TZ: Lada Semecká v Galerii Kaple ve Valašském Meziříčí

27. 11. 2021Artalk Infoservis

Lada Semecká / Kaligrafie zvuku III. / kurátorka: Romana Veselá / Galerie Kaple / Valašské Meziříčí / 25.11. 2021 - 21.1. 2022

Projekt sklářské výtvarnice Lady Semecké Kaligrafie zvuku představí v Galerii Kaple ve Valašském Meziříčí skleněné obrazy vycházejících ze záznamu nízkofrekvenčních vibrací a interaktivní akustické objekty.

Výstava sklářské umělkyně Lady Semecké nazvaná Kaligrafie zvuku III. je výtvarným vyústěním dlouhodobého tématu zkoumání přírodních jevů tak, jak je ze své pozice vnímá člověk. „Lada Semecká svoji tvorbu hluboce prožívá, ale současně pracuje systematicky. Vlastnosti materiálu ověřuje ve vztahu k přírodním živlům a zkoumá základní působení jejich sil. Proto v jejich dílech vnímáme řád, logickou následnost a osobní blízkost a cit současně.“, uvedla kurátorka výstavy Romana Veselá.

Výstava je sestavena ze dvou částí – obrazů a objektů. Ty prozatím nikdy nebyly takto dohromady představeny. Skleněné desky připomínající oblačné soustavy či krajiny mraků jsou vytvářeny vibrací skla posypaného skelnou drtí. „Bezprostředně zaznamenávají samovolný proces nízkofrekvenčních vibrací a svou vizualitou referují o způsobu šíření vln prostorem. Mraky jako nekonečně proměnlivé formy nesou podobu vln, jejichž frekvence však nezasahuje do zvukového pole,“ přibližuje obrazy Lada Semecká.

Naproti druhá část výstavy zahrnuje akustické objekty, kterými autorka zkoumá možnosti tvaru ve vztahu k materiálu a následnému vyústění ve zvukové vjemy. Nádoby – objekty – zvony, jak je autorka nazývá, pro ni představují úvahu nad vnějším a vnitřním prostorem, křehkou hranici vymezující dvě strany.

Zvuková stopa se podílí na ovládnutí a zpřítomnění prostoru. K interaktivní účasti je vybízen divák – pozorovatel, který sám nechá objekt rozeznít a zaposlouchá se do vln šířících se prostorem až k jejich utichnutí. „Zvony a zvukové objekty naléhavě čekají na okamžik, kdy do nich udeří návštěvník, nebo nastane situace, která je sice náhodná, ale Ladou předpřipravená. Díla jsou tak závislá na čase, konkrétním okamžiku, ale také na vnitřním rozpoložení a temperamentu diváka, nebo síly a razance očekávané náhody. Zkoumáním materiálu u těchto objektů Lada dokázala propojit formu se zvukem a obě části díla jsou tím v rovnováze,“ doplnila kurátorka výstavy.