TZ: Tomáš Krupka a Lukáš Paleček v Galerii Art brut Praha

Tomáš Krupka, Lukáš Paleček / Zápisy a zákresy / kurátor: Jaromír Typlt / Galerie Art brut / Praha / 23. 2. - 18. 3. 2023

Pátá výstava v galerii Art brut Praha bude zvlášť zajímavá pro obdivovatele toho, co bývá obvykle označováno jen za „čmáranice“. Může to působit překvapivě, ale zájem teoretiků i sběratelů art brut se dnes čím dál víc obrací právě k tomuto druhu projevů. Rukopisy běžnému čtenáři neproniknutelné, často zcela nepřehledné, stejně jako různá rozbujelá technická schémata, bývají dnes vyhledávány mnohem víc, než díla na první pohled „výtvarná“, tedy kresby nebo malované obrazy.

Na výstavě se setkají dva čeští autoři, v podstatě vrstevníci, jejichž tvorba je podobně neuhlazená a živelná.

Tomáš Krupka (1982) se na větší výstavě představí vůbec poprvé. Jeho okolí ho zná jako člověka, který si bez přestání něco zapisuje. Podle vlastních slov se snaží o „kompresi“, o maximální nahuštění dat po vzoru počítačových dokumentů. Vyrostl do světa, ve kterém je lidská pozornost neustále přesměrovávána k nějakým odkazům, vzdáleným adresám, a pokouší se s těmi daty držet krok: lomítka, tečky, šipky, zavináče a další zvláštní znaky jsou vlastně jedinou interpunkcí jeho rukopisů. Mezery mezi slovy tento zapisovatel v podstatě nezná. O čitelnost se nepokouší, jenom tu a tam se dá zachytit nějaké zřetelnější slovo, které třeba zrovna zaslechl a hned si ho „uložil“. Jeho texty nedokážeme číst, ale můžeme sledovat, jak v nich dochází k různým změnám hustot a tlaků.

Lukáš Paleček (1977), autor působící v Ateliéru radostné tvorby na Letné, nadšeně sbírá a portrétuje staré vyřazené přístroje a spotřebiče, především pračky, rádia nebo magnetofony. Sbírá i jednotlivé součástky, ze kterých pak sestavuje svoje vlastní přístroje. Tímto nadšením v roce 2019 strhl i konceptuální umělkyni Evu Koťátkovou ke společné výstavě – performanci „Romo pračka pere okurky“ v pražské Galerii v Jelení. Jeho kresby se podobají rentgenovým snímkům a jsou nápadné zvláště propletenými liniemi drátů, kabelů, trubek nebo jiných sítí. Někdy se v nich objevuje i písmo nebo ceny, které stoupají do astronomických výšek. Palečkova tvořivost se ale nezastavuje u kreslení: zakládá si různé dokumenty do jakéhosi deníku, vytváří i pozoruhodné pantomimy s imaginárními pračkami a sekačkami.