Artalk.cz

Cenu Vladimíra Boudníka za grafiku dostal Ondřej Michálek

Laureátem 25. Ceny Vladimíra Boudníka pojmenované po průkopníkovi netradičních grafických technik se dnes stal dvaasedmdesátiletý výtvarník a pedagog Ondřej Michálek. Porota ho ocenila za výrazný přínos oboru. Jeho jméno dnes oznámili pořadatelé spolu s vítězi dalšího ročníku soutěže Grafika roku, která vybírá nejlepší grafické práce všech možných technik a formátů. Nejlepší díla si mohou od úterý přijít lidé prohlédnout do Obecního domu v Praze.

Cena Vladimíra Boudníka se uděluje za významný přínos nebo přesvědčivý a výrazný soubor grafických děl objevného výrazu a formy. Ve finále letos vedle vítěze byli ještě Šimon Brejcha, Oldřich Hamera, Pavel Hayek, Vladimír Kokolia, Jiří Šalamoun a Jan Vičar.

Cílem Grafiky roku je zprostředkování kontaktů, vytvoření povědomí, vazeb a dialogu mezi několika generacemi umělců, kteří se výstavy pravidelně účastní. Koná se od roku 1994, posledních několik let pod patronací Nadace Hollar. Do letošního ročníku bylo přihlášeno 419 prací, na výstavě bude 213 děl a 19 autorských knih. Mezi vystavenými jsou díla Patrika Hábla, Martina Velíška, Petra Nikla, Jakuba Špaňhela, Miloše Šejna, Martina Salajky či Jaromíra 99.

Hlavní cenu v kategorii velký formát, kde soutěží grafické listy větší než 29,7 krát 21 centimetrů, získal Martin Velíšek za dílo nazvané Struhadlo, které zobrazuje právě tento obyčejný kuchyňský nástroj. Vzniklo technikou prořezávaného hlubotisku a má rozměry 140 krát 80 centimetrů. Porotu podle jejího vyjádření zaujalo osobité ztvárnění běžného předmětu, podle ní odkazuje k principům modernity. Hlubotisk je technika pracující na principu tisku z hloubky. Tisková forma je reliéfní a tiskové prvky jsou zahloubeny pod úroveň prvků netisknoucích – je tomu tedy opačně než u tisku z výšky.

„Snažím se přenést realitu do grafiky. Celkem samozřejmě prostřednictvím linií, bodů a ploch. Ale pak také – zcela v duchu aktuální předlohy, struhadla – jako reálný atribut, tedy otvory v ploše tohoto nástroje. Perforace v ploše struhadla a perforace v ploše papíru spolu souzní. Skrze otvory se realita i její výtvarný přepis setkávají a splývají,“ uvedl ke svému dílu Velíšek.

Mezi malými formáty zvítězila práce Jana Híska Černý kocour vytvořená technikou mezzotinty a inspirovaná povídkou Edgara Allana Poea. V kategoriích studentských prací zvítězily Veronika Hoppová a Tereza Šrámková, v kategorii autorská kniha porota jako nejlepší ocenila knihu Lenky Novotné nazvanou Kroj a vytvořenou počítačovou grafikou. Autorka jí vytvořila jako svou bakalářskou práci na motivy výšivek pravděpodobně kyjovského kroje, který patřil její prababičce. Pořadatelé rozdali i další ceny za nejlépe použité jednotlivé grafické techniky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *