TZ: Rostislav Koryčánek novým kurátorem a vedoucím Metodického centra CENS Moravské galerie v Brně

21. 10. 2014Artalk Infoservis

Rostislav Koryčánek novým kurátorem a vedoucím Metodického centra CENS Moravské galerie v Brně / Moravská galerie v Brně / Brno / 9. 10. 2014

Rostislav Koryčánek novým kurátorem a vedoucím Metodického centra CENS Moravské galerie v Brně

Moravská galerie v Brně

Pražákův palác, Husova 18

Místodržitelský palác, Moravské nám. 1a

Uměleckoprůmyslové muzeum, Husova 14

Jurkovičova vila, ul. Jana Nečase 2, Brno-Žabovřesky

Rodný dům Josefa Hoffmanna, náměstí Svobody 263, Brtnice u Jihlavy

www.moravska-galerie.cz

Od října nastoupil na pozici kurátora a vedoucího Metodického centra CENS (Centrum nových strategií muzejní prezentace) Rostislav Koryčánek (1972). Dlouhodobý plán a náplň své pozice představuje v rámci architektonického programu Moravské galerii v Brně:

Posílení programů spojených s architekturou v Moravské galerii má přispět k upevnění pozice instituce jako plnohodnotného muzea umění. Už daným půdorysem takto koncipovaných aktivit je Jurkovičova vila a Hoffmannův rodný dům v Brtnici. Úkolem bude dohledávat témata, která by představila koncept dědictví architektonické moderny na Moravě a rozvíjet mezinárodní spolupráci na pozadí jednotlivých osobností. Důležitými středobody těchto snah budou kromě Dušana Jurkoviče a Josefa Hoffmanna zcela určitě Leopold Bauer, Adolf Loos, Josef Maria Olbrich, Hubert Gessner, ale také Bernard Rudolfsky, Alfred Neumann či Heinrich Kulka. V případě Jurkovičovy vily bude důležité zpřesnit její roli v souvislosti s rozvíjením činností dalších významných objektů, které se zaměřují na zpracování a prezentaci architektonického dědictví první poloviny 20. století v Brně – vila Tugendhat, vila Stiassny, Löw-Beerova vila – a najít způsob komunikace a spolupráce, který by napomohl zvyšovat povědomí o Brně jako o mimořádném centru architektonického dění v průběhu minulého století. Je velmi důležité najít také uplatnění přímo v lokalitě, kde se vila nachází, a najít způsob komunitní práce, která by mohla přispět k uvědomění architektonických kvalit některých realizací v městské části Brno-Žabovřesky. Dojde tak k znovuoživení jedné z funkcí, ke kterým měla vila podle Jurkoviče sloužit, a to rozšiřování povědomí o moderní architektuře mezi širokou veřejností. S nástupem Rostislava Koryčánka bude rovněž zrušena nutnost předběžné rezervace vstupu do Jurkovičovy vily pro jednotlivé návštěvníky. Komentované prohlídky budou nadále probíhat každou hodinu a zájemci se mohou kdykoliv připojit.

Jurkovičova vila rozvíjením programů na lokální a národní úrovni může aspirovat také na postupné zvyšování mezinárodní prestiže, a to nejen díky členství v mezinárodní organizaci sdružující mimořádné příklady architektury Iconic Houses.

Pro další práci s rodným domem Josefa Hoffmanna je důležité udržet úroveň a intenzitu spolupráce s vídeňským MAKem a najít další možnosti využití potenciálu, který v sobě samotný dům a město Brtnice a region obsahují.

Výstavní aktivity spojené s architekturou budou zaměřeny také na druhou polovinu 20. století, která u nás neprošla stále plnohodnotnou odbornou reflexí.

Nedílnou součástí nabídky Moravské galerie na poli architektury by měla být i témata spojená se současným architektonickým děním v podobě výstav, přednášek nebo diskusí.

Moravská galerie se bude snažit ve spolupráci s městem Brnem a Jihomoravským krajem o vytvoření programu na podporu mladých talentovaných architektů, kteří by mohli takto dostat první výraznou příležitost k realizaci svých myšlenek.

Moravská galerie chce v nadcházejícím období usilovat o realizaci projektu, jehož výsledkem by měla být tvorba učebních osnov a metodiky výuky architektury pro základní školy I. a II. stupně a střední školy. Kultivace a sdílení hodnot, které jsou spojeny s kvalitními architektonickými počiny, je předpokladem k tomu, že úroveň architektonické, ale i vizuální kultury v České republice bude moci být v budoucnu srovnatelná s vyspělými evropskými zeměmi. Bez systematického vytváření základů vizuální a architektonické gramotnosti už na základních školách je tento stav obtížně dosažitelný. Na projektu by se měly podílet FA TUL, FaVU VUT, PedF MU a vybrané základní školy.

Rozvíjení architektonických programů by mělo přispět ke zvýšení atraktivity Moravské galerie pro širokou veřejnost, zvýraznit její vzdělávací roli a stát se vyhledávaným místem setkávání odborné veřejnosti.

ŽIVOTOPIS

Mgr. Rostislav Koryčánek (* 1972, Uherské Hradiště)

Po studiu na Střední zemědělské škole v Uherském Hradišti nastoupil na seminář dějin umění na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně (Mgr. 2000). V letech 1996 až 2001 studoval obor sociologie na Fakultě sociálních studií MU, kde absolvoval s prací na téma „Město jako ideální krajina nacionalismu“. V letech 2001 až 2002 navštěvoval doktorandské studium v semináři dějin umění FF MU v Brně. Založil architektonický časopis Era 21 (2001) v rámci vydavatelství ERA v Brně, jehož byl pět let šéfredaktorem. Jeho zájem o architekturu se promítl i do organizování a moderování Kulatých stolů architektury“ (Architektonické školství, Architektura a média etc.) nebo pořádání festivalu architektonických filmů ve Švýcarsku za podpory nadace Pro Helvetia. Za nejlepší kritický text v oblasti architektury získal ocenění Raymonda Rehnicera. Mezi lety 2007 až 2012 působil jako ředitel Domu umění města Brna. Po ukončení zde setrval jako manažer projektu Brněnské architektonické stezky“. Od roku 2011 působí ve vědecké radě FaVU VUT v Brně a je kurátorem několika výstavních projektů zabývajících se architekturou.

Kompletní cv viz: http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/veda-a-vyzkum/odborne-zivotopisy-kuratoru-mg/rostislav-korycanek.aspx.