TOP svět 15.–21. 6. 2020

Aktivisté vtrhli do muzea Quai Branly a chtěli odnést kultovní sošku, aby ji vrátili zpět do Afriky – UNESCO rekonstruuje Mosul – Jakarský kolektiv ruangrupa představil koncept documenty 15

1/ Skupina pěti aktivistů vedená Mwazulem Diyabanzou se z pařížského muzea Quai Branly pokusila odnést rituální předmět uloupený v Africe během kolonizace

Musée du Quai Branly, zdroj: wikimedia commons, Andreas Praefcke

Ačkoliv se Francie v čele s prezidentem Macronem a předními muzejními institucemi dlouhodobě věnuje nápravě křivd způsobených během kolonizace a zaměřuje se v tomto směru zejména na navracení uloupených kulturních artefaktů do Afriky, došlo v pátek 12. června v Musée du Quai Branly – Jacques Chirac, které vlastní až 70 tis. předmětů ze subsaharské Afriky, k incidentu, který naplánovala skupinka pěti aktivistů (všichni jsou členy skupiny Les Marrons Unis Dignes et Courageux) a jenž byl namířen právě proti neoprávněnému držení podobných předmětů francouzskými muzei. Média o tom referovala následující pondělí (Artnet, Artforum). Celá událost je zachycena na videu dostupném online, kde Mwazulu Diyabanza při necitlivém sejmutí rituální sošky z jejího podstavce pronáší hlasitý a emotivně zabarvený projev, přičemž dřevěným artefaktem divoce máchá a opírá se o něj. Jednačtyřicetiletý aktivista pochází z Konga a je podporovatelem sjednocené Afriky. Na videu jsou dále scény, v nichž diskutuje se zaměstnanci muzea, kteří se jej pokusili zadržet do doby, než přijela policejní hlídka. Aktivista byl společně se svými pomocníky odvezen na policii a nyní čelí obvinění za pokus o krádež, ačkoliv původním cílem celé akce bylo navrátit předmět do země původu. Vyšetřování nyní probíhá na svobodě, ale Diyabanza má zakázáno vycestovat z Francie a také mu již není povolen vstup do francouzských muzeí. Francouzský ministr kultury Franck Riester jeho čin jednoznačně odsoudil jako neospravedlnitelný akt. Civilizovanou debatu o restitucích však považuje za naprosto legitimní. Soška je nyní v péči restaurátorů.

2/ UNESCO zahájilo opravy památek ve zdevastovaném Mosulu, na nichž participuje místní obyvatelstvo

Ruiny Mosulu, zdroj: wikimedia commons, H. Mourdock

Ve válkou zničeném iráckém Mosulu byly v minulém týdnu obnoveny restaurátorské a rekonstrukční práce na místních památkách nacházejících se v samotném městském jádru. Obnovení, které je financováno například mezinárodní společností UNESCO, Spojenými arabskými emiráty nebo Evropskou unií či Spolkovou republikou Německo, započalo již v minulém roce na mešitě Al-Aghawat. Cílem je opravit také několik městských domů a zejména dominikánský kostel Al-Saa’a. Podle vedoucího irácké kulturní jednotky UNESCO Brendana Cassara představují projekty seskupené pod hlavičkou „Revive the Spirit of Mosul“ zatím pouze skromné pokusy. Rekonstruovat celé město by podle něj stálo stovky miliard amerických dolarů. Hlavním cílem je proto podle Cassara zejména znovuobnovení sociálních vazeb a podpora návratu těch, kteří byli nuceni uprchnout v letech 2003 nebo 2014. Podle něj se bude jednat o dlouhodobý proces. Zásadním momentem v procesu revitalizace Mosulu ale zůstává snaha UNESCO co nejvíce zapojit místní obyvatelstvo. Jsou proto najímáni nejen místní architekti, inženýři a další, kteří se pohybují na poli stavitelství, ale též místní restaurátoři. Dominikánský areál Al-Saa’a býval centrem duchovní kultury a vzdělanosti, v němž bylo uchováváno mnoho písemných památek různých kultur a náboženství, které však byly během válečných konfliktů zničeny nebo poslány společně s uprchlíky za hranice. Návrat vzdělanosti a tradice, stejně tak jako vzácných památek, zde bude proto prioritou. Mosul se dále především bude potýkat s odklízením trosek, v nichž se dosud ukrývá mnoho nebezpečných výbušnin. (více zde)

3/ Umělecký kolektiv ruangrupa představil koncept documenty 15

Komplex lumbungů typu Tongkonan, Sulawesi, Indonésie, zdroj: wikimedia commons, Elma Roux

Umělecká skupina ruangrupa, která pochází z indonéské Jakarty a vznikla v roce 2000 jako nezisková organizace věnující se zejména otázkám veřejného prostoru a jeho vztahu k umění, minulý týden zveřejnila kurátorský koncept documenty 15, která se uskuteční v Kasselu od 18. 6. do 25. 9. 2022. Koncept, který je podle členů a členek ruangrupy více než aktuální, vychází z tradiční indonéské kolektivní zemědělské stavby s názvem lumbung. Lumbung je architektonickým dílem všech členů společenství, do něhož také všichni přispívají zásobou jídla. Lumbung tak pomáhá stmelovat komunitu a zároveň přežít každému jednotlivci. Právě tuto tradici chce ruangrupa převést do uměleckého světa, kde by mělo jít zejména o sdílení v rámci specifické umělecké praxe. Ruangrupa tento princip, jak její členové a členky sami uvádějí, použila i u jiných svých starších projektů. Ve svém prohlášení kolektiv píše: „Lumbung bude praktikován jako umělecký a ekonomický model zejména díky hodnotám, které představuje, jako jsou kolektivita, velkorysost, humor, důvěra, nezávislost, zvídavost, vytrvalost, regenerace, transparentnost, dostatek a propojování mnoha lokálních míst navzájem tak, aby se přetvořila v místa planetární.“ Ruangrupa nyní vyzývá kolektivy a organizace z celého světa, aby přispěly a rozvinuly myšlenku lumbungu. Již nyní jsou některé z nich známé. Patří mezi ně Fondation Festival sur le Niger (Ségou, Mali), Gudskul (Jakarta, Indonésie), INLAND (Madrid, Španělsko) nebo OFF-Biennale (Budapešť, Maďarsko). (více zde)

Martin Vaněk | Narozen 1982, je historik umění, kurátor a výtvarný kritik. Vystudoval dějiny umění a český jazyk a literaturu na FF MU v Brně. Od roku 2017 je doktorandem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Pracoval jako kurátor v Muzeu Jindřichohradecka, Alšově jihočeské galerii a také v metodickém centru při Moravské galerii. Je spoluautorem stálé expozice AJG s názvem Meziprůzkumy. Sbírka AJG 1300–2016 (2017, 2018, 2019, 2020). Působí jako externí kurátor AJG, externí kurátor Muzea fotografie a moderních obrazových médií v Jindřichově Hradci. Je členem iniciativy Je to i tvoje město.