TZ: Artsemestr zima 2021 On-line

Velká přehlídka klauzurních a semestrálních prací Artsemestr zima 2021 probíhá kompletně on-line. Na webu, Facebooku a Instagramu UMPRUM bude možné se postupně seznámit s tvorbou všech ateliérů a dopodrobna i s několika nejlepšími pracemi.

Natalia Dvořáková , Stuha. Ateliér textilní tvorby, UMPRUM, 2021. Foto: UMPRUM

Na konci ledna 2021 obhajovali studenti UMPRUM své klauzurní a semestrální práce. Práci jim komplikovala celá řada omezení a prakticky kompletní přesunutí do on-line prostoru.

„Vzhledem ke stávající situaci jsme se museli rozloučit s možností prezentovat studentské práce v prostorách školy. Chybějící výstavu máme v plánu co nejlépe nahradit na webu, Facebooku a Instagramu UMPRUM. Všechny příspěvky na sociálních sítích by měly být snadno k dohledání prostřednictvím hashtagu #artsemestrzima2021. Mimo to plánujeme i podrobnější seznámení s nejlepšími pracemi letošního semestru, které po obhajobách nominují katedry školy“, říká více k alternativnímu průběhu výstavy prorektor pro vnější vztahy a zahraniční spolupráci Radek Sidun.

Co aktuální Artsemestr zima 2021 s podnázvem On-line přinese, se bude v průběhu února objevovat v on-line prostoru UMPRUM.

Ateliéry a témata

Ateliér architektury I – Sociální bydlení u trati (Praha 3) – návrh objektu v nezastavěném prostoru v blízkosti Hl. nádraží a divadla Ponec, včetně řešení hluku, přístupu a dalších úskalí místa // klauzura: návrh interiér bytu pro sociální bydlení u trati

Ateliér architektury II – Harrachov – Město a Národní zimní stadion (Revitalizace areálu skokanských můstků v Harrachově)

Ateliér architektury III – Průzkum vývoje nových sociálních a ekonomických modelů s přihlédnutím na architektonický potenciál. // klauzura: Architektonická prezentace v době lock-downu využívající různé sociální sítě a média

Ateliér architektury IV – Návrh domu pro konkrétní místo s konkrétním zadáním // klauzura: mrakodrap designovaný maximálními rozměry 60x60m a výškou 150 m, do projekt by měl zahrnovat i sociální přesah funkce stavby

Ateliér průmyslového designu – 2.+4. r. teamový úkol (varná konvice, topinkovač, párkovač, espresso), 3.r. vlastní projekt (udržitelná obuv, příruční zavazadlo, exteriér automobilu, návrh pražského vozu metra), 5.r design krájecího stroje spolupráce s firmou Bizerba // klauzura: Desi(g)nfekce" čistit, léčit pomocí designu, navazujeme na téma "karanténa" a aktuální děje společnosti, zároveň i v širším kontextu významu "čistit prostředí pomocí kvalitního designu"

Ateliér designu nábytku a interiéru – 1. r. KRABICE a produkt, který se do ní má vejít pouze ve složeném stavu, 2.-5.r. návrh trvalé expozice v Ostravě – Cesta peněz - Spolupráce s českou národní bankou // klauzura: 1.r. Penál pro konkrétní cílovou skupinu včetně funkčního prototypu. 2.-5.r. zpracování vizuální stránky a dokumentace projektu pro ČNB tak, aby se mohla zúčastnit tendru.

Ateliér produktového designu – 1. r. – studie přírodniny; 2.-3. r. pop up mobiliář pro prezentaci produktů, č.-5. r. výlohy prodejen exkluzivního skla // klauzura: 1.-5. r. návrh Ceny za mimořádný počin

Ateliér sochařství – téma +:1 (divák, umění – umělec) – výstavy studentů ve veřejném či soukromém prostoru, o kterých referovali návštěvníci výstavy z řas studentů ateliéru. Na základě referencí vznikl Archiv návštěv a zin v podobě kreslené mapy. // klauzura: volné téma

Ateliér malby – volné téma

Ateliér intermediální konfrontace – volné téma + kolektivní téma – postprodukční výklad vybraných filmových děl

Ateliér fotografie I – volné téma

Ateliér skla – 1. r. – Návrh nápojového souboru, 2.-4. r. Koncept a design produktu pro konkrétní značku, 5. r. vypracování celkového konceptu značky včetně rešerší trhu a návrhů produktů // klauzura: IKONA – návrh vlastního produktu a přístupu v návaznosti na rešerši vybrané ikonické značky

Ateliér keramiky a porcelánu – „Kdo zapomíná své dějiny, je odsouzen je opakovat“ – inspirace vybranou událostí z databáze Paměti národa // klauzura: vytvoření díla na základě příběhů Paměti národa – spolupráce s Pamětí národa a aukční síní Sýpka

Ateliér K.O.V. – Klika – klika pro stavbu významného architekta, jehož jméno si studenti vylosují // klauzura: volná interpretace v návaznosti na vylosovaného architekta

Ateliér módní tvorby – Udržitelná VLNA – Statement piece // klauzura: návrhy autorské kolekce pracující s kompletními vzájemně kompatibilními, kombinovatelnými a variabilními outfity

Ateliér designu oděvu a obuvi – založení značky + on-line web. Ve spolupráci se studenty grafického designu studenti měli postavit „on-line“ značku, připravit její koncept s ohledem na filosofii, udržitelnost…

Ateliér textilní tvorby – Orobinec úzkolistý a pletení // klauzura: Orobinec – lokální zdroj a jeho revize v současném designu

Ateliér Ilustrace a grafiky – ilustrovaná próza — koncepce knihy, ilustrace, sazba, tisk a knihařské zpracování // klauzura: UPCYCLING — Využijte čehokoliv hotového, po(zvedněte) to!

Ateliér tvorby písma a typografie – Revival – plnohodnotné digitální typografické písmo na základě historické předlohy, Revue – interview s pro autora nej písmového designéra nebo typografa // klauzura: Revize pracovního prostředí – navrhnout a realizovat intervenci, hmotný či digitální nástroj nebo organizační prvek užitečný pro pracovní i společenský život ateliéru.

Ateliér grafického designu a vizuální komunikace – Vidět skrze čísla – práce s daty, umění vysvětlení pojmů, práce na pomezí grafického designéra a reportéra // klauzura: Čísla – autorský projekt jako vyústění semestrální práce

Ateliér filmové a televizní grafiky – 70 let Ateliéru filmové a TV grafiky na UMPRUM, příprava rozhovorů s vybranými absolventy a animovaných dokumentů // klauzura: "kampaň" na sociální síť jejímž úkolem je upozornit na 70. výročí našeho ateliéru Filmové a TV grafiky UMPRUM

Ateliér grafický design a nová média – Poslední soutěž – téma soutěžení v grafickém designu a oborové praxi // klauzura: Poslední soutěž – finalizace projektového webu a webových příspěvků studentů.

Ateliér fotografie II – Vlastní volný projekt studenta / krátkodobé úkoly technického charakteru k získání rozličných dovedností / Portrét / Video – natočení vlastního krátkého videa

Ateliér hostujícího umělce – Měřítka / Scales