TZ: Studnice moudrosti v Galerii MeetFactory

Výstava Studnice moudrosti ukazuje tělo jako zdroj poznání

Toyen, Anna Daučíková, Eva Kmentová, Alina Szapocznikov, Veronika Šrek Bromová, Marie Lukáčová, Kris Lemsalu nebo Yishay Garbasz. Napříč generacemi a z různých perspektiv, vždy ale sebevědomě a suverénně ukazují vystavující v Galerii MeetFactory tělo jako zdroj poznání. Výstava Studnice moudrosti / Wells of Wisdom je v MeetFactory k vidění do 20. 3. 2022.

Skupinová výstava Studnice moudrosti / Wells of Wisdom, která měla vernisáž v úterý 18. 1. v Galerii MeetFactory, hledá odpovědi na otázky, jak tělesnost ovlivňuje naše chápání a prožívání světa, a jak může být samotné tělo zdrojem poznání. „Vycházíme ze zkušenosti, že tělo, které je ve společnosti patriarchátu – ve kterém stále žijeme! – vnímáno jako společensky neutrální, prvotní a tedy přirozeně nadřazené, je tělo cis muže,“ říkají kurátorky výstavy. „Nás naopak zajímá zkušenost a poznání těl, která jsou z výše zmíněné perspektivy shledávána jako ,jiná’, resp. příznaková. Tato těla ale nechceme označovat pouze jako ženská.“ Pomyslná studnice moudrosti, k níž výstava odkazuje, do sebe má pojímat bohatství a poznání, které přesahuje genderové identity cis a trans žen, které jsou na výstavě zastoupeny většinově.

Kurátorky Tereza Jindrová a Eva B. Riebová zdůrazňují, že zkušenost získanou tělesným prožíváním má každý*á z nás, ale nelze ji popsat jako univerzální ani v případě stejného genderu. „Přesto ale hledáme, co vystavující v kontextu tělesnosti spojuje, aniž bychom zpochybňovaly jejich individualitu,“ říkají. Spíše než biologické procesy poukazují kurátorky na vliv společenský: „Nerovnosti, které zakoušíme, nejsou způsobeny našimi těly; odlišnosti našich těl od onoho „neutrálního“ patriarchálního těla ale tyto nerovnosti umožňuje společnosti normalizovat.”

Převážná část vystavených děl se soustředí na ty nejintimnější tělesné partie, které jsou vnímány jako otisky subjektivity jejich autorek*ů i jako výrazné symboly – brány k tělěsné moudrosti, uzlové body potěšení a bolesti, místa slasti i násilí. Díla různých generací, která se z různých perspektiv a pozic, ale vždy suverénně obracejí k tělu jako zdroji poznání sebe sama a okolního světa jsou ve výstavě propojena v jeden živoucí celek. Vedle sebe tak stojí ilustrace Toyen z počátku 30. let, které překvapují svou aktuálností, feministicky orientovaná díla Jany Želibské z let šedesátých, dnes již ikonické fotografie Veroniky Šrek Bromové z konce minulého století nebo nejnovější díla mladých českých umělkyň Marie Lukáčové Romany Drdové, která vznikla přímo pro tuto výstavu. Celek výstavy propojuje výrazná kurátorská vize výstavní architektury, realizovaná ve spolupráci s architektonickou dvojicí Stibitz & Stibitz.

Výstava je dalším výstupem projektu Jiné poznání / Other Knowledge, v rámci kterého už v MeetFactory proběhly výstavy AI: All Idiots, Planted in the Body, Eva Koťátková: Rozhovory s monstrem, Kde jsou lvi? / Ubi sunt leones? a Spiritualities: Three Contemporary Portrayals of Transcendence and Beliefs.

Studnice moudrosti / Wells of Wisdom

  1. 1. –20. 3. 2022

vernisáž: 18. 1. 2022

Vystavují: Julie Béna (FR/CZ), Aline Bouvy (BE), Veronika Šrek Bromová (CZ), Anna Daučíková (SK/CZ), Romana Drdová (CZ), Zackary Drucker (USA), Esther Ferrer (ESP), Yishay Garbasz (ISR), Eva Kmentová (CZ), Kris Lemsalu (EST), Marie Lukáčová (CZ), Alina Szapocznikow (PL), Toyen (CZ), Marianne Vlaschits (AT), Jana Želibská (SK)

kurátorky: Tereza Jindrová, Eva B. Riebová

produkce: Jan Vítek

asistentka produkce: Livia Gazdíková

architektonická koncepce: Tereza Jindrová, Eva B. Riebová, Stibitz & Stibitz

grafický design: Jan Arndt, Richard Wilde

partneři výstavy: České centrum • Slovenská národná galéria • Gandy Gallery

speciální poděkování: Temnikova & Kasela Gallery, Památník národního písemnictví, Uměleckoprůmyslové museum v Praze, Luis De Jesus Los Angeles, Baronian Xippas, Nadační fond Kmentová Zoubek, Ivan Šrek