TS: Andrea Ondis
26. 5. 2020Infoservis
Andrea Ondis / Space, Kids & Micro / Kurátorka: Beata Jablonská / Galéria Čin Čin / Bratislava / 3.6. – 29. 6.2020
Andrea Ondis: Space, Kids & Micro
Kurátorka: Beata Jablonská
Galéria Čin Čin, www.galeriacincin.sk, oh: p.-p. 14.00 – 18.30
Otvorenie: 2.6. 2020, trvanie: 3.6. – 29. 6.2020
V životopise Andrey Ondis (1982) sa dá dozvedieť, že študovala propagačnú grafiku na ŠÚV v Bratislave a grafický dizajn na viedenskej die Angewandte. V r. 2004 ju prijali na VŠVU na oddelenie Grafiky a iných médií. Štúdium začala ilustráciou a ukončila voľnou grafikou. Je teda zrejmé, že nepatrí k tým, ktorí sa valia životom jasne vytýčeným smerom. Hľadanie autentického je plným životným úväzkom. Andrea sa stratila v dizajne, našla ilustráciu a napokon objavila svojej povahe najbližší priestor voľnú grafiku v ateliéri V. Kolenčíka. Voľná, teda slobodná s “tekutými hranicami” dávajúce jej možnosti meniť nielen médium a techniky, ale neraz aj vlastnú identitu. Tú výtvarnú i svojho bytostného Ja. V rýchlych škiciach, v obsesívnej kresbe abstraktných štruktúr, v kolážach, v dokumentujúcich fotografiách zhromažďuje, vrství a ukladá„obrazy“, aby ich po pretriedení a vyčistení preniesla do znakov a schém.
Výber prác na výstavu je pokusom o galerijný prenos sveta - zhluku myšlienok, ktoré víria v mysli. Situáciou, kde sa spoja intímne „mikro“ polohy s ich zrkadlom v „makro“ univerze. Z hľadiska situácie, z ktorej dielo vzniká, Andrea vraví, že „...dianie (všetkého) sa odohráva na akejsi elastickej ploche natiahnutej medzi vzdialeným minulým a budúcim, možno v tvare ležatej osmičky. V strede sa pokrivene stretávajú tieto dva body vzdialenej minulosti a budúcnosti v akejsi neprítomnej prítomnosti ako možnej skutočnosti. Je to sci-fi, zároveň nás to dokáže uchrániť pred existenciálnym vákuom.“ Za pozornosť stojí séria Chem, nesúca meditatívne možnosti ako uniknúť realite, v márnom pokuse rozprášiť sa do neurčitosti, ale vždy so šancou znovu „byť“. Podobne aj obraz Maľba III, pendant predchádzajúcej difúznej série, ako typo-abstrakcia v znaku skrývajúca rímsku trojku, či dórske stĺpy, alebo spojené kapitálky písmena „i“. Ďalej je tu citácia menej známeho obrazu nemeckého maliara Christiana Schada, portrétu chlapca Hansa Joachima Zimpera. Veľkorozmerné kresby uhlíkom sčerneli a pôvodný meštiansky portrét je v novom temnom nepokoji v obidvoch jej variáciách After Christian Schad 1/2 úvodom k detstvu. Ale nie ako miesta nevinnosti, ale miesta kde sa vytvárajú zárodky budúcich strachov. Podobne aj v sérii Playing Girl a v obraze Wolf pridáva grafickú údernosť, či už v použití slova, alebo v schématickejšom narábaní s rôznymi predlohami.
Maľby, grafiky, kresby a kolážeAndrey Ondis sú ako silné slová. Jej základňou je grafickosť, teda väčšinou sa drží plošnosti. Prevažne v čierno-bielej “farebnej” škále, pretože je presvedčená, že „...korpus prostredia sa odráža v našich životoch, autentické je existenciálne, preto volím tak symbolicky bezfarebnú škálu, ... viem, že svet je zahltený farbami...“.
Poznámka: Citácie Andrey Ondis som použila z textov, ktoré pripravila k výstave a zo vzájomného písania, ktoré pestujeme už niekoľko rokov. /BJ/
Výstavný program Galérie Čin Čin v r. 2020 podporil Fond na podporu umenia.