Artalk.cz

Příprava na GDPR vyžaduje od kulturních institucí zvláštní výdaje

Organizátoři kulturních akcí, galeristé či profesní organizace v kultuře vnímají nové nařízení o ochraně osobních údajů jako jednu z mnoha administrativních překážek. Ti největší z tuzemských obchodníků s uměním problémy s implementací nařízení nemají, starožitníci, kteří prodávají zboží za maximálně tisíce korun, ale předpis vnímají jako velkou zátěž. Obecně se ale soukromé subjekty 25. května, kdy nařízení začne platit, nebojí. Ministerstvo kultury (MK) své instituce vyškolilo a získalo od Evropské komise téměř čtyřmilionový grant.

„Měl být přínosný nejen pro resort ministerstva kultury, výsledky projektu budou předány do Řídící meziresortní skupiny pro GDPR pod ministerstvem vnitra,“ řekla ČTK mluvčí ministerstva Simona Cigánková. Projekt za 150.000 euro (3,8 milionu korun) má zmapovat situaci na MK a jeho 29 příspěvkových organizací, tedy státních kulturních institucí ve vztahu ke GDPR. Výstupem má být metodika pro zmíněné instituce.

Aby pro projekt MK získalo podklady, nechalo si vypracovat analýzu, za níž dalo 925.000 korun bez DPH. Jako problém MK vnímá, že dosud nemá obsazené místo pověřence, který má dodržování nařízení garantovat.

Nestátní organizace v kultuře se na nařízení připravovaly samy a s předstihem. Některé už od začátku roku upravily smlouvy s umělci, aby nařízení odpovídaly, jiné uzavírají nové smlouvy i se svými zaměstnanci a získávají nové souhlasy od odběratelů svých databází novinek, které léta budovaly. Náklady vyčíslují na sumy v řádu desítek tisíc korun.

„Pro náš typ festivalu to není výrazná zátěž, spíše další z mnoha administrativních překážek, které musíme akceptovat. Festival již na začátku roku implementoval GDPR do smluv s umělci a účinkujícími, kteří na festivalu působili,“ sdělil ČTK Petr Veruněk, výkonný ředitel festivalu Finále Plzeň.

„V současné době jsme na vše již připraveni, avšak stálo nás to spoustu zbytečného času – nastudování nařízení, příprava manuálu, zajištění již zabezpečených údajů tak, abychom splňovali nové nařízení. Vše stálo galerii zhruba 10.000 korun. Bylo nutné pořídit zamykací skříně a zašifrovat přes IT specialisty počítače, v kterých jsou uložena data. A to galerie nepracuje s tolika osobními informacemi jako jiné instituce,“ uvedl ředitel galerie Tančící dům Robert Vůjtek.

„Myslím, že neblahý dopad každého takového nařízení spočívá hlavně v míře nejistoty, kterou přináší. Doufám, že se nedočkáme nějakých absurdních výkladů nebo nesmyslných sankcí,“ míní Martin Vopěnka, předseda Svazu českých knihkupců a nakladatelů. Obtíže vnímá v tom, že aplikace nařízení pro jednotlivé subjekty je natolik individuální, že nelze vytvořit jednotnou šablonu, kterou by svaz mohl nabídnout všem svým členům. „A právě proto, že nelze postupovat jednotně, jsou náklady jednotlivých subjektů značné,“ uvedl.

„Naše galerie vždy dbala na nejvyšší stupeň zabezpečení údajů našich klientů a vždy vše konzultovala s právníky. Proto nám evropský předpis GDPR nepůsobí žádné problémy či mimořádnou práci,“ sdělil ČTK Matyáš Kodl z Galerie Kodl, která je lídrem na českém aukčním trhu s uměním.

Simona Šustková z Asociace starožitníků vnímá okolnosti nařízení jinak. „Budeme muset předělat smlouvy na přijímání věcí do aukce a oddělit údaje o klientovi od údajů o uměleckém předmětu. Budeme muset uzamykat výkupní protokoly a smlouvy, které sepisujeme na každou zakoupenou věc již od jedné koruny a která podle zákona obsahuje citlivé údaje typu rodného čísla,“ vypočítává některé ze změn. „Náklady kolegové odhadují od 15.000 do 50.000 korun podle agendy firmy. Navíc s rizikem, že po vytvoření prováděcích vyhlášek se vše možná bude měnit,“ říká.

Také Šustková připomíná, že starožitníci již dříve s údaji nakládali obezřetně, administrativních opatření je ale podle ní již mnoho. „Podle zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu musíme evidovat nejen prodávající, ale i nakupující nad 1000 euro, přestože směrnice EU to nařizuje u částek desetkrát vyšších, zjišťovat, zda se nejedná o politicky exponovanou osobu… Podobná opatření v malých obchodech se zbožím v cenách mezi 5000 a 10.000 korun nemohou ničemu pomoci a nás velmi zatěžují,“ řekla.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *