TZ: Výstava Pokus o maximální přiblížení nabízí návod, jak vnímat umělecké dílo

Výstava Pokus o maximální přiblížení nabízí návod, jak vnímat umělecké dílo / Muzeum umění Olomouc: Arcidiecézní muzeum Olomouc – Galerie / Olomouc / 24. 1. 2020 - 8. 3. 2020

Neobvyklou a svým způsobem experimentální výstavu připravili v Galerii Arcidiecézního muzea edukátoři Muzea umění Olomouc. Centrem, respektive vyvrcholením expozice jsou dva obrazy – zátiší z roku 1655 a 2017, jejichž originály návštěvníci uvidí v poslední, čtvrté části Galerie. Bude to pro ně však svým způsobem tajemství – první tři místnosti totiž nabízejí jakýsi návod, na co by se měli při pozorování a vnímání uměleckého díla zaměřit. Budou mít k dispozici texty, zvětšené výřezy reprodukcí, audio prohlídku i speciální multimediální aplikaci. „Odhalení“ přijde až na úplný závěr.

„Chceme, aby si návštěvníci výstavu našich dvou obrazů užili se vším všudy a především si je důkladně prohlédli. V části expozice jim nabízíme také možnost vlastní interpretace díla prostřednictvím speciálně vytvořené aplikace. Při osobní interpretaci díla mohou uplatnit své zážitky nebo citové rozpoložení, které v nich pozvolné poznávání obrazu vyvolává,“ říká autorka koncepce výstavy Hana Lamatová.

Pro někoho může znít záhadně šifra v názvu výstavy KE 3171 O 96, ale jedná se o inventární číslo obrazu, který je hlavním aktérem expozice – jedná se o klasické zátiší nizozemského malíře Jan I. van Kessela (1626–1679) Zátiší s citronem z roku 1655. Jeho kontext rozšiřuje malba současného autora Jana Mikulky (* 1980) Zátiší s limetkami II z roku 2017. „Oba obrazy jsme instalovali s úmyslem, aby vedly symbolický dialog jak mezi sebou, tak s jejich vnímateli. S trochu nadsázky můžeme i říct, že se zde jedná o konkurenční umělecký souboj. Obraz současného malíře v kontextu klasického díla podstatně rozšiřuje interpretační rámec a o to nám šlo. Když dáme obě díla vedle sebe, ukazujeme divákovi, že do dnešních dnů přetrvává zájem o námět, přetrvává um malíře něco takového vytvořit. Malba zátiší je ve výtvarném umění stále přítomna a my instalací navozujeme mimo jiné otázku proč tomu tak je?“ říká kurátor a šéf edukačního oddělení MUO Marek Šobáň.

Výstavu v Galerii doplňuje aktivní zóna v Salónu, kde je edukační klip představující historii a druhy zátiší. Autorkou originální animace je výtvarnice Pavla Baštanová. Současně zde děti i dospělí najdou prostor pro spontánní výtvarnou aktivitu. Dvě intervence pak zájemci najdou ve stálé expozici Arcidiecézního muzea – v kočárovně a v kapli sv. Barbory jsou instalace inspirované výtvarnými díly doplněné o dva časosběrné dokumenty. Ty převádějí jeden jediný moment zobrazený v uměleckém díle do reality plynutí času, a tím názorně demonstrují jevy pozorovatelné na samotném živém zátiší – vadnutí květin a hru světla a stínu na povrchu věcí.

Muzeum umění Olomouc | Patří k nejvýznamnějším institucím svého druhu v České republice, a to nejen z hlediska počtu spravovaných sbírkových předmětů (cca 185 000), ale také po stránce odborného záběru a výstavního programu. Výtvarnou kulturu od nejstarších dob po současnost představuje ve třech objektech: Arcidiecézní muzeum Olomouc (16 výstavních sálů a 300 uměleckých skvostů z 11. až 18. století, trezorové poklady olomouckých arcibiskupů, národní kulturní památka Přemyslovský hrad), Muzeum moderního umění (výtvarná kultura 20. a 21. století v 5 výstavních sálech, dlouhodobé tematické expozice moderního umění, krátkodobé výstavy významných současných umělců z ČR i zahraničí) a Arcidiecézní muzeum Kroměříž (Správa, ochrana a prezentace sbírek Arcibiskupského zámku v Kroměříži, které se řadí k nejhodnotnějším kolekcím svého druhu ve světovém měřítku).