TZ: Jano Ballx
1. 5. 2013Infoservis
Jano Ballx / Dimensioni Nuova
kurátor: Boris Ondreička
vernisáž 1. 5. od 18.00 do 20.00 hod
výstava potrvá: 1. 5. - 7. 6. 2013
amt_project / Štětinova ul. 1 / Bratislava
Teritórium umenia dnes je deltou rieky, ktorá sa musela vzdať brehov. Tá delta sa začína hneď od prameňa. Prameň v takejto „rieke-nerieke“, ktorá nemá jeden tok, ale mnoho, viaceré dokonca idúce proti „pôvodnému“ prúdu, je identifikovaný už iba v historických mapách. Tá „bezbrehosť“ sa vzťahuje k nároku absolútnej slobody. Bezbrehosť sa platí koncom Izmov, stratou všeobecných kritických kategórií, odkázanosťou na intersubjektivitu (nie nevyhnutne empatickú): áno, intersubjektivita je teritóriom plodnej výmeny, vzájomnej pomoci, ale i silových, či mocenských pôsobení. V takejto delte je každý odkázaný iba sám na seba v hľadaní príbuzných entít. Tu sme všetci aj profesionálmi aj amatérmi. Ak sme v niečom profesionáli, to ešte nemusí znamenať, že práve z toho pochádzajú naše príjmy. Môže sa stať, že naše príjmy pochádzajú z inej činnosti ako z tej, ktorú považujeme za túžobne primárnu, že príjmy zo „sekundárnej“ činnosti slúžia na financovanie tej „primárnej“.
Termín „amatér“ sa vynára v 18. storočí z francúzskeho koreňa „amare“ = milovať. Je to romantická konštrukcia – robiť niečo z lásky. Láska a jej zmyselné, či kognitivne „polohy“ su temami prac Jana Ballxa. Telesnost je ako „subjektom“ „temy“, tak „objektom“ „akcie“ (katarzie produktivnej – „rucnej“ tvorivosti). Na tomto mieste by sme mohli spomenut aj Freudovu „intimitu“ a Lacanovu „extimitu“ a uviest, ze Jan Ballx je doktorom psychiatrie, ktorej modernou koliskou je nase teritorium, teda do tychto vod urcite vstupuje z pody specifickej vedomosti / skusenosti, avsak nesmieme to exponovat, lebo produktivna tvorivost tohto typu je prenho cinnost nelinearna voci jeho terapeutickej a vedeckej praxi. Nase teritorium je tak isto aj koliskou moderneho umenia, ci modernity vobec. Suhlasim s tym, co tvrdil Harald Szeemann, ze vizionarstvo sa moze plodit iba z excentrickeho ohniska. Vychodiska, ci poziciovanie Jana Ballxa voci standardizovanej prevadzke sucasneho umenia tiez mozeme oznacovat za excentricke. Moj vztah k nemu a jeho praci (jednej i druhej) nie je vonkoncom rovnostarsky, ale radikalne intersubjektivny, zalozeny na pravdivej medziodborovej vymene. Takato „rezonancia“ potom usti v „tretie zvuky“ na oboch stranach = nove dimenzie. Toto je prave Nova Dimenzia Jana Ballxa.
Boris Ondreička, 2013.
Viac tu.