TS: Lenka Cisárová v Rozkvet Gallery

Lenka Cisárová: Sorrowings / kurátorka: Michaela Šuranská /  Rozkvet Gallery, Banská Bystrica / 5. 2. – 25. 3. 2022

Lenka Cisárová v Rozkvet Gallery

Sorrowings je najnovším projektom Lenky Cisárovej (*1984). 

Autorka tu, podobne ako v starších intermediálnych dielach, skúma a reflektuje sociálnu problematiku a ľudskú psychiku pričom využíva ilúziu a surreálnu estetiku.

Vo fotografickom cykle Sorrowings siaha po zátiší, žánri spájanom s klasickými formami a v súčasnosti aktualizovanom v trende ,,still life“. Vizuálne pôsobivé inscenované zátišia tu však nie sú motívom sami o sebe. Sú zároveň priestorom pre uskutočnenie experimentu. Digitálne fotografie pútajú svojou technickou dokonalosťou a ilúziou, na druhej strane znepokojujú dvojznačnosťou toho, čo vlastne zachytávajú. Nachádzame v nich farbami hýriace telá živých organizmov, motýľov a motýlích lariev, vsadené do arteficiálnych mikrosvetov. 

Ohliadnutie sa do minulosti, za inscenovanou fotografiou, nás zavedie do 19. storočia, k ,,piktorialistickej fotografií“ alebo k surrealistickej fotografií 30. rokov 20. storočia. Rané fotografické postupy boli často takmer zhodné s maliarskymi. Týkalo sa to aranžovania rekvizít a inscenovania situácií, v ktorých nebolo takmer nič ponechané náhode.

Práve napätie vo fotografiách Lenky Cisárovej je spôsobené výrazným kontrastom dvoch prístupov: prvým je systematické konštruovanie obrazového prostredia a druhým experimentálne umiestnenie živého motýľa či jeho larvy. Obrazová konštrukcia sa tu stretáva s prvkom náhody, keďže živočíšny aktér sa aj v umelom prostredí správa podľa vlastnej fyziológie. Autorka, podľa jej slov, vytvára pre živý organizmus podmienky ,,núdzového stavu.“ Živočíchy vkladá do akejsi náhradnej reality a situáciu prirovnáva k ľudskej izolácie a k strate kontaktu s prirodzeným svetom.

S pojmom simulovanej reality korešponduje aj estetika virtuálneho priestoru či reklamy, ktorou sa Cisárovej mikro-environmenty vyznačujú. 

Tento experiment nie je samoúčelný. Vypovedá o nanajvýš aktuálnej problematike, o zmenách s akými sa spoločnosť stretla s príchodom epidémie Covid - 19. Záležitosti ľudského vnútra sa stali globálnymi. Spoločnosť sa vo svojom zmenenom fungovaní môže cítiť podobne neprirodzene ako autorkini hmyzí aktéri. Vzťah k interiéru a k priestoru ako takému je prehodnocovaný takisto ako známe polarity ,,prírodné a umelé, autentické a simulované, organické a anorganické.“

Habitat zvieraťa je jasný, ale habitat človeka nie. Ľudia premýšľajú o kapacite a dispozíciách svojho bytu, a koexistovaní s druhými, o vlastnej telesnosti, o nebezpečenstve a permanentnom ohrození. 

Motýľ je sám o sebe tak trochu ,,zátišie vanitas“. Dĺžka jeho života symbolizuje dočasnosť. Zároveň však v kresťanskej symbolike predstavuje transformáciu ľudskej duše. 

Michaela Šuranská

Lenka Cisárová (*1984) vyštudovala Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave. Vystavovala na výstavách “plus mínus XXI” v Dome umenia v Bratislave, “En Face” v Nitrianskej galérii, “ESSL AWARD CEE Winners” v Essl Museum v Rakúsku, ako aj na samostatnej výstave “Shining” v Galérii 19 v Bratislave. Je držiteľkou ceny ESSL AWARD 2009 za multimediálny projekt “Tí milovaní”, v ktorom kombinovala tradičnú maľbu s videoprojekciou.

Má tendenciu reflektovať témy zo spoločenského diania, psychológie, či sociálnych a rodinných pomerov. Jej výtvarným jazykom je kombinovanie médií, vytváranie vizuálnych ilúzií, tvorba inštalácií. Vo fotografii smeruje k súčasnému trendu “still life”, kde pomocou aranžovania nesúrodých objektov a prvkov vytvára nové významy a akcentuje surreálne pôsobenie.

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.