TZ: Moravská galerie vzdává poctu otci grafického bienále Janu Rajlichovi přezdívanému Mr. Brno

Moravská galerie vzdává poctu otci grafického bienále Janu Rajlichovi přezdívanému Mr. Brno / Brno / 24. 9. 2020

Sté výročí narození Jana Rajlicha st. připomene Moravská galerie sérií tří výstavních přehlídek, které pod názvem Rajlich 100 představí osobnost a dílo světově proslulého malíře a grafika. Výstava v Pražákově paláci je výběrem z Rajlichova celoživotního díla, umělecké tvorby a designu. Na ni navazuje pokračování v Místodržitelském paláci reflektující Rajlichovu roli a působení v Bienále Brno. Třetí část cyklu divákům nabízí plakáty od stovky autorů z různých zemí celého světa vytvořených přímo pro tuto událost. 

Jan Rajlich byl ve světě nejen grafického designu oceňován jako tvůrce moderních plakátů, všestranný umělec a zakladatel Bienále Brno. Jako úspěšný organizátor Bienále dokázal do moravského města přivést nejvýznamnější osobnosti grafického designu a umění své doby a zviditelnit Brno na mapě evropských kulturních metropolí, jak dokazuje korespondence v Rajlichově osobním archivu. Zde se nachází dopis šéfredaktora japonského časopisu Idea, který začíná symbolickým oslovením Jana Rajlicha „Dear Mr. Brno“, které se propsalo do podnázvu celého projektu.

Výstava v Pražákově paláci nesoucí název Art & Design prezentuje Rajlichovu celoživotní tvorbu. Kromě plakátů zde najdete designérovy realizace piktografických systémů ve veřejném prostoru, ale také přesahy do malířství, tapisérií art protis a prostorových objektů. Prezentace poprvé upozorňuje i na dosud méně známé návrhy televizní grafiky pro ČT Brno, scénografii a výstavní design.

Výstava Jan Rajlich & Bienále Brno v Místodržitelském paláci soustřeďuje ukázky tvorby významných osobností – účastníků Bienále Brno z let 1964–1992, kdy stál Jan Rajlich v jeho čele. Doplňuje je prezentace výsledků soutěže „Rozhýbej historii Bienále Brno“, v jejímž rámci měli studenti za úkol rozpohybovat ikonické plakáty Bienále. Poslední výstava je realizována pod kurátorským vedením umělcového syna Jan Rajlich ml. „Můj otec, když Bienále v roce 1964 založil, nemohl tušit, do jakých digitálních sfér se po 55 letech posunou vizuální komunikace. Ani to, že mezinárodní Bienále v Brně tak dlouho vydrží. Letos Bienále sice vůbec poprvé v historii přerušilo svůj pravidelný dvouletý cyklus, myslím ale, že všechny tři výstavy v Moravské galerii by se označit jako regulární Bienále mohly,“ podotýká Jan Rajlich ml. „Současná situace a nálada ve společnosti nepřeje internacionalizaci tak velkého projektu jako je Mezinárodní bienále grafického designu a díky tomu se můžeme dostat ke kořenům a uskutečnit retrospektivní výstavu věnovanou Bienále Brno a jeho zakladateli,“ doplňuje ředitel Moravské galerie Jan Press.

Třetí projekt je skutečnou poctou Janu Rajlichovi, a to prostřednictvím 100 plakátů od 100 autorů z celého světa, kteří pracují s jeho podobiznou a uměleckým odkazem.

Součástí vernisážového dne je odhalení pamětní desky na rodinném domu Jana Rajlicha, kterou s odkazem na vizuální identitu Rajlichových plakátů a iniciály JR vytvořil sochař Martin Skalický.