TS: Juraj Gábor v lodi kostola v Haluziciach
13. 9. 2023Infoservis
Juraj Gábor / Zrkadlenie / Kurátor a odborná spolupráca: Peter Megyeši / Kostol Všetkých svätých, Haluzice / 10. 5. - 1. 10. 2023
Miesto: Kostol Všetkých svätých, Haluzice (okres: Nové Mesto nad Váhom,Trenčiansky kraj) Autorské a kurátorské uvedenie diela vernisážou a komentovanou prehliadkou za každého počasia: 17. 6. 2023, 17:00
Termíny plánovaných sprievodných podujatí pre verejnosť. Komentované prehliadky sobota 12.8. 2023, 17:00 s Jozeform Trtolom; sobota 16.9.2023, 16:00 s Michalom Žákom; Komentovaná prehliadka s finisážou nedeľa 1.10.2023, 16:00 s Petrom Megyešim
Kurátor a odborná spolupráca: Peter Megyeši
Autor: Juraj Gábor
Prístupnosť dočasného umeleckého diela pre verejnosť: 10.máj - 1.október 2023
Foto: Ján Kekeli
Statika konštukcie: Vlado Butek
Morské vlny v lodi kostola v Haluziciach
Vizuálny umelec Juraj Gábor si vybral národnú kultúrnu pamiatku, stredoveký kostol Všetkých svätých v Haluziciach z 13. storočia, ako miesto pre vytvorenie nového dočasného umeleckého diela. Zvlnená drevená konštrukcia doslova zatopila 140 metrov štvorcových podlahovej plochy kostola a tvorí protipól premenlivej nebeskej klenby nad hlavami návštevníkov. Dielo sa volá Zrkadlenie a autor ho pripravoval pre konkrétne miesto od roku 2019. Posledná stavebná fáza prebehla v prvej polovici mája roku 2023, kedy dielo počas deviatich dní vytvorili traja šikovní majstri Milan Stanco, Tomáš Hudcovič, Zdenko Majerčák pod Gáborovým vedením.
“Opevnená ruina pôvodne románskeho kostola v Haluziciach je výnimočná práve tým, že nemá strechu. Zdanlivý defekt, ktorý nedovolil užívať kostol ma bohoslužby od 19. storočia je dnes jeho najväčšou kvalitou. Pre nás je novou možnosťou ako si pokojne ležiac na diele a pri pohľade hore na oblohu cez obdĺžnikový rám múrov uvedomovať neobsiahnuteľné nekonečno” hovorí Gábor
V 70tych rokoch minulého storočia sa pamiatkári správne rozhodli stabilizovať deštrukciu kamenných obvodových múrov bez zastrešenia, a tak môžeme dodnes obdivovať túto bezpečnú ruinu so zachovalou pôvodnou románskou polkruhovou apsidou a úzkymi okienkami.
Dielo situované do celej rozlohy kostola je ako voda - horizontálne, ale okrem seba poukazuje hlavne na vzťah vertikálny - na obrazné zrkadlenie neba na zemi. Táto vertikála pozorovania je prehĺbená významnou a navštevovanou prírodnou pamiatkou známou ako Haluzická tiesňava, bezprostredne susediacou s múrmi opevneného areálu. “Tiesňavu do hĺbky vymyla v dlhom čase voda, ktorá padá s dažďom z hora” objasňuje jednoducho Gábor.
Umelec sa pri prípravách i realizácii v regióne stretol s ústretovou spoluprácou, súhlasom a podporou vedenia obce Haluzice - pánom starostom Madilom, s pánom farárom rímskokatolíckej cirkvi Jankovičom z Farnosti Bošáca - zástupcom vlastníka kostola, profesionálnou spoluprácou s Krajským pamiatkovým úradom v Trenčíne v zastúpení pani Pavolkovej, s ústretovou spoluprácou pána Gazdu z obce Štvrtok, kde materiál na dielo počas príprav niekoľko rokov pred inštaláciou skladoval. Rovnako sa tešil záujmu a pohostinnosti miestnych obyvateľov i turistov, ktorý ho počas realizácie navštevovali, povzbudzovali, pomáhali a kládli podnetné otázky.
Veľkú väčšinu materiálu na dielo autor zrecykloval z diel Vlnenie z roku 2019 a Dopĺňanie Sphéry z rokov 2020-2023.
Tvorbu diela významne v roku 2022 a 2023 z verejných zdrojov podporil formou štipendia Fond na podporu umenia.
Realizácia Zrkadlenie v Haluziciach (2023) je súčasťou dlhodobej tvorivej línie autora a rozvíja fenomény sprostredkované v jeho dielach ako sú Malý levitujúci objekt v Banskej Štiavnici (2011-2012), Gradácia v Lučenci (2014), Zraková pyramída v Zlíne (2014) a v Súľove (2015-2020), Vertikálna gradácia v Prahe (2016), Počúvadlo v Liešnici (2017-2023), Tvar vlny v Prahe (2017), Vlnenie v Liberci (2019), Prechod v Banskej Štiavnici (2019-2023), Kratochvíľa v Banskej Belej (2019-2023), Dopĺňanie Sphéry v Žiline (2020-2022), Sphéra v Trenčíne (2022).
Juraj Gábor (1985 Lučenec)