TS: Zuzana Martinusová a Alexandra Opoldusová v Galérii Výklad

29. 10. 2021Artalk Infoservis

Zuzana Martinusová a Alexandra Opoldusová: Každý deň stretávam veľa tričiek / Kurátorka: Lívia Gazdíková / Galéria Výklad, Trnava / 29. 10. - 20.11. 2021

Autorky: Zuzana Martinusová a Alexandra Opoldusová

Názov výstavy: Každý deň stretávam veľa tričiek

Miesto konania: Galéria Výklad, Hlavná 10, Trnava

Kurátorka: Lívia Gazdíková

Vernisáž: 28.10. 2021 o 18.00

Trvanie výstavy: 29.10. 2021 do 20.11. 2021

Zuzana Martinusová a Alexandra Opoldusová sú obe absolventky VŠVU Katedry textilnej tvorby. Vo svojom projekte sa rozhodli upozorniť na problematiku fast fashion. Práve z tohto dôvodu sa autorské duo mladých umelkýň rozhodlo vizuálne reagovať na podmienky pracovníkov v masových produkciách, ale zároveň sa zamerať a zamyslieť nad potrebou vlastniť. Čo sa deje s vecami, ktoré sme mali radi, ale už ich nechceme nosiť? Stratili pre nás na kráse?

Výstava „Každá deň stretávam veľa tričiek“ sa zameriava najmä na problematiku rýchlej módy. V jednom z výkladov sa počas vernisáže výstavy odohrá performance, ktorá je kritickým postojom voči masovej produkcii. Bezmenní pracovníci vytvárajúci kusy oblečenia za neľudských podmienok, či minimálne sumy sú bežnou realitou v rozvojových krajinách alebo v krajinách s nízkou životnou úrovňou. Za závesom poskytujúcim anonymitu tak autorky sedia a poskytujú náhľad do reality sveta fast fashion. Pri tvorbe používajú vlastné staré kusy oblečenia, ktorým dávajú nový význam. V druhom výklade je umiestnený textilný objekt, vytvorených z pretransferovaných starých kusov odevov, ktorých sa autorky vzdávajú, zbavujú ich pôvodnej funkcie, symbolicky ich pretvárajú a týmto aktom sa od nich oslobodzujú. Textilná pasca je teda spleťou osobných vecí, spomienok, materiálov a rôznych životných období. Ide o oslobodenie od hmotného, odstrihnutie od nehmotného, transformáciu niečoho, čím sme zahltení na nové.  Klietka je priehľadná, dá sa do nej pomyselne vstúpiť, ale zároveň poskytuje aj priestor pre únik. Je tak len na divákovi, ako sa zachová, či ostane v pomyselnej pasci fast fashion priemyslu a vnútornej potreby mať stále niečo nové, alebo vystúpi a bude môcť byť oslobodený.