Viskozita těla a jiné podoby nahoty
16. 11. 2015Recenze
Na konci října byly ve vídeňské Tanzquartier představena díla dánské umělkyně Mette Ingvartsen pracující s nahotou těla a s jejími možnostmi a limity.
Rakouskou metropoli navštívila Mette Ingvartsen, současná konceptuální umělkyně, choreografka a tanečnice původem z Dánska. Do Vídně s sebou přivezla dvě svá současná díla, konceptuální performance a taneční vystoupení 69 positions a 7 pleasures. Každé z nich bylo představeno dvakrát a obě zaznamenala značnou pozornost vídeňského publika.
V 69 positions se Ingvartsen zaměřila na téma nahoty ve druhé polovině 60. let 20. století, kdy bylo nahé tělo, především to ženské, vnímáno jako forma politického protestu v souvislosti s hnutím za ženská práva. Ingvartsen pro svá vystoupení používá archivní materiály, ale pracuje i s vlastní nahotou. Zkouší historicitu děl starých téměř padesát let s otázkou, zdali publikum vnímající tato díla, přetvořená do současné performance, může reagovat na jejich politicko-aktivistický kontext, ve kterém byla vytvářena. Na straně druhé Ingvartsen využitím těchto materiálů a jejich přetvořením v současné dílo pokládá otázky nové, které se vztahují k pojmu nahoty lidského těla jako objektu, jenž se transformuje ve chvíli, kdy se stává předmětem vlastního svlékání se, zapojení dalších těl a zapojení diváků do samotného vytváření této „nové historicity“.
Ingvartsen tímto dílem otevřela již dlouho diskutovanou otázku liberality současné kulturně politické scény, která, jak naznačuje v 69 positions, vždy souvisela s otázkou nahoty. Váhavé zapojování diváků, k nimž se však v průběhu představení zapojila řada dobrovolníků, může vypovídat o určitém uvolnění, které se však stále odehrává v prostředí určeném pro podobné experimenty. Díla 60. let nepotřebovala vytvořit „jinou“ dimenzi, jelikož byla součástí politicko-kulturního prostoru své doby a odehrávala se na veřejných místech. To, že se 69 positions Mette Ingvartsen realizovaly „za zavřenými dveřmi“ Tanzquartier Wien za cenu 12 euro, může vypovídat o socio-politicko-kulturním uspořádání současné společnosti více než přetvoření aktivistických děl nahoty z druhé poloviny 60. let a „vykrádání“ uměleckohistorického archivu.
Druhé dílo Mette Ingvartsen představené ve Vídni s názvem 7 pleasures by mohlo být označeno za experiment požitku a jeho možností. Nahá těla dvanácti tanečníků, kteří se svlékají mezi samotným publikem a až poté přijímají roli objektu, zkoumají hranice vlastního potěšení mimo praxe pornografického průmyslu. Silný zážitek může nabídnout především první polovina díla, která pracuje s možností těla jako viskozity, těla, které se přelévá nejen po samotném prostoru pódia, ale také mezi údy jednotlivých tanečníků, jež se „roztékají“ skrze sebe a do sebe. Následujícím rozvolněním této hmoty, kdy se vytvoří jednota z mnohosti, vytváří Ingvartsen subjektivitu těchto „objektů“, které zcela odmítají kontakt s diváky. Zakouší své vlastní limity, a to skrze vibraci těla, dotek jiného těla, dotek předmětu, který se stává haptickým požitkem s materiálem, až k otázce přelévání moci mezi nahotou a oděvem, kdy nastává jistá syrovost vztahů. Ve chvíli, kdy objekty začnou používat vlastní hlas, stávají se opět subjektem, který navazuje s diváky oční kontakt.
Toto dílo Mette Ingvartsen, možná více jak 69 positions, může navodit otázky týkající se chápání těla jako objektu v naší společnosti. Taktéž se může ptát po otázkách samotné kulturní praxe, kdy po zaplacení vstupného očekáváme „kulturní orgasmus“ za své peníze, či po otázkách subjektivity a vystaveného pohledu vůči druhému.
Ale především, a to považuji za nejdůležitější aspekt vídeňského vystoupení Mette Ingvartsen, vytváří vizuální obrazy, které pracují s imaginací diváka a otevírají jeho vlastní potěšení, jeho hranice a pochyby ve vztahu nejen k druhému, ale celkově k okolnímu světu, včetně svého vlastního já. Tanzquartier Wien dle mého názoru neprohloupila s pozváním této dánské umělkyně jako potenciality progresivního, někdy politicko-aktivistického, ale především současného umění v prostorách MuseumsQuartier Wien.
_________________________________________________
Mette Ingvartsen: 69 positions, 7 pleasures / Tanzquartier Wien / Vídeň / 28. 10. - 31. 10. 2015
Tomáš Murár | Narozen 1990, student dějin umění na FF UK, zaměřuje se především na metodologii a teorii dějin umění. Mezi jeho další sféry zájmu patří americké umění, současná galerijní praxe či umělecká kritika.