Artalk.cz

Ve věku 86 let zemřela historička umění Ludmila Vachtová

Ve věku 86 let zemřela ve čtvrtek v Curychu teoretička a kritička umění, kurátorka výstav moderního a soudobého umění Ludmila Vachtová. ČTK to dnes sdělil galerista Zdeněk Sklenář. Ve Švýcarsku Vachtová žila od roku 1972, jejím manželem byl švýcarský sochař a kreslíř Florian Granwehr (1942 až 2019). Její kurátorské a kritické dílo je zdrojem studia badatelů z mladších generací českých historiků umění.

Vachtová se narodila 24. září 1933. Studovala v letech 1951 až 1954 výtvarnou výchovu na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, později dějiny umění na Filozofické fakultě UK, kde skončila s diplomovou prací o Františku Kupkovi.

V 50. a 60. letech pracovala postupně jako redaktorka časopisu Výtvarné umění, Knižní kultura, Umění a řemesla. V 60. letech vedla Galerii na Karlově náměstí a Galerii Platýz v Praze. Od roku 1972 v souvislosti se změnami v Československu však měla zákaz publikování a přišla také o cestovní pas. V prosinci se vystěhovala do Švýcarska za manželem. Po roce 1973 publikovala v němčině, ve Švýcarsku také přednášela.

Ludmila Vachtová se věnovala především sochařům a aktuálním projevům lyrické a geometrické abstrakce. Ve druhé polovině 60. let uspořádala v Galerii na Karlově náměstí každoročně zhruba desítku výstav.

Ve Švýcarsku a Německu se nadále věnovala teoretické a kurátorské činnosti.  Svými články a recenzemi o soudobém švýcarském a světovém umění přispěla mimo jiné do Frankfurter Allgemeine Zeitung, Das Kunstwerk, Neue Zürcher Zeitung a řady dalších. V zahraničí rovněž připravila množství výstav. Výběrem lze zmínit: Dreissiger Jahre Schweiz. Konstruktive Kunst 1915–45, Kunstmuseum Winterhur; Wotruba. Zeichnungen 1925–1950, Kunshaus, Zürich a řadu dalších.  Vedle toho se příležitostně vracela k dílu českých autorů jako byl František Kupka, Vojtěch Preissig, Jiří Kolář či českému kubismu.

Po roce 1989 se podílela na několika výstavách v českých galeriích – Miloslav Chlupáč (1992), Olga Karlíková (1996), Eva Kmentová (2006) – a na souborných výstavách Umění zrychleného času (1999), Anatomie skoku do prázdna (2018). Byla členkou redakční rady časopisu Ateliér a připravila publikaci Kupka – Waldes, umělec a jeho sběratel.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *