TZ: Eliška Čabalová a Ladislav Zívr v Galerii výtvarného umění v Ostravě

Galerie výtvarného umění v Ostravě, příspěvková organizace Moravskoslezského kraje, připravila výstavy ostravské výtvarnice a pedagožky Elišky Čabalové a Ladislava Zívra, významného českého sochaře 20. století. Vystaveny budou knižní vazby, digitální tisky, sochy i kresby. Vernisáž obou výstav se za účasti Elišky Čabalové a kurátorek Renaty Skřebské a Gabriely Pelikánové uskuteční 14. září v 17 hodin. Zároveň bude živě přenášena na Facebooku GVUO. V ostravském Domě umění budou výstavy k vidění minimálně do konce října. 

Ostravská galerie připravila další nesmírně zajímavé výstavy, které nabídnou celou řadu nejrůznějších uměleckých děl. Můžeme se těšit na tvorbu významné ostravské výtvarnice Elišky Čabalové, která je uznávaná nejen u nás, ale i v zahraničí. Ovládá řadu knižních technik a do jejího portfolia patří například více než tři stovky autorských knih. Další umělec, kterého v galerii představíme, je sochař Ladislav Zívr, jehož díla obohatí útržky z jeho osobních deníků. Milovníci moderního umění si rozhodně přijdou na své, uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro kulturu a památkovou péči Lukáš Curylo, který nad výstavami převzal záštitu.

VÝSTAVA ELIŠKY ČABALOVÉ

Výstava Elišky Čabalové je rozdělena do dvou částí. První z nich prezentuje dvacet dva digitálních tisků, které zachycují místa, v nichž autorka vyrůstala, žije, tvoří, nebo jsou jen její inspirací ke grafické tvorbě. Druhá část je věnována knižnímu umění a prezentuje autorské knihy, knižní objekty a umělecké knižní vazby. Výstava představuje celé kolekce mimořádných autorských knih a vazeb bibliofilií, které díky autorčině bravurní znalosti techniky překračují hranici uměleckého řemesla až k volné sochařské tvorbě.

Dokladem toho jsou například knižní objekty z cyklu Zlaté knihy. Součástí výstavy je však i dvacet knižních maket, které zachycují historický vývoj knihy a knižní vazby s příznačným názvem Vyhynulé formy, doplnila Renata Skřebská, kurátorka výstavy, a dodala, že autorka tak mimo jiné reaguje i na palčivý problém mizení umělecké knižní vazby, která byla mnoho staletí silnou disciplínou.

Od dětství ráda čtu. Tato posedlost ve spojení s estetikou mne dovedla ke knižnímu umění a umělecké knižní vazbě, kterým jsem věnovala podstatnou část svého života. S vývojem digitálních technologií a nástupem doby obrazové, ne literární, je kniha stále více na ústupu. Přemýšlím nad tím, zda budou zájemci o rukodělnou knižní vazbu, když mizí čtenáři. S tím také souvisí poptávka po takovémto „luxusním“ zboží a nabízí se otázka, zda řemeslo knihaře má nějakou budoucnost, uzavřela Eliška Čabalová.

VÝSTAVA LADISLAVA ZÍVRA

Výstava Ladislava Zívra prezentuje deset soch, jeden objekt a dvě desítky kreseb významného českého sochaře. Zívrovo jméno je spojován se Skupinou 42, s níž také jako jediný sochař vystavoval na první výstavě v roce 1943. V počátcích tvorby jej ale ovlivnil i kubismus a civilismus v podání Otto Gutfreunda, následně začal vytvářet objekty v duchu surrealismu. Výstava je obohacena o citáty ze Zívrových osobních deníků, které si psal v letech 1925–1980. Vystavovaná díla pocházejí ze sbírek GVUO, SVETLIK ART FOUNDATION a ze soukromé sbírky.

Značnou část svého života byl Zívr plastickou osobností. Snažil se pracovat v duchu modernismu, převážně figurativně, zároveň však byl připoután k přírodě, miloval mineralogii, paleontologii a astronomii. Zkoumal přírodu pomocí mikroskopu i dalekohledu. Vytvářel vědecké kresby i grafiky, doplnila kurátorka výstavy Gabriela Pelikánová a pokračovala Ve sbírce GVUO je nejvíce zastoupena jeho tvorba, převážně kresby, z 60. let 20. století, která zachycuje tematiku zrání, plození a zániku v intencích přírody, v ni se organické tvary snoubí s anorganickými a v mnoha případech inklinují k figuraci.