Artalk.cz

TZ: Epos 257 vydražil své dílo 3080 transakcí za rekordní sumu 1.100.000 korun, stal se nejdražším českým umělcem mladé generace

Epos 257 vydražil své dílo 3080 transakcí za rekordní sumu 1.100.000 korun, stal se nejdražším českým umělcem mladé generace / Praha / 7. 10. 2018

Výtvarník a performer Epos 257 vydražil 7. října v Obecním domě své dílo 3080 transakcí za rekordní částku rekordní částku 1.100.000 Kč, kterou doposud žádný český umělec mladé generace v aukci nezískal. Nový majitel zaplatí i s aukční přirážkou částku 1.364.000 Kč. Dílo 3080 transakcí se sestává ze stejného počtu platných bankovek. Zakončuje tak projekt Retroreflexe, jehož součástí byla také loňská výstava ve Veletržním paláci Národní galerie v Praze.

Jedna z nejvýraznějších figur českého street-artu, Epos 257 svým ojedinělým, uměleckým aktem vytvořil výtvarné dílo ze samotného principu finančních investic do uměleckých děl i dražby, coby zavedené formy prodeje umění. Do aukce vstoupil něčím, co se na světovém trhu s uměním dosud neobjevilo. 3080 transakcí tvoří stejný počet platných českých bankovek o celkové hodnotě 878.600 Kč. Vydraženo bylo za cenu 1.100.000 korun bez aukční provize.

Dražba v Obecním domě byla zakončením umělcova projektu Retroreflexe, jehož velká část byla vloni uvedena na stejnojmenné výstavě v Korzu Veletržního paláce Národní galerie v Praze. Podmínkou bezplatného vstupu na výstavu ve Veletržním paláci, byla výměna české bankovky jakékoliv nominální hodnoty za zcela novou bankovku o stejné hodnotě. Při této transakci nikdo fakticky netratil ani nevydělal. Učiněna byla pouze směnná operace, která upozorňovala na oběh peněz, komodit a služeb ve společnosti. Každá konkrétní bankovka tak byla obrazně „vyprána“. Akt směny peněz tedy návštěvníkům nabízel klíč pochopení tvorby některých děl na výstavě, přičemž je zapojil do vzniku nového uměleckého díla. Výstupem se stalo právě dílo 3080 transakcí.

Česká veřejnost zná umělce vystupujícího pod pseudonymem Epos 257 zejména díky akci z roku 2009, kdy rozmístil třicet balíků sena po pražských veřejných prostranstvích. Městské úředníky také potrápil oplocením části Palackého náměstí (50 metrů veřejného prostoru, 2010), kde plot vydržel bez povšimnutí téměř dva měsíce. Epos 257 dlouhodobě pracuje s billboardy – střílí na ně paintballovou puškou, rozřezává je, vystavuje i prodává. Jeden z těchto billboardů se stal trvalou součástí sbírek Národní galerie v Praze.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *