TS: Zhanna Kadyrova a Jiří Kovanda

10. 12. 2020Artalk Infoservis

Zhanna Kadyrova a Jiří Kovanda: (Takmer) Nedobrovoľné sochy / kurátorka: Elena Sorokina / ZAHORIAN & VAN ESPEN Bratislava / 8. 12. 2020 - 25. 2. 2021

Zhanna Kadyrova a Jiří Kovanda

(Takmer) Nedobrovoľné sochy

kurátorka: Elena Sorokina

otvorenie výstavy dnes - 8. 12. 2020, 16. - 20. hod.

ZAHORIAN & VAN ESPEN Bratislava

Mierová 7, 82102 Bratislava

Výstava prináša priestor na stretnutie Jiřího Kovandu a Zhanny Kadyrovej a zároveň im dáva možnosť umeleckej výmeny na tému krehkosť v soche. Pochádzajúc z rôznych kontextov a rôznych generácií, obaja, Kovanda aj Kadyrova, stavajú sochu na hranicu jej limitov, na jej okraje a paradoxy. Ich práce často reflektujú ďaleké obchádzky, pozývajú nájdené objekty a inak prehodnotený materiál a tvarujú neuchopiteľné aspekty každodenného (do materiálnej alebo imateriálnej formy). Zjavnými, ale zároveň podobne neintuitívnymi spôsobmi volatilizujú monumentalitu sochy a používajú krehkosť ako odpoveď na heroické tvrdenia modernizmu. Pre tento projekt, popri skorších prácach, obaja autori vytvorili nové diela, do ktorých začlenili ducha miesta, konceptuálne momenty, nabité nápady a prisvojené objekty z kúpeľov Grössling v Bratislave, ktoré v blízkej dobe čaká obnova. V čase, keď nás pandémia núti čoraz viac sa zamýšľať nad krehkosťou našich individuálnych tiel, pripomínajú prázdne kúpele čakajúce na nový život aspekty a dichotómie „tela“ prekračujúceho mnohé storočia. Kúpele postavené v roku 1895 znovu prinášajú obrazy a roly tak, ako ich „zažili“ počas svojej existencie, evokujúc rituály očisty, sociálnej interakcie, uzdravovania a pôžitku. Obnovujú tiež radikálny posun k zdravým, funkčným a silným telám propagovaným bývalým východom aj západom v 20. storočí. V tomto konkrétnom prípade predstavuje ich absencia v chátrajúcej architektúre Grösslingu dokonalý konceptuálny bod stretu Kadyrovej a Kovandu, pričom sa obaja hĺbkovo zaoberajú náhodami a krehkosťami objektov, tiel a myslí.

Jiří Kovanda sa narodil v roku 1953 v Prahe, kde aj žije a pracuje. Je jedným z najväčších protagonistov európskeho konceptuálneho umenia a svoje prvé intervencie zrealizoval vo verejných priestoroch v Prahe v 70. rokoch. V týchto intervenciách pôsobia svetské udalosti trochu zvláštne a nevybalansovane, vlnia sa medzi očividnou jednoduchosťou a poetickou rezonanciou, čím nám dovoľujú cítiť krehkosť individuálneho v spoločnosti pod neustálym dohľadom. Aj keď Kovandove minimalistické akcie niesli v 70. rokoch veľmi odlišný politický náboj, ostávajú viac ako relevantné aj v súčasnej situácii kapitalizmu digitálneho dohľadu. Kovanda dnes pokračuje v tvorbe a stále ho zaujímajú senzuálne stretnutia, delenia a spojenia, nenapodobniteľne subtílne, poetické a neustálené. Jiřího Kovandu zastupuje galéria gb agency, Paríž; Krobath, Viedeň a SVIT, Praha.

Zhanna Kadyrova sa narodila v roku 1981 v Brovary na Ukrajine a v roku 1999 vyštudovala školu umenia T. G. Ševčenka. Okolo roku 2000 prišla Kadyrova do Prahy, čo bola jej prvá cesta za hranice. Popri iných návštevách a stretnutiach videla výstavu Jiřího Kovandu, ktorá ovplyvnila jej rozhodnutie stať sa umelkyňou. Dnes je jej umelecká prax svetovo známa pre jedinečné poňatie sochy a prácu s nájdeným materiálom. Kadyrova skúma transformácie „modernej hmoty“, pričom často používa kachličky zo zničených alebo opustených budov. Jej objekty reflektujú následky ľudských činností, ktoré bývajú úplne oddelené od ich prvotných, emancipačných ideálov. Zhannu Kadyrovu zastupuje GALLERIA CONTINUA San Gimignano, Peking, Les Moulins, Havana, Rím a ZAHORIAN & VAN ESPEN, Bratislava, Praha.

Elena Sorokina je kurátorka a historička umenia. V rokoch 2017 – 2018 bola kurátorkou v HISK (High Institute of Fine Arts, Belgicko). Medzi rokmi 2015 a 2017 bola kurátorskou poradkyňou „dokumenty 14“ v Aténach / Kasseli. Jiřího Kovandu prizvala k špeciálnemu projektu „Spaces of Exception“ Moskovského bienále 2013. V roku 2019 kurátorsky pripravila „Resistance of Matter“ – samostatnú výstavu Zhanny Kadyrovej v Zahorian & Van Espen, Praha a v galérii Continua, Les Moulins. V roku 2006 bola kurátorkou „Contested Spaces“ na CUNY University v New Yorku, kde participovala Kadyrova ako členka novozaloženej skupiny REP.

Projekt podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia, Nadácia mesta Bratislavy a Bratislavský samosprávny kraj

Fotografia: TASR / A. Prakeš, Kúpele Grössling Bratislava, 1963