TZ: G.R.A.M.

G.R.A.M. / Parlament / Galerie Rakouského kulturního fóra v Praze / Praha / 7. 11. 2013 - 17. 1. 2014

G.R.A.M. – Parlament

Vernisáž: čtvrtek 7. listopadu 2013, 18 hodin

Doba trvání výstavy: do 17. ledna 2014, pondělí–pátek 10–17 hodin kromě rakouských a českých svátků; vstup volný

Galerie RKF, Praha 1, Jungmannovo náměstí 18

www.rkfpraha.cz

Skupinu G.R.A.M. založili v roce 1987 čtyři umělci, Günther Holler-Schuster, Ronald Walter, Armin Ranner a Martin Behr, a od konce 90. let důsledně rozvíjejí dále svou ironickou a znesvěcující teorii a politiku masmediálních obrazů dva z nich, Günther Holler-Schuster a Martin Behr. Jsou si vědomi, že masmédia jsou nabitá politickými významy a odhalují, co se vynořuje z jejich pozadí. Významný byl rozsáhlý projekt Paparazzi, v němž si ověřovali strategie zcizování obrazu společenských celebrit, nebo série obrazů, přehrávaných z grotesek Laurela a Hardyho nazvané Nevinní anarchisté, nebo série rakouských a českých prezidentských portrétů Vášniví pachatelé z přesvědčení (2005), do jejichž tabla nenápadně zařadili své vlastní fotografie. Vášniví pachatelé z přesvědčení seznámili také pražské publikum na své tehdejší výstavě v Rakouském kulturním fóru se svou originální, stále prohlubovanou strategií a stále naléhavěji kladenými otázkami: jak je to dnes s autenticitou fotografického obrazu; co znamená znovuuvedení obrazů do oběhu; co znamená re-konstrukce (re-enactement) obrazů; co znamená defamiliarizace obrazů? Série Parlament (2011) se rvačkou poslanců a spícími politiky podle skutečných událostí v Kyjevě, Soulu nebo v Ankaře je založena na reálných situacích, v nichž selhávají naši zastupitelé. Fotografie skupiny G.R.A.M. nejsou triviální realizací, ale mají zástupnou funkci, která je derealizuje, defamiliarizuje, ozvláštňuje, jak tuto metodu v době českého poetismu popsal Viktor Šklovský.

Jiří Ševčík, kurátor