TZ: Laureátkou 26. ročníku Ceny Jindřicha Chalupeckého se stala Barbora Kleinhamplová. Diváckou cenu získal Lukáš Karbus

20. 11. 2015Artalk Infoservis

Laureátkou 26. ročníku Ceny Jindřicha Chalupeckého se stala Barbora Kleinhamplová. Diváckou cenu získal Lukáš Karbus / Cena Jindřicha Chalupeckého / Praha / 20. 11. 2015

Laureátkou letošního 26. ročníku nejprestižnějšího českého ocenění pro výtvarné umělce, Ceny Jindřicha Chalupeckého, se rozhodnutím mezinárodní poroty stala Barbora Kleinhamplová. Ve svém díle se pomocí rozličných médií od videa po instalaci či performance věnuje zejména otázkám postavení člověka v současné konzumní společnosti. Kleinhamplová si odnesla hmotnou cenu z dílny Maxima Velčovského a sto tisíc korun na realizaci výstavy, publikace či jiného autorského projektu. Součástí ocenění je také šestitýdenní rezidenční pobyt v přední newyorské organizaci Residency Unlimited. Cenu českých center, o jejímž udělení letos poprvé rozhodli diváci po zhlédnutí výstavy, získal Lukáš Karbus. Místo svého rezidenčního pobytu si laureát divácké ceny může zvolit v rámci sítě evropských Českých center. Porota oznámila jméno Kleinhamplové v pátek večer na slavnostním ceremoniálu v režii Ivana Buraje v Besedním domě Filharmonie Brno.

Cenu Jindřicha Chalupeckého v jejím 26. ročníku získala Barbora Kleinhamplová. „Letošní porota vybrala umělkyni Barboru Kleinhamplovou, která ve své tvorbě reflektuje skupinové chování a vyjadřuje psychologickou kritiku sociálního prostoru v kontrastu s prostorem tradičním. Umělkyně prostor fragmentarizuje pomocí různých atributů sociálních skupin a prostřednictvím metafor promlouvá o člověku a jeho úzkostech. Ve svých dílech pracuje s videem, performancí a instalací. V rámci výstavy představila animovanou videoinstalaci složenou ze zavěšených monitorů, které vedle sebe staví jednotlivé části lidského těla konfrontované s každodenním korporátním prostředím. Dále je vystaveno jednokanálové video zachycující inscenované skupinové cvičení, jehož výsledkem jsou různé emocionální reakce,“ uvedla Holly Block, předsedkyně poroty a kurátorka a ředitelka The Bronx Museum of the Arts v New Yorku.

Barbora Kleinhamplová (nar. 1984) je loňskou absolventkou Akademie výtvarných umění v Praze, svou diplomovou prací reprezentovala AVU v rámci mezinárodního ocenění Start Point. Studovala také na pražské FAMU. Její tvorba v médiích videa, performance, fotografie či instalace prošla zajímavým vývojem. Od raných akcí, ve kterých zpravidla vystupovala samotná umělkyně a stavěla se do nezvyklých pozic, často v interakci s každodenními předměty či domácím prostředím, se v poslední době Kleinhamplová posunula k otázkám postavení člověka v současné konzumní společnosti, vedené korporátními pravidly. Sleduje je z pohledu upozaďovaných kvalit, jako je spánek, hypnóza či nevědomí. V době studií Kleinhamplová vystavovala zejména v rámci nezávislé české galerijní scény, ale její projekty se začínají objevovat také v předních institucích v Česku i zahraničí.

Na finálové výstavě Kleinhamplová oslovuje diváky sekvencí digitalizovaných rotujících vnitřností člověka, jež utvářejí jedno virtuální tělo a desetiminutovou projekcí vycházející z lekce jógy smíchu. Její projekt sleduje současné společenské mechanismy z perspektivy lidských emocí, které nelze podrobit standardizovaným normám a požadavkům. „Hledala jsem způsob, jak mluvit o prekarizované společnosti a věcech, které k ní patří: úzkost, strachy, vyhrocené emoce, virtuální prostředí, ve kterém se pohybujeme skoro víc než v realitě. Přirozeně se objevilo téma těla, potažmo virtuálního těla, ve spojení s určitým afektem a terapií, která se taktéž stala součástí našeho světa. Není zde jednoznačná perspektiva, ze které by byl projekt kritický nebo vyloženě negativní. Je to spíše voyeursky vystavěná scéna, která si neklade nárok hodnotit. Vyznění je ambivalentní, může být úsměvné i k pláči,“ říká Kleinhamplová.

