TZ: Katarína Poliačiková a Stephen Shore

Katarína Poliačiková a Stephen Shore / kurátor: Jiří Švestka / Jiri Svestka Gallery / Praha / 16. 11. 2017 – 20. 1. 2018

Stephen Shore, Main Street and Elm Avenue, Gaylord, Michigan, July 7, 1973-2007, 20,8x61 cm

Katarína Poliačiková a Stephen Shore

Kurátor: Jiří Švestka

Jiri Svestka Gallery, Janáčkovo nábřeží 5, 150 00 Praha 5

16. 11. 2017 – 20. 1. 2018

Ve čtvrtek 16. listopadu 2017 se v nových prostorách Jiri Svestka Gallery na Janáčkově nábřeží otevírá výstava Katarína Poliačiková½Stephen Shore. Je koncipovaná jako vizuální a myšlenkový dialog děl mladé slovenské umělkyně a legendárního amerického fotografa. Výstava, druhá v pořadí v rámci nové galerijní koncepce propojující středoevropské a světové umělce napříč generacemi, se snaží odhalit na první pohled méně zjevné souvislosti v tvorbě Poliačikové a Shora. Tvorbu Stephena Shora reprezentují v Jiri Svestka Gallery barevné fotografie z jeho slavného cyklu Uncommon Places.

Výstava Katarína Poliačiková a Stephen Shore spojuje dva umělce, v jejichž díle hraje stejnou roli nahodilost a všednost, jako krása a estetické vyznění zobrazení okolního světa. Tyto dvě složky jsou v rovnováze, aniž by umělecké vidění sklouzávalo k estetizaci reality ve smyslu její idealizace. Jejich oko se zachytává a kompulzivně vrací i k tomu vizuálně nepříjemnému a banálnímu, které nás všechny nevyhnutelně ovlivňuje a jemuž není možné uniknout. Shorovy fotografie vybrané pro výstavu patří k jeho dnes již ikonickému období. Přestože zobrazují Ameriku viděnou v detailech, včetně záběrů neutěšených prostranství, působí jako celistvá a globální výpověď o Americe 70. let. Tvorba Kataríny Poliačikové dosahuje výpovědi o podmínkách lidského života spíš pomocí vyprávění příběhů a náhledů do výsostně soukromého prostoru. Velkou roli v její tvorbě hraje konceptuálně zaměřená redefinice již existujících objektů a obrazů, jež nás běžně obklopují. „Nejnovější práce Kataríny Poliačikové, ať už jsou to fotografie nebo objekty, jako by si vybíraly ze Shorovy estetiky pozoruhodné detaily a propůjčovaly jim vlastní život,“ říká kurátor výstavy Jiří Švestka. „Někdy je to v obrazové rovině, jindy ve formální, ale vždycky Poliačiková nabízí nějaký ozvláštňující pohled. Patří k nejzajímavějším slovenským umělcům nové post-ondákovské generace.“

Katarína Poliačiková (*1982) vystudovala Vysokou školu výtvarných umění v Bratislavě a absolvovala doktorskou prací Čas po fotografii (2013). Má za sebou více než desítku samostatných výstav v Praze, Bratislavě, Berlíně, New Yorku, Lisabonu a dalších městech a zúčastnila se několika mezinárodních rezidenčních pobytů. Ve své tvorbě využívá různá média: instalace, video a objekty, ale v poslední době je jejím hlavním vyjadřovacím prostředkem fotografie. Fotografii zkoumá v nejrůznějších podobách, ať už jsou to náhodně nalezené snímky, záběry NASA nebo fotogramy. Čím dál víc ji zajímá negativní prostor fotografie – čas mezi filmovými a fotografickými záběry, nebo to, co je neviditelné a vystřihnuté, tedy vše fyzicky a duševně přesahující hranice obrazu. Klíčová je pro ni práce s nalezeným a znovuobjeveným vlastním materiálem, v podobě fotografií, objektů, ale i příběhů a situací. Nejpřirozenější tvůrčí polohou je pro Katarínu Poliačikovou pozorování každodennosti a zaznamenávání jejích jemných odstínů.

Stephen Shore (*1947) je fotograf všednodenní Ameriky. Jeho tvorba mimořádným způsobem ovlivnila vývoj fotografie. V 70. letech projezdil Ameriku křížem krážem, aby vytvořil své dva nejznámější cykly American Surfaces (Americké povrchy) a Uncommon Places (Neobyčejná místa). Jako průkopník dvou stěžejních podob umělecké fotografie: deníkového záznamu (navázali na něj Nan Goldin a Wolfgang Tillmans) a monumentální krajiny (v tomto stylu pokračovali Thomas Struth a Andreas Gursky), se zaměřuje na detaily moderního života a odhaluje výjimečnou krásu v banalitě. Stephen Shore se jako první intenzivně věnoval barevné fotografii. Zachytil nebeskou modrou, hořčičnou žlutou a avokádově zelenou, kterými vystihl a snad i částečně definoval typickou americkou barevnost. Za jeho předchůdce lze považovat Walkera Evanse, který ve 30. letech dokumentoval Ameriku, jak ji vidí řidič podél cest ze svého auta.

Méně známé jsou dřívější práce Stephena Shorea. Již na střední škole v polovině 60. let fotografoval tři roky slavné osobnosti jako Andy Warhola a skupinu Velvet Underground v legendárním studiu Factory. Poté, inspirovaný bohatou intelektuální a uměleckou scénou New Yorku 60. let, tvořil mladý Stephen Shore konceptuální fotografie, které měly revoluční vliv na podobu současného umění. Od sedmdesátých let rozšiřoval svůj repertoár, volně se pohyboval mezi barevnou a černobílou fotografií, krajinou a portrétem, věnoval se malým i velkým formátům. V současnosti je Stephen Shore považován za jednoho z nejvýznamnějších světových fotografů. Slovy jiného newyorského fotografa Joela Sternfelda: „Ve fotografiích Stephena Shorea je v sázce definice vidění jako takového.“

Od poloviny listopadu tohoto roku probíhá velká retrospektivní výstava Stephena Shora v newyorském Musem of Modern Art (MoMA).

Výstava Katarína Poliačiková½Stephen Shore je otevřena do 20. ledna 2018. Vernisáž se koná ve středu 15. listopadu 2017 od 18,00 hod. Galerie bude zavřena od 24. prosince 2017 do 2. ledna 2018. Jiri Svestka Gallery je provozována společností Fine Arts of Central Europe s.r.o.