Americký umělecký kolektiv si pohrává s originalitou děl

Minulé pondělí, 25. října, odstartoval brooklynský umělecký kolektiv MSCHF (čti „mischief“ – tedy česky „neplecha“) další ze svých projektů zpochybňujících originalitu uměleckého díla a globální umělecký trh. Tentokrát si členové kolektivu vybrali za cíl kresby od Andyho Warhola, jak píše ve zprávě ze světa Martin Vaněk.

Foto: moforgeries.org

Projekt nese název Museum of Forgeries. Kolektiv MSCHF nejprve od losangeleské galerie Hamilton-Selway Fine Art zakoupil za 20 tis. amerických dolarů originální kresbu Andyho Warhola s názvem Víly, kterou umělec vytvořil roku 1954. Jedná se o tuš na papíře o velikosti cca 40 × 32 cm. Následně pomocí robota vzniklo 999 identických kopií tohoto díla a každý kus byl speciálními technikami degradován podle poškození originálu, aby od sebe jednotlivé kusy byly k nerozeznání (podrobný postup je zachycen na videu v uvedeném odkazu). Originální dílo bylo přimícháno mezi kopie a následně každý kus speciálně zabalen a označen názvem „Pravděpodobný originál kresby Andyho Warhola Víly“. Vznikl tak konvolut tisíce děl, mezi nimiž je jeden Warholův originál, ovšem nikdo neví, který z nich to je.

V uvedený den byl na webových stránkách kolektivu odstartován prodej tohoto konvolutu, kus za 250 dolarů. Aktuálně jsou již všechny prodané. Kolektiv MSCHF se tak ocitl v plusu 230 tis. dolarů a zároveň každý kupující má nyní 0,1% šanci, že má doma Warholův originál daleko přesahující kupní hodnotu. Pravou podstatou této subverzivní akce je však podle oficiálního vyjádření MSCHF zahlazení provenience: „Ačkoliv nebylo dílo fyzicky poškozeno, ničíme jakoukoliv budoucí důvěru v jeho pravost. Tím, že házíme jehlu do kupky sena, činíme z originálu stejný padělek, jakým jsou jeho námi vyrobené repliky.“ MSCHF tímto způsobem napadají především mechanismus navyšování cen originálních děl a vytváření jejich aury (s odkazem na Waltera Benjamina), stejně jako mechanismus paradoxního navyšování příjmů umělců a uměleckých institucí pomocí replikací prodávaných jako merchandising. Kopie tak podle kolektivu snižuje hodnotu originálu, ale navyšuje zisk. Členové a členky MSCHF jsou přesvědčeni/é, že ve své podstatě navazují na trajektorii, kterou Warhol započal již ve své proslulé Factory.

Umělecký kolektiv MSCHF byl založen Gabrielem Whaleyem v roce 2016, ale již nyní má za sebou množství podobných akcí. Mezi ty nejproslulejší patří například Severed Spots (2020), jež byla založena na podobných principech jako Museum of Forgeries. Minulý rok totiž kolektiv zakoupil grafiku Damiena Hirsta s pro něj typickým motivem puntíků (celkem jich v díle bylo 88). Každý puntík byl poté z grafiky vystřižen a prodán, jeden kus za 480 dolarů.

Martin Vaněk | Narozen 1982, je historik umění, kurátor a výtvarný kritik. Vystudoval dějiny umění a český jazyk a literaturu na FF MU v Brně. Od roku 2017 je doktorandem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Pracoval jako kurátor v Muzeu Jindřichohradecka, Alšově jihočeské galerii a také v metodickém centru při Moravské galerii. Je spoluautorem stálé expozice AJG s názvem Meziprůzkumy. Sbírka AJG 1300–2016 (2017, 2018, 2019, 2020). Působí jako externí kurátor AJG, externí kurátor Muzea fotografie a moderních obrazových médií v Jindřichově Hradci. Je členem iniciativy Je to i tvoje město.