TZ: V červnu proběhne Pražské Qadriennale 2023

Vedle hlavní lokace Pražského Quadriennale scénografie a divadelního prostoru, kterou bude poprvé Holešovická tržnice, a dvou vnitřních prostor, Veletržního paláce Národní galerie Praha a DAMU, se festival snaží využít sdílených venkovních veřejných prostor, aby plně zachytil všechny kontexty, v nichž je možné umění performance prezentovat. Mezi 8. a 18. červnem PQ představí více než 30 představení ve veřejném prostoru, především v rámci programových sekcí PQ Performance a PQ Studio Stage.

Performance ve veřejném prostoru vyvolávají debaty, představují progresivní umělecké formy, myšlenky, názory i společenské kritiky. Jednou z rovin tématu letošního PQ – RARE – je přiblížit umění každému a vyzvat všechny návštěvníky k aktivní účasti a interakci. Tento aspekt je ústředním bodem myšlenky PQ; vyjmout performance z divadelních budov a představit ji ve skutečném světě, kde se mohou diváci aktivně zapojit, a kde prostor dostávají méně známí tvůrci.

„Programová sekce PQ Performance shromáždila prostřednictvím otevřené výzvy více než 250 přihlášek. Kurátorský tým vybral 20 představení, která vyvolají vzácná a obohacující setkání, a zároveň poodhalí poetický a kritický potenciál prostoru,“ vysvětluje Carolina E. Santo, kurátorka PQ Performance.

Audiovizuální umělec Pietro Marullo, jehož tvorba se pohybuje na pomezí vizuálního a performativního umění, představí interdisciplinární performance WRECK – List of Extinct Species. Prostorem se pohybuje velký nafukovací objekt z černého plastu. Tento abstraktní tvar – lovec – polyká a vyplivuje lidské bytosti. Performance můžeme vnímat jako alegorii Leviatanů nebo starověkých mýtů o hlubokomořských příšerách. Zároveň funguje jako metafora kapitalismu a stavu lidstva v něm. Představení vznikne ve spolupráci s festivalem Tanec Praha.

Z Media Art and Technology Lab (MAD Lab) Kyperské technické univerzity přivezou Dr. Doros Polydorou, Maria Mitsi a Nasia Papavasiliou participativní, imerzivní zážitek Victor X. Tato performance otevírá diskuzi o současných vědeckých experimentech a poskytuje rámec pro zkoumání etických dilemat, která za nimi mnohdy stojí. Částečně řízená cesta různými prostory a interaktivními body rozvíjí příběh prostřednictvím environmentálního vyprávění a vybízí diváky k volbám, které ovlivňují konečný umělecký výsledek.

Součástí PQ Studio Stage, které spolupořádají studenti pražské DAMU, je také série venkovních představení. Jedna z pozoruhodných mezinárodních spoluprací, A Chorus of Immortal Toxins, je site-specific rituál masek, který kriticky nahlíží na vliv škodlivin na náš svět. Kult postapokalyptických učedníků, rozmístěných podél břehu Vltavy, se schází, aby vzdal hold pěti z nejtoxičtějších materiálů lidské existence: chromu, azbestu, olovu, petroleji a formaldehydu. Performance ideově staví tyto znečišťující látky do role objektů uctívání, čímž převrací tradiční náboženská vyprávění a odhaluje ničivé důsledky industrializované chamtivosti a kultu produktivity.

Výstava zemí a regionů, historicky nejvýznamnější programová sekce PQ, se v minulém století spoléhala především na ucelené statické exponáty, které soutěžily o prestižní cenu Zlatá triga. Interaktivita a performativita se v této sekci začala rozvíjet především v několika posledních ročnících PQ.

Polská národní expozice na PQ23 vyzývá návštěvníky, aby opustili vnitřní halu výstavy, rozhlédli se a vychutnali si scénografické situace objevené v rámci průzkumné zvukové cesty, kdy jako průvodce slouží mobilní aplikace Echoes. Tato koncepce zohledňuje aktivní účast diváka/posluchače, který spoluurčuje svou vlastní procházku Prahou, přičemž s objekty, situacemi a architekturou zachází jako s ready-made scénografií. Znovu tak využívá již vybudované a přítomné prvky a prostřednictvím zvukového zážitku je uvádí do nových souvislostí.

„Jménem celého Ministerstva kultury ČR mě velmi těší, že PQ opět přivítá vážené zahraniční hosty, umělce a odborníky, stejně jako návštěvníky z celého světa. Se zájmem sleduji expanzi programu PQ do veřejného prostoru prostřednictvím zajímavých uměleckých intervencí přístupných všem, díky kterým festival osloví širokou veřejnost akcemi nejen v Holešovické tržnici, ale i přímo v ulicích Prahy. Věřím, že Pražské Quadriennale 2023 bude jednou z nejzajímavějších kulturních událostí roku," dodává Martin Baxa, ministr kultury České republiky.

Kompletní program Pražského Quadriennale bude zveřejněn v dubnu. Po zveřejnění programu budou do prodeje nasazeny jednodenní a třídenní Festivalové Passy. Do té doby zůstává v prodeji celo-festivalový 11denní Festival Pass za předprodejní cenu 2 400 Kč a 1 400 Kč pro studenty.

Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru

od roku 1967 každé čtyři roky zkoumá umělecké oblasti scénografie, performance designu a prostoru se všemi jejich aspekty - od scénického umění, kostýmu, světelného a zvukového designu a architektury prostoru performance až po site-adaptive performance, aplikovanou scénografii, rozšířenou a virtuální realitu, technologie jako Motion Capture a laser nebo kostým jako performance, a to v rámci výstav, instalací, architektonických konceptů, workshopů, performancí a dalších živých akcí. Jádrem myšlenky festivalu je představit současný performance design jako nezávislou uměleckou formu, která působí na lidskou představivost prostřednictvím všech smyslů – zraku, čichu, sluchu, hmatu a chuti. PQ 2023 bude hostit umělce z přibližně stovky zemí ve více než 300 bodech programu, což z něj činí nejvýznamnější akci svého druhu na světě.

Opustili jsme dobu, kdy scénografie viděla scénu, kostým, osvětlení a zvuk jako oddělené výtvarné profese. Rozmanitost současné scénografie je natolik rozsáhlá, že téměř není možné ji jednoduše popsat, kritizovat nebo analyzovat. Modely, scénografické návrhy a fotografie jsou stále vynikajícím zdrojem přibližujícím myšlení a představivost umělců a zároveň mapují kreativní proces scénografie. O prostředí, kontextu, emocích a celkové atmosféře představení nám ale říkají jen velmi málo. Jediným způsobem, jak ukázat scénografii v její pravé podobě včetně diváků, je prožít ji naživo, prezentovat v živé akci, performanci nebo kurátorsky vytvořeném prostředí.