Viděno z Berlína...

Zdenek Felix reaguje na nedávný komentář Jiřího Machalického bilancující deset let Milana Knížáka v čele Národní galerie a ohrazuje se proti Knížákovu výpadu proti Davidu Černému.V sobotním vydání Lidových novin z 29. prosince 2008 zhodnotil Jiří Machalický činnost generálního ředitele Národní galerie Milana Knížáka, kterou právem označil za zcela provinční a neefektivní. K této výstižné diagnóze je třeba dodat, ze ústřední česká instituce je považována za provinční nejen v Praze, ale i v cizině.

V mezinárodním měřítku zmizela Národní galerie z mapy evropských progresivních ústavů. Zatímco muzea v Berlíně, Londýně, Amsterodamu, Paříži či ve Vídni z pochopitelných, také ekonomických důvodů, spolupracují, vyměňují si výstavy a zápůjčky, pořádají mezinárodní symposia a vydávají důležité publikace, prezentuje se Praha v tomto směru jako naprostá provincie, o které se vůbec nemluví.

Ve sbírce 21. století, jak se Veletržní palác v Holešovicích hrdě nazývá, nelze najít téměř nic z toho, co se v posledních deseti letech ve světě současného umění stalo. Navzdory této tristní bilanci se Milan Knížák 16. ledna 2009 v článku Vládní entropie vyšvihnul na místo arbitra, který se zdviženým ukazovákem kárá a tepe svého kolegu Davida Černého za jeho hřích, kterého se dopustil vytvořením plastiky pro Evropskou unii v Bruselu.

O významu tohoto díla je možno polemizovat a také o tom, jakým způsobem bylo uskutečněno. Názory v evropském tisku se na to různí. Knížák si však v článku zřejmě vyřizuje účty s kolegou, s nímž jej spojuje antipatie a nepřátelství, o kterém si vyprávějí vrabci na střechách. Nehledě k tomu, že kritizovat kolegy umělce na veřejnosti je neslušné a neetické, měl by si Milan Knížák uvědomit, kdo skutečně škodí reputaci české kultury v zahraničí a kdo má právo známkovat a denunciovat práci jiných.

Knížákova obžaloba, spojená s výzvou k potrestání Davida Černého, je smutným obrazem arogance autora, kterému chybí jakákoliv stopa sebekritiky a který se očividně neustále stylizuje do role rozhodující kulturní instance v zemi.

Zdenek Felix, Berlín