TZ: Mladí a klidní v MeetFactory

Alžběta Bačíková a Veronika Janštová, Radka Bodzewicz, Dante Buu, Pavel Havrda, Juliana Höschlová, Semir Mustafa, Michael Nosek (ve spolupráci s Hanou Noskovou), Kristýna Šormová, Marie Tučková / Mladí a klidní / kurátorka: Eva Riebová / Galerie MeetFactory / Praha / 12. 4. - 29.5. 2022

Tiché výkřiky ukryté v dílech Mladých a klidných volají po návratu k počátkům

V úterý 12. dubna se v Galerii MeetFactory zabydleli Mladí a klidní - umělci a umělkyně stejné generace, jež opustila konceptuální minimalismus dominující v době jejich studií na uměleckých školách a uchýlila se k řemeslným technikám vyžadujícím rukodělnou zručnost, houževnatost a mnohdy fyzicky i psychicky úmornou ruční práci.

„Nazývám je s velkou mírou nadsázky Mladými a klidnými, jelikož nereagují na výzvy dnešní doby hlasitými výkřiky, ale všívají, vrývají, vpichují a vyřezávají je do svých děl,” říká kurátorka výstavy Eva B. Riebová.

Náročný proces tvorby díky svému repetitivnímu rytmu přináší stav plného soustředění - „flow”, který ve spojení s uspokojením z tvorby samotných objektů a hmatovým vjemem jednotlivých materiálů, na rozdíl od práce v digitálním prostředí zklidňuje. Alespoň teoreticky.

„Mnohahodinová manuální práce může zároveň vyvolávat pocity stresu a fyzické bolesti. K ruční práci se autoři a autorky často obrátili v reakci na frustraci ať už spojenou s uměleckou tvorbou (přesycení digitálním a konceptuálním přístupem k umění), společenskou marginalizací, novou životní situací, zdravotním stavem anebo v posledních dvou letech pandemií,” dodává kurátorka. „Každý z vystavujících a vlastně i ze členů technického týmu si výstavu nějakým způsobem protrpěl. A't už jsou to propíchané prsty, v jednom případě dokonce i jazyk, zničená záda, pocuchané nervy, když prkénka skládané podlahy nedržela u sebe tak, jak měla.”

Kromě frustrace či potřeby uvolnění umělecké formy, kterou se v souvislosti s osvojením řemesla samotní umělci a umělkyně zmiňují, je dalším často artikulovaným motivem potřeba „návratu”. Jednak k jejich uměleckým začátkům (základy řemeslné práce si osvojili často jako dospívající a pak je opustili opojeni nastupujícími novými technologiemi) a jednak k návratu archetypální práci, přinášejícím pocity sebepotvrzení či „znovuukotvení”, které jsou v dnešní době plynule proplouvající z pandemické paralýzy do reality nedalekého a do nedávné doby nepředstavitelného válečného konfliktu nesmírně zapotřebí.

Výstavě na první pohled dominují velkolepá instalace z odřezků vyřazeného sektorového nábytku z 60.–80. let light designéra a scénografa Pavla Havrdy a velkoformátová abstraktní plátna Kristýny Šormové. Způsob, jak v ruční práci prohloubit svůj vztah s blízkou osobou, rodinným příslušníkem, nalezli Michael Nosek - pro výstavu připravil koberec společně se svou babičkou - a Marie Tučková. Také Semir Mustafa a.k.a. Dante Buu, jediný zahraniční umělec pocházející z Černé Hory, se naučil vyšívat od žen ze své rodiny. Výšivka je pro něj způsobem zpracování vlastních emocí a vyrovnávání se s vlastní identitou. Drobné paličkované dílo, které společně se svou sestrou Veronikou Janštovou vytvořila Alžběta Bačíková zcela vybočuje z umělčina profilu. Jedná se o první spolupráci sester, jejíž motivací byla touha po zintenzivnění kontaktu s někým, kdo Alžbětu zajímá. „Suits”, obleky Juliany Höschlové, propojují uměleckou interpretaci blížící se klimatické apokalypsy, která vymýtí lidský život z povrchu Země s úzkostnou reakcí na mediální obrazy aktuální uprchlické vlny z východní Evropy. Radka Bodzewicz jde vlastně v opačném směru než dosud zmínění autoři a autorky: k řemeslně ovládnuté technice malby přidává zpětně vrstvu digitální animace. Motivy na plátnech připomínají jeskynní kresby jak svou zemitou barevností, tak figurativní zkratkou.

Výstava je součástí dlouhodobého výstavního cyklu Jiné poznání, v rámci kterého kurátorky Galerie MeetFactory sledují formáty předávání vědění, jež se vymykají racionalistickému principu dominujícímu v západním a středoevropském prostředí. V Galerii MeetFactory je k vidění do 29. května 2022.