Kleinhamplová si odnesla tradičních sto tisíc korun na realizaci výstavy, publikace či jiného autorského projektu a šestitýdenní stipendijní pobyt v New Yorku, hostovaný respektovanou organizací Residency Unlimited. Chybět nemohla ani loni poprvé představená hmotná cena navržená známým designérem Maximem Velčovským.

Ve finále se letos spolu s Kleinhamplovou sešli Vojtěch Fröhlich, Lukáš Karbus, Pavla Sceranková a Pavel Sterec. Diváckou Cenu Českých center získal Lukáš Karbus a obdrží rezidenční pobyt v jednom z evropských Českých center. O jeho jméně rozhodli návštěvníci pomocí hlasovacích lístků přímo ve výstavě.

„Z obou ocenění mám radost a laureátům velice gratuluji. Zároveň bych chtěla zdůraznit, že rozhodnutí poroty stejně jako v předchozích ročnících nebylo lehké, protože na výstavě se potkalo pět výjimečných osobností, a každému z těchto umělců by cena právem patřila. Cena Jindřicha Chalupeckého by neměla být o vítězích a poražených, ale o ocenění práce současných umělců, o povzbuzení a podpoře v jejich dalším růstu. Věřím, že v tomto duchu budou ocenění vnímat umělci i veřejnost,“ řekla Karina Kottová, ředitelka Společnosti Jindřicha Chalupeckého, jež ocenění pořádá.

V mezinárodní porotě zasedla její předsedkyně Holly Block, kurátorka a ředitelka The Bronx Museum of the Arts v New Yorku, výtvarník Jiří Kovanda, teoretička umění a ředitelka Slovenské národní galerie Alexandra Kusá, Islanďan Gunnar B. Kvaran, ředitel The Astrup Fearnley Museum of Modern Art v Oslu, teoretička umění a kurátorka Pavlína Morganová a Marina Shcherbenko, kurátorka a odborná poradkyně v Bottega Gallery a Shcherbenko Art Centre v Kyjevě. Novým členem poroty je výtvarný kritik a kurátor Marek Pokorný, umělecký manažer Galerie města Ostravy PLATO a bývalý ředitel Moravské galerie v Brně.

Výstava Finále 2015, na níž vystavuje čerstvá laureátka spolu s ostatními finalisty, probíhá v Pražákově paláci v Moravské galerii v Brně až do 17. ledna 2016. Další, v pořadí již 27. ročník Ceny Jindřicha Chalupeckého byl vyhlášen letos poprvé na začátku září, odevzdání přihlášek bylo ukončeno na konci října. Vyhlášení pěti finalistů proběhne v lednu roku 2016.

U příležitosti 25. výročí od založení Ceny Jindřicha Chalupeckého a také od úmrtí významného teoretika, který dal ceně jméno, je souběžně s finálovou výstavou k vidění také rozsáhlá výstava Silver Lining ve Veletržním paláci Národní galerie v Praze. Ta zkoumá „anatomii“ samotné ceny, její institucionální aspekty i napětí mezi její historií a současností. Kurátorem výstavy se stal Adam Budak, hlavní kurátor sbírek a výstav Národní galerie v Praze. Výstava probíhá až do 17. ledna 2016.

Více informací o letošních finalistech a hlavním i doprovodném programu naleznete na www.cjch.cz.

Složení mezinárodní poroty:

Holly Block, kurátorka a ředitelka The Bronx Museum of the Arts, New York, USA

předsedkyně poroty

Jiří Kovanda, umělec, Česká republika

Alexandra Kusá, teoretička umění a ředitelka Slovenské národní galerie, Bratislava, Slovensko

Gunnar B. Kvaran, ředitel The Astrup Fearnley Museum of Modern Art, Oslo, Norsko

Pavlína Morganová, teoretička umění a kurátorka, Česká republika

Marek Pokorný, výtvarný kritik a kurátor, umělecký manažer Galerie města Ostravy PLATO, Česká republika

Marina Shcherbenko, kurátorka a odborná poradkyně v Bottega Gallery a Shcherbenko Art Centre, Kyjev, Ukrajina