje.  Labuda chtěl tímto způsobem mimo jiné upozornit na zneužívání prostředků sloužících primárně ke komunikaci mezi lidmi k novodobému masovému otroctví a druhu vykořisťování.

Výstavu finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého si můžete prohlédnout v Domě pánů z Kunštátu do 23. listopadu 2008.

Dům umění města Brna

Petra Hlaváčková | Narozena 1981, je historička umění, kurátorka a dokumentaristka. Věnuje se feministické teorii dějin umění, architektuře a kritické prostorové praxi. Stála u založení 4AM Fóra pro architekturu a média, kde kurátorovala výstavy Compact City, Zabij svého Fuchse nebo Psychoanalýza jednoho prostoru a iniciovala vznik laboratoře zaměřené na pohyb ve vztahu k architektuře a veřejnému prostoru Move the City. Publikuje v českých a zahraničních periodikách. V současné době studuje film na Akademii výtvarných umění ve Vídni.