TS: Aleksandra Stencel
11. 4. 2018Infoservis
Aleksandra Stencel / (nielen) Ofélia / Galéria NOVA, Bratislava / Kurátorka: Naďa Kančevová / Trvanie: 09. apríl – 27. máj 2018
Výstava: ALEKSANDRA STENCEL
(nielen) OFÉLIA
Miesto: Galéria NOVA, Baštová 2, Bratislava
Trvanie: 09. apríl – 27. máj 2018
Vernisáž: 09. apríl 2018 o 18:00 hod.
Kurátorka: Naďa Kančevová
Výstava mladej poľskej dizajnérky Aleksandry Stencel, ktorú sme zaradili do výstavného plánu Galérie NOVA, je extraktom autorkinej tvorby z posledných rokov. Školením produktová dizajnérka je u nás známa najmä pod značkou dizajnérskeho štúdia Illola, kde pôsobí spolu so svojim partnerom Patrikom Illom. Pod touto značkou produkujú celý rad ucelených kolekcií autorského dizajnu s charakteristickým rukopisom, pričom ich médiom sa stalo sklo. Ich prístupy majú niekedy konceptuálne východiská, ktoré však nikdy nie sú zvýhodnené pred remeselnou zručnosťou a tvarovou kultivovanosťou objektov.
Hoci Stencel ku sklu pristupuje predovšetkým ako dizajnérka, na aktuálnej výstave v Galérii NOVA sa pohybuje skôr na pomedzí dizajnu a voľného umenia. V komornom priestore galérie rozohráva viacero polôh: v jednej z nich reflektuje samú seba vo forme originálnych autoportrétov, kde pracuje s 3D skenom vlastnej tváre. Priestorová inštalácia, nazvaná (nielen) Ofélia, narába s praktikami multiplikácie a apropriácie, pričom realizácia naznačuje, že autorka si je dobre vedomá špecifík použitého materiálu. Práve sklo so svojimi vlastnosťmi sa tu stáva nositeľom, resp. sprostredkovateľom myšlienky ‒ metaforou, ktorá celú túto inštaláciu obohacuje o nové významy. Výraz sklených tvárí ‒ akýchsi „posmrtných masiek“, radených vedľa seba je založený na fragmentovosti, rozličných deformáciách a istej strnulosti.
Postava krásnej utopenej Ofélie, na ktorú táto inštalácia odkazuje, leží v našej pamäti ako jedna z najmystickejších postáv Shakespearovho Hamleta. Ako téma vo výtvarnom umení sa opakovane obajvuje od 19. storočia až po súčasnosť. Kým prerafaelisti jej dali romantiku a krásu, dnešné generácie autorov do nej vkladajú viac emocionálneho podtextu. Ofélia ako múza prenesená do súčasnosti v sebe zároveň nesie určitý ambivalentný symbolizmus; môže byť interpretovaná aj ako moderná metafora moderného romantika potýkajúceho sa s pocitmi vzájomného nepochopenia či osamelosti.
Ďalšia, „nadstavbová“ časť výstavy je venovaná dizajnérskym realizáciám Aleksandry Stencel ‒ nápojovému a stolovému sklu. Prezentované objekty z číreho skla sa vyznačujú jednoduchými tvarmi s dominanciou detailu. Podobne ako v autorkinej voľnej tvorbe, aj tu vystupuje do popredia najmä zmysel pre experiment, a snaha vymaniť sklo z „nudy“ priemyselnej výroby. Spoločným menovateľom vystavených objektov by mohla byť tiež snaha o dokonalosť foriem, ale aj o krásu, resp. estetickú kvalitu úžitkového objektu s cieľom ponúknuť divákovi popri funkčnosti aj vizuálny zážitok (pôžitok).
Aleksandra Stencel (*1987) je absolventkou produktového dizajnu na Akademii Sztuk Pięknych v Krakove. V rokoch 2011 – 2012 bola na študijnom pobyte v ateliéri SKLO na VŠVU v Bratislave. V súčasnosti pôsobí ako dizajnérka v slovenskej sklárni Rona a.s. Okrem toho pôsobí vo dvojici s Patrikom Illom pod značkou dizajnérskeho štúdia Illola. Ich spoločné realizácie si nachádzajú stále viac priaznivcov. Odbornú a zberateľskú verejnosť nedávno zaujali najmä kolekciou Secret Garden, kde kombinujú nové technologické prvky s „biedermaierovskou“ estetikou.