TZ: Aneta Chatzigeorgiu v Galerii Edikula

Aneta Chatzigeorgiu / BIOART / kurátorky: Tereza Kučerová, Jana Semrádová / Galerie Edikula / Brno / 22. 9. – 23. 10. 2022

Galerie Edikula zahajuje výstavní program podzimního semestru 2022 první výstavou nazvanou BIOART: Případ metamorfózy vlasového stvolu studentky Masarykovy univerzity Anety Chatzigeorgiu. Tato instalace je v celém dosavadním působení Galerie Edikula výjimkou, jelikož její vystavení iniciovala Filozofická fakulta MUNI jako příspěvek k oslavám 200. výročí narození Johanna Gregora Mendela pod hlavičkou Mendel200. Díky tomu jsou v Galerii Edikula aktuálně k vidění výsledky autorčiny stejnojmenné bakalářské práce, ve které Aneta Chatzigeorgiu propojila vědeckou práci s BioArtem. Instalace je k vidění v původních prostorách Galerie Edikula ve výklenku na chodbě budovy C Filozofické fakulty na ulici Arne Nováka od 22. 9. do 23. 10. 2022.

V tomto akademickém roce začíná Galerie Edikula svůj výstavní program zcela netradičně. Na přání Filozofické fakulty MUNI se zapojila do oslav Mendel200 a vystavila instalaci Anety Chatzigeorgiu, BIOART: Případ metamorfózy vlasového stvolu, která vychází ze stejnojmenné bakalářské práce a prezentuje její hlavní výstupy. Výstavní projekt stojí na pomezí vědeckých pokusů s geny a umělecké činnosti vycházející z BioArtu. Po jarním výstavním bloku, kdy diváci mohli vidět výstupy open callu uzavřené výstavou Michaely Rapavé (Čekání, Izolace & Bdění.), budou od 22. 9. 2022 do 23. 10. 2022 vtažení do instalace pocházející z akademického prostředí a dokumentující umělecko-vědeckou činnost.

Aneta Chatzigeorgiu v současné době studuje druhý ročník magisterského oboru Teorie interaktivních médií na FF MUNI. Její zájem o přírodní vědy ji ale v předchozích letech zavedl ke studiu na První lékařské fakultě Univerzity Karlovy, kde strávila jeden rok. Ráda propojuje vědeckou činnost s uměleckou, snaží se nalézt nové využití materiálu, provádí experimenty a vytváří interdisciplinární díla s přesahem přírodních věd do umění. O BioArtu se dozvěděla během svého bakalářského studia na FF MUNI. Hlavní otázkou, kterou se zabývala ve své diplomové práci, bylo zkoumání možností dalšího využití spáleného vlasového stvolu (vlasu) přeměněného na popel a jeho užití v umění a genetice. Použití popelu v umění je známo již od nepaměti, autorka se ale v duchu BioArtu zajímala především o mísení lidských genetických informací s DNA rostliny. Poukazovala tím na možnosti předání genetických informací mezi lidským a rostlinným organismem, které jsou i přes svou zdánlivou odlišnost geneticky velmi blízké a lze je snadno kombinovat. Mimo jiné se také zabývala propojením softwarových a lidských genetických informací při výrobě 3D tiskového modelu.

V Galerii Edikula tak budou k vidění dva nejdůležitější výsledky zkoumání této přeměny informací. Prvním z vystavených děl je 3D tisk, jehož tvar vychází z jejího křestního a rodného jména, náhodného generátoru čísel a tabulky Amerického standardního kódu pro přeměnu informací, v jehož hmotě je obsažen její vlasový popel. Druhým vystaveným dílem budou fotografie z praktické části bakalářské práce, v rámci které autorka vypěstovala vzácnou odrůdu růže Herzogin Christiana. Rostlinu zasadila do půdy obohacené vlasovým popelem a pravidelně ji vyživovala vlastní urinou a suspenzí ze svého vlasového popelu. Díky této speciální péči vzácná růže vykvetla a její květy se staly základem pro růžový olej a tělový peeling rovněž obohacený o vlasový popel autorky. Autorka se tak snažila ukázat, že z odpadního materiálu, který již považujeme za mrtvou, nepotřebnou hmotu, lze vytvořit něco nového, využitelného a krásného a vdechnout tomu tak nový život.

Činnost Galerie Edikula je financována ze Stipendijního programu pro podporu spolkové, kulturní a umělecké činnosti studentů Filozofické fakulty Masarykovy univerzity.

Otevírací doba / Opening hours: 8 – 